Gå til innhold
Arkivverket

[#6974] Et rop i skogen: "Takla-ætti" og "Losna-ætti" (Hor


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Hei dere, dette er ikke en bønn om hjelp eller en bestemt etterlysning. Det er ikke noe som haster, men det jeg kunne ha lyst til å vite er om noen av dere har kjennskap til Takla-ætti (Voss) og/eller Losna-ætti (Voss eller Hardanger). Jeg har sett disse ættenavnene nevnt i bygdebøker. Og nå er jeg blitt nysgjerrig, så kanskje jeg kan få noen overfladiske svar på denne tråden. Det var hvis du kan vet noe sånn uten å legge noe arbeid i det... Du forstår at nå er det av forskjellige grunner litt dødtid her på hjemmekontoret, og dette spørsmålet er ikke fordi jeg ikke vet at man kan lese bøker og lete på biblioteket. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Losna-ætta er det skrevet mye om - og mange er vi som er "innom" den. Jeg vil tro at du vil få hjelp på et større bibliotek, og garanterer at du får mange svar etterhvert! Som en start - og kuriositet, kan nevnes at C.M. Munthe har i sin tid skrevet en avhandling "Norske Slektsmerker" der du finner "ættens" flotte våpenmerke.Lykke til videre, jeg vil følge med for å se hva som dukker opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg tror jeg ville ha startet med denne artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift når det gjelder Losna:Anders Bjønnes, Lars Løberg, Tore H Vigerust, og Tor Weidling, "Semeleng-ætten i Valdres og Losna-ætten i Sogn. Problemer og drøfting." NST 34 (1994): 164-202.Dette er etter det jeg vet det fremste og ferskeste bidrag mht disse ætters genealogi.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tom,Om en URL ikke er klikkbar, må man ganske enkelt kopiere teksten, for så å lime den inn i adressefeltet i sin egen nettleser.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vil og på det varmeste anbefale Odd Handegårds bok som jeg gikk til innkjøp av i fjor. Han har samlet det meste stoff som finnes over Vestlandslekter og er svært saklig i sin behandling av dette stoffet. Ellers har jeg og Ingebjørg Erlendsdtr Losna (d. 1332 på Odensland, Kirkebø i Sogn) blant mine formødre, Astrid. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har gaatt igjennom kapittelet om Losa aetta, men finner ingen Margreta Torsteinsdtr der.Det vil ikke si at hun ikke finnes. Men dette dokumentet stopper för den tid, saa du maa nok over i andre kilder for aa finne ut mer her.Naa er baade Margrete og Torstein navn som jeg har sett her.Det hadde kanskje vaert en ide aa forklare hvordan hun skal vaere knyttet til denne slekta??mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Per Reidar Christiansen har levert et nytt bidrag til debatten om Losna-ætten i form av en artikkel i høstnummeret av Genealogen, som utkommer i disse dager. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skal bli interessant lesestoff, gleder meg.Er det noen som har skrevet noe om aettens yngre forgreininger i Sogn?Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg klarte ihvertfall ikke å finne noe om Losna-ætten på den nevnte websiden (ullstad.com), det samme kan det være, slekten døde jo ut for ca 432 år siden. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Kjellaug: Det siste som er skrevet er at slekta IKKE har yngre forgreininger i Sogn, jfr også Tores påpekning her om at slekta døde ut for ca 432 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er klar over at det ikke er mulig aa finne noen linker her.Jeg har en Phillippus fra Kirkebö blant mine sogneforfedre, det sies at han skal vaere fra Losna aett - men det er langt fra der og til at det kan bevitnes. Det kan og godt vaere at han bare ble oppkalt etter denne slekten. Etter hva Ugulen sier i sin artikkel om Ambla godset, kan vi se flere eksempler paa slik oppkalling paa 1500 tallet.Ellers sier jo Sollied at Losna aetten döde ut paa mannsiden med Fartegn Filippussön ca 1451. Jeg tenkte paa spinnesiden og at det muligens kunne ha vaert funnet noe nytt med hensyn til etterkommere fra hans tre dötre.Jeg har Sollieds artikkel og ogsaa Ugulens artikkel.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er verd å minna om at det ikkje finnest noko form for dokumentasjon på slektskap mellom Fartegn Filippussons ætt og Losna-ætta. Denne koplinga baserer seg i hovudsak på namnelikskap, noko som på langt nær er god nok dokumentasjon for slektskap. Ein del øvrig argumentasjon finst i Adelsprosjektets artikkel frå 1994, men heller ikkje her vert det dokumentert noko ættesamband mellom Losna-ætta og Fartegn Filippussons ætt. Eg er forøvrig svært skeptisk til at Erlend bonde i Losna var son til Filippus Erlendsson på Osland. Kronologien gjer _det_ vanskeleg, men ikkje umogleg. Det øvrige som er skrive om forfedrane til Losna-ætta (m.a. av Anders Stølen i NST) kan kasserast, ettersom det ikkje held mål korkje metodisk eller reellt.Dei einaste som påviseleg stammar frå Losna-ætta må ætta frå ekteskapet mellom Ingjerd Erlendsdotter og Bo Flemming, og derifrå gjennom Rosenkrantz-ætta som på 1500-talet vart sitjande med jordegodset etter Losna-ætta.Etterkomarar etter Fartegn Filippussons ætt finst i hopetal gjennom Matssønene. Men korkje du eller eg nedstammar frå Losna-ætta av den grunn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og sjølvsagt var det Sigrid Erlendsdotter som vart gift med Bo Flemming. Ingjerd hadde ikkje etterslekt (ho var gift to gonger, først med Olav Guttormsson d. 1483/84, og så i 1484 med Arild Kane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo Rune : (spoil sport!-:) Mener du da at den dom som Henning Sollied gjengir i sin artikkel Losna-aetten s. 15 ikke kan knytte disse familiene sammen? 'Fredrick oc Philippus vor thou samborne Bröder', osv Sollied sier jo at det mangler tids- og stedsangivelse her...Jeg har heller ikke faatt fatt i A. Espelands artikkel (Tidsskrift for Sogn nr. 5), er det noe interessant der montro?Akk, det er nok mange gjettninger ute og gaar. Men hvordan skal men vite hvem som har rett, naar de vise stadig motsier hverandre?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Filippus Fartegnsson og Filippus Erlendsson er ikkje same person, Kjellaug:-) Det finst ikkje dokumentasjon som kan kopla desse to personane saman. Ættleggen du viser til er eit oversyn over (delar av?) etterslekta til brørne Fredrik og Filippus, søner av ein eller annan Fartegn, som like gjerne kan vera ein Fredriksson, Toresson som ein Filippusson -- ja for den saks skuld noko heilt anna også. Han er ikkje kjent frå kjeldematerialet, og bør dermed ikkje tilleggjast noko patronym i det heile. At han skal vera ein son av Filippus Erlendsson på Osland finst det ikkje tilstrekkeleg med gode argument for, og dermed er det heller ikkje sannsynleggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.