Gå til innhold
Arkivverket

[#6974] Et rop i skogen: "Takla-ætti" og "Losna-ætti" (Hor


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det förste var jeg klar over, jeg bare henviste til den dommen som Sollied siterer.Sollied setter den förste opp som sönnesönn av den andre, ettersom han setter opp en Fartegn 'Filippussönn' (det er altsaa her feilen ligger, han er egentlig NNsön) som far til Fredrik og Filipus. Han sier jo at 'det vistnok er fra ham det jordegods skriver sig', som gir anledning til dommen.Jeg faar heller vente til jeg faar den siste genealogen i posten.Ettersom du ikke kommenterer A. Espelands hovedoppgave, gaar jeg ut i fra at det er ikke bryet vaerdt aa faa tak i den?Triste saker at hver gang jeg er i kontakt med Jo Rune saa minsker anetreet mitt betraktelig inn-;)Mvh Kjellaug(uunskyld de u-norske bostavene mine, men denne laptoppen gir meg ikke mulighet til aa bruke 'alt' + nummer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Med omsyn til Anton Espelands artikkel frå 1921, er ikkje den særleg mykje å trakta etter med omsyn til dei eldste ledda. Men for noko av det yngre stoffet (etter 1600) er den relativt grei så vidt eg veit.Elles har du rett i konklusjonen: Far til Fredrik og Filippus er heilt ukjent i kjeldene, og kan ikkje nemnast som noko anna enn berre Fartegn. Han kan for den saks skuld vera frå Jemtland, jf. siste Genealogen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var litt synd at dokumentet med Erlend Fartegnsson ble omdatert fra 1416 til 1466. Med årstallet 1416 kunne vi spekulere videre på om han ikke var sønn av den ellers ukjente Fartegn (i Bergen ?) osv osv. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvor kommer denne Erlend Fartegnson inn i bildet? Kan ikke huske at jeg har sett han nevnt noen steder. Er dette i det nye nummeret av Genealogen?Det kunne ellers ha vaert en hypotese av interesse med hensyn til navna - synd!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Per Reidar Christiansens artikkel 'Erlend Fartegnsson - en ukjent adelsmann?' er å finne på side 36 og 37 i Genealogen 2/2002, som forøvrig dumpet ned i postkassene her på Vestlandet torsdag og fredag.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det tar nok noen dager til för jeg fâr den hit. Men var innom genealogi.no og sâg innholdet av det nye heftet, det skal bli interessant â lese.Det viser jo at det fremdeles kan dukke opp ting.Hva med den protokollen som Sollied nevner - Thott 1279-, er den fullt utforsket nâ?Man gir jo aldri opp hâpet:-)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hvis man følger de 'legendariske' linjer gjennom historien kan man følge Losna slekta tilbake til de gamle Mørejarlene,og far de igjen til Harald Haarfagre,dette er ganske omdiskuterte linjer,så man kan aldri garantere at disse er riktige,det vil alltid fremkomme feiltolkninger og misforståelser nårlinjene føres så langt tilbake. LYKKE TIL!.1.LJOT MØREJARL(N.955).2.OLAV GREPSTAD(N.980).3.KOLBJØRN GREPSTAD(N.1110).4.SIGRID GREPSTAD(N.1150).5.ARNE KROSBRECK(1175-1220).6.ERLEND(N.1215).7.FILLIP(N.1245).8.ERLEND A.LOSNA PÅ ODENSLAND(DØD 1340?).9.FILLIPPUS A.LOSNA(1270-1338-).10.FARTEGN A.LOSNA(NEVNT 1375).11.FILLIPPUS A.LOSNA(NEVNT 1411).12.FARTEGN LOSNA PÅ SIMLING(NEVNT 1415-1460).13.ANNA LOSNA.14.ØLVER(OLAV)SØRBY(NEVNT 1483,DØD 1505).15.EILIV RYK(1505-1582).16.MATHIS PÅ SCHJERVEN(1535-1622).17.NILS SCHJERVEN PÅ SANDÅ(1563-1629).18.OLUF SCHJERVEN PÅ STRØMSØE(1594-1649).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sukk, tar dette marerittet aldri slutt ? David har rett i at man aldri kan garantere at opplysningene er riktige - han kan sannsynligvis ikke garantere at NOEN opplysninger er riktige. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.