Gå til innhold
Arkivverket

[#6969] Scanning av mikrofilm/fiche

Gjest Odd Arne Svendsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg ser at det fra tid til annen etterlyses leseapparat for mikrofilm/mikrofiche. Er det noen som har forsøkt å scanne inn film/fiche på en vanlig scanner? Jeg forsøkte på min, men den var dessverre litt for dårlig. Hvis noen har en nyere god scanner med høy oppløsning kunne det være fint om noen ville prøve dette. Det ville vel løse problemet med å skaffe leseapparater, og en scanner er vel billigere enn et (nytt) leseapparat. Dessuten ville en da ha siden på datamaskinen og dermed kunne behandle den i et bilderedigeringsprogram, skrive detn ut o.s.v.. Dette synes jeg ville være interssant å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har erfaring av scanning av mikrofiche på et Canon MS400 leseapparat med scannerfunksjon. Prisen er ca. 50000,- og resultatet blir bra dersom mikrofichen er av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Det er riktig at jeg har vært inne på dette før. Men jeg kan ikke la være å undres, jeg har en billig scanner som kostet en 2-3000 kroner, og selv med den kunne jeg ane at det var tekst der. Jeg kan altså ikke la være å undres, det må vel finnes noen mellomting mellom en scanner til 3000 og en til 50000, en pris som ligger milevis over hva en privatmann kan tillate seg. Jeg har nå kontaktet et par firmaer som lager scannere med spørsmål om dette. Jeg skal si fra i dette forumet dersom jeg får respons.Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For å scanne negativer (nå tenker jeg foto), måtte jeg ha en ekstra dings til min scanner (ca 3-4000 kr. klassen) jeg tenkte at det kunne gå an å bruke denne til fishcer...men nix. Funket ikke i det hele tatt! Husk at det fischene er utrolig smått ifht. originalen. pittesmått! Jeg fikk svar på DISforum av en (dessverre gått bort) om akkurat det samme, og han mente at vi faktisk må opp i prisklassen som her er antydet 50000 og over. Men da snakker vi scanner m/ekstrautstyr, ikke fische-leser med scannerfunksjon. Men, dette er jo også en god stund siden (¨år halvannet). Spennende å høre hva du får ut av produsent/butikk! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.