Gå til innhold
Arkivverket

[#6975] Tyri Andersdatter , Bud -Møre & Romsdal.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På familysearch finner jeg en Tyri Andersdatter døpt på Bud 16.09.1750.Farens navn var Anders Olsen.Er der noen som kjenner til disse menneskene , eller som kan slå opp i en kirkebok for å finne hvor på Bud dette skjedde? Jeg finner også to Anders Olsen gift på Bud i samme tidsrom. 21.06.1756 gifter han seg med en Eli Jensdatter og 19.03.1758 blir en mann med samme navn gift med en Marit Jacobsdatter.Kjenner noen til disse , og kan de ha noen tilknyttning til denne Tyri Andersdatter ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Erling Hagerup

Kyrkjeboka for Bud (Ministerialbog for Boe Sogn Anno 1739 - 1766), 1759 (Boe og Hustad Sogner) fol 95b viser:Dom 14ta Trinit: [søndag 16.09.1759] HustadBapt: Anders Olsøn Skottens Barn, Tyri; Fidejuss:;Ole Anderssøn Skotten; Johan Hanssøn Sandvig; Berit LarsD: Skotten; Mali IversD; Ibid:; Ingebor EriksD:; Ibid:Kyrkjeboka har her ingen opplysningar om namnet til mor.Ovanståande hadde eg notert i søk etter heilt andre personar, og det er alt eg har om Tyri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Erling for innlegget ditt.Jeg er ikke selv kommet noe nærmere svaret på hvor ' min ' Tyri Andersdtr. kom fra.Men Tyri fra Bud er den som passer best tidsmessig.Finnes der noen bygdebok for Bud som kan kaste lys over Anders Olsen og hans familie på gården Skotten?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok ikke rett person.Tyri finnes på gården Skottem i 1801 som gift. Min Tyri derimot var gift på Askøy i Hordaland på samme tid.Så da får jeg jakte videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hagerup

Då er det kanskje ikkje av så stor interess; men det finst ikkje bygdebok som dekkjer Bud prestegjeld. Fræna kommune har teke initiativ til bygdebok, men denne er enno ikkje ferdig - så vidt eg veit.Eg veit om ei anna Tyri i Bud (Hustad) rundt midten av 1700-talet, med eit liknande farsnamn: Arntsdatter. I tillegg til at farsnamnet ikkje er heilt likt, er ho er vel dessutan født for tidleg til å kunne vere av interesse? Ho var enke i 1743 då ho gifta seg på nytt med ein Peder Larssøn Hustad. I tilfelle ho levde i 1801, må ho ha vore minst rundt 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Erlig , og takk igjen for svaret ditt.Det var ikke uten interesse, da jeg har flere personer i det området jeg kunne ha interesse av å lese om i en eventuell bygdebok.Når det gjelder Tyri må jeg vel se etter henne i området fundt Bergen, og håpe på at det en dag blir digitalisert kilder som kan avdekke hennes fødested og foreldre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Bygdebok for Fræna kjem med første band mest truleg i 2004, ho er klar for trykking. Den vil dekke gardane frå Indre Harø til og med Tornes, for dei som er lokalkjende. Bud, som tilegare var eigen kommune, er ikkje omfatta av denne boka.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.