Gå til innhold
Arkivverket

[#6963] Westwout, Lau og Slytter, Bergen

Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

En av mine aner, Anne Maria Westwout (1712-1740)ble 11.12.1737 gift i Bergen med Ole Pettersen Chalmand(Kalman) fra Køping. Jeg regner med at foreldrene til Anne Marie er Samuel Westwout (- 1724) og Margarita Lau (1684-1740)som ble gift 14.4.1712 i Bergen. Kjenner noen til foreldrene/forfedrene til Samuel Westwout? For meg ser det ut til at Claus Lau og Anne Slytter er foreldrene til Margarita Lau. Er dette korrekt - og i så fall kjenner noen mer til Claus Lau og Anne Slytter? Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Samuel Bucher som ble døpt Mar 31 1698 var sønn av Michel Bucher og Anna Lytter. De ble gift som Michel Bucher og Anna Lauv Feb 09 1697 i Korskirken, Bergen. Som du ser er dette litt annerledes stavelser av de samme? navnene. Kanskje det er en forbindelse her? Jeg har ikke rukket å se nærmere etter ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Flere barn av Claus Lau og Anne Slytter:Jun 13 1688 Hans - Claus Lov og Anne Slyter KK--------Samuel Westwad "mesterskredder, er reformeret" født i Hiuntentun i England, får borgerbrev i Bergen 2306 1718.Samuel Westwout (Westwaf) begraves "p.k.g." den 9. mai 1724.Han hadde disse barna i tillegg til Anne Maria:Døpt Nov 18 1712 Anna Maria - Samuel Westwout Margretha Louw KKDes 15 1715 Margaretha Elizabeth - Samuel Westwout Margaretha Lauw KKDøpt Feb 04 1718 Thomas - Samuel Westwood Margaretha Lauw KKDøpt Sep 03 1719 Thomas - Samuel Westwood Margaretha Lauw KKDøpt Jun 29 1721 Nicolai - Samuel Westwod Margretha Louw KK----------En Arent Lau, fød i Bergen, dør i Bergen i 1695.En Hendrich Slyter dør i Bergen i mai 1696, han er "fød i Vestfaalen udj Flota". Når han får borgerbrev i 1684 står det at han er født i Flode i Brandenburg.Andre Slyttere som er borgere i Bergen er:Johan Slytter gullsmed født ved Minden, til Bergen 1615Johan Slytter glasmager f. i Bergen, borgerbrev 1625Pouell Hermenssen Slytter, f. i Lübeck, til Bergen 1627Jan Slytter, f. i Bergen, borgerbrev 1651Hans Slyter remmemager, f. i Stralsund borgerbrev 1674Johan Henrich Slyter kjøbmand f. Floote i Westphalen, borgerbrev 1696Alle er potensielle slektninger av Anne Slytter, men kildene på DA går ikke langt nok tilbake til at vi kan finne slektsskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Heidi. Jeg fikk der mange nyttige opplysninger. Det er også riktig at navnene ble skrevet på flere måter: WESTWOUT, WESTWAD, WESTWOOD mm. LAU, LOU, LAUW, LAUV. Dersom flere har informasjon om de tre nevnte familienavnene ut over det som er kommet fram, er jeg svært takknemlig. Med hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har skrevet av fra bøkene borgere i Bergen 1550 - ...: 23/6 1718 Westwad, Samuel mesterskredder (Hiuntentun(Huntingdon) i England, reformert.1594 Slytter Jørgen, 1615 Johan Slytter gullsmed v/Minden, 12/8 1625 Johan Slytter glasmager(Bergen), 23/4 1651 Jan Slytter Bergen, 30/11 1674 Hans Slyter, remmemaker (Stralsund), 1/12 1684 Hendrich Slyter (Flode i Brandenburg), 29/6 1696 Johan Henrich Slyter, kjøpmann (Flooter i Wetphalen), 8/7 1856 Georg Christian Slyder, Bergen, Bødtker.1586 Johann Lou, i gammel lagmanns gaard, 1618 Dams Lou (Bergen), 3/2 1625 Jonis Lou, gullsmed (Bergen), 28/4 1684 Nicolaj Louw (Stade), 9/1 1688 Heine Lou (Stade), 7/3 1743 Ulrich Friderich Lau, mesterkirkurgus (Bergen), 17/11 1746 Dahm Jacobsen Lau, skipper (Bergen), 17/12 1841-31/1 1885 Carl Christopher Henrich Lau, Bergen kjøpmann, 17/12 1812 Daniel Lauw, Bergen kjøpmann, 12/5 1772 Heino Lau, Bergen, mestercirurgus, 10/3 1840 Johan Krøpelien Lau, Bergen, skipper, 20/3 1806 Georg/Jørgen Elsner Lauv, Bergen, mestergullsmed. Den 22/1 1811 oppsagt dette sitt borgerskap, igjen taget borgerskap som krambodhandler. Født i Bergen. 23/3 1813 atter forandret sistmeldte borgerskap til borgerskap som gullsmed. 23/3 1813 tilbakeleveret bogerbrev som bondehandler, og i dets sted tatt borgerskap som gullsmedmester.Der fikk man i alle fall vite at Samuel var engelskmann om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Berit for utfyllende informasjon. Det blir kanskje vanskelig å finne ut hvem som er forfedrene til Anne Slytter og Claus Lau. Skulle likevel noen sitte inne med informasjon om dette, ville jeg være svært takknemlig. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Gjest Knut Johannes Erstad

HeiDet er snart 8 år siden forrige innleg i denne debatten, så jeg vet ikke om du fortsatt jakter etter foreldre til Anne Slytter. Selv jobber jeg med å kartlegge mest mulig av etterslekt til Zacharias Lange som levde i Bergen på slutten av 1600-tallet. Hans datter Margrete/Grethe var gift med remmemaker Hans Slytter. Han var før dette gift med Sara Belle, som døde i 1690. Se etter skiftet hennes i Sollied! Der fremgår det at hun hadde to arvinger, hvorav den ene var Anna Hansdatter gift med Nicolaus Lou. Jeg går utifra at Anna Hansdatter er datter til Sara Belle og Hans Slytter, og at Nicolaus og Claus Lou er samme person.Når det gjelder Hans Slytter, så fikk han 4 barn sammen med Grethe Lange. Deriblant Zacharias, født i 1700. Mer vet jeg ikke om ham, bortsett fra at han var i live ved skiftet etter Hans Slytter i 1712. Men i 1801 bodde enke Sara Schlytter i Arendal, og hun ble født der i 1743, med far Zacharias Slytter. Jeg tror det må være samme Zacharias.Er det noen som sitter inne med flere opplysninger om Schlytter-familien(e) som bor i Risør og Arendal i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Knut og takk for dine opplysninger som gir meg svaret på opphavet til Anne Slytter. Er etternavnet til moren Belle eller Bellers?Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Johannes Erstad

I Koppskatt for Bergen 1683 er navnet skrevet Zara Belles: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=kopp1683&gardpostnr=3284&merk=3284#ovre>Lenke. I Sollieds avskrift av skiftet fra 1690 er navnet skrevet Sara Bellers: Lenke. Noe mer kjenner jeg ikke til når det gjelder hennes navn.Ellers er skiftet etter Herman Starch fra 1749 ganske interessant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.