Gå til innhold
Arkivverket

[#6978] Slekt fra Stange jeg søkker etterkommer til den fa


Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Andersen

Jeg søkker etterkommer til: Lars Hansen f.16-12-1827 i Stange, g.29-12-1854 i Stange med Andrine Christophersdatter f.? hvem var hennes far og mor? Baren: Christine f.1854,Hans f.10-5-1861 ved Østengen i Stange,Line Marie f.6-3-1865 Østengen,Ludvig Adolf f.28-5-1867 Østengen og Mina f.16-12-1869 ved Raskerud i Stange. Vor er stedene Østengen og Raskerud i Stange? på forhånd takk. Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå er ikke Stange på Hedmarken mitt "kjerneområde", men jeg ser at det er fire bruk nummer 247 (a-d), blant annet Østengen og Engen vest. På Engen vest i 1865 tellingen finner du Oline Hansdtr. og broren? Simen Hansen. Der bor også enken Lisbeth Larsdtr. født i Ousdal. Mitt råtips er at disse er søsken og mor til Lars Hansen...Nærmeste "større" gård er Spetalen/Spitalen. Kanskje er det en av Engene over som kalles Spitals-Engen i 1900-tellingen?Det bor en Ludvig Larsen på Støen søndre (like ved) i 1900. Ellers kan jeg ikke si jeg finner familien din verken på en eng eller på Raskerud i Stange i 1900...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Her har du Raskerud:Listen over gårder er hentet fra "Norske Gaardnavne". b.3, s.267 15,6. Raskerud. Udt. ræ2sskerú.Findes ogsaa som Stedsnavn i Romedal og i Stange. Formodentlig nyere Navn, dannet af Folkesprogets Rask n., Affald, eller af raska, rapse, sanke til sig. Bla i Norske GaardnavneSå det må finnes en gård el. lite bruk i Stange som kalles Raskerud.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Raskerud er i Stange (i tillegg til Hof (Solør) og Grue, men ingen i familien finnes på disse stedene i 1900, såvidt jeg kan se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Tre søskem flytet til Eidsvoldi Akershus fylke. Mina er min oldemor. Ludvig Adolf Larsen f.1867 fra Stange han var smed, hans kone var Marie Olsdatter 1864. Baren;Ole f.1893, Iad f.1895, Ragna f.1897 og Aksel f.1899.De bodde på Fjeldberg Øvre-Røise. Hans Larsen f.1861 i Stange, hans kone var Olava Olsdatter f.1864. Baren: Otto f.1886, Ludvik f.1888, Mina f.1889, Harald f.1891, Olga f.1892, Josef f.1895, Dagny f.1896, Valborg f.1898 og Gunvor f.1899. De bodde på Langbakken (Brustaadeiet). Jeg kjenner ingen nåleved som hvet noe om diss to brødres etterkommere. Kanse noen der ute Vet noe? Hilsen: Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg er selv fra Stange og har noen opplysninger om denne familien. Andrine var født 4.3.1831 på Midtskogen i Stange. Midtskogen og Raskerud var den gang 2 (av mange plasser) som ble ryddet i Stange almenning på slutten av 1700-årene. Disse plassene er i dag for det meste kjøpt og eies av brukerne, men ikke samme slekt som dine. Begge plassene ligger helt sør i Stange, nær grensa til Eidsvoll og Nord-Odal. Midtskogen ligger ca 4 km opp lia fra Mjøsa, ca 2 kilometer vest for Spetalen. Derav navnet, omtrent midtveis mellom gårdene nede ved Mjøsa og gårdene i Spetalen. Raskerud ligger ca 1 km øst for Spetalen, bare noen få hundre meter fra grensen mot Nord-Odal. Østenga er en del som ble skilt ut fra Nordre Spetalen (den østre enga). Gårdene i Spetalen er derimot veldig gamle gårder som eksisterte som selvstendige bruk allerede tidlig på 1600-tallet, trolig også lenge før. Så tilbake til Andrine. Hun ble døpt i Stange kirke 10.7.1831. Faren var Kristoffer Olsen født i Spetalen, døpt 5.4.1789 i Stange kirke. Kristoffer døde 16.2.1872 på Midtskogen. Farfar var Ole Olsen f ca 1756, død i Spetalen, gravl. 19.10.1788 i Stange kirke, altså ble Kristoffer født etter at faren var død. Farmor til Andrine var Marte Olsdatter f ca 1754, død på Mostu-eie i Stange, gravl i Stange kirke 8.4.1810. Mor til Andrine var Lisbet Pedersdatter også f på en av gårdene i Spetalen. Det finnes forøvrig 2 hovedgårder i Spetalen, Nordre og Søndre. Lisbet ble døpt i Stange kirke 16.5.1790 og døde på Midtskogen 15.12.1850. Faren het Peder Pedersen f ca 1752, død i Spetalen, gravl i Stange kirke 9.3.1808. Mor til Lisbet var Dorte Gulliksdatter født på Mostu-eie, døpt 5.søndag i faste 1751 i Stange kirke. Dorte døde 1.10.1839 på Spetalen. Dortes foreldre vet jeg også litt om. Gullik Torsen og Kjerstine Olsdatter ble gift i Stange kirke 8.10.1750. Kjerstine døde på Mostu-eie og ble begravet i Stange kirke 28.6.1789. Så tilbake til Andrine og Lars. De hadde tilsammen 9 barn, men det var bare 4 av dem som ble voksne og har etterkommere. Laura, Matea, Lina Marie, Anne Otilia og Ole Anton døde alle små. Den yngste var forøvrig født etter at Lars og Andrine var flyttet til Eidsvoll. Kristine f 16.5.1855 ble gift med Oskar Olsen Kampenhaug (de hadde 8 barn som jeg vet om). Hans f 10.5.1861 ble g m Olava Olsdatter (og de hadde 11 barn etter hva jeg vet). Ludvig Adolf f 28.5.1867 ble g m Marie Olsdatter, og her vet jeg navnet på 6 barn. Mina f 16.12.1869 på Raskerud ble g m Emil Martinius Olsen, og her vet jeg av 3 barn. Men her vet vel du mer ? Jeg vet dessverre ikke noe mer om etterslekta til disse 4 barna til Lars og Andrine, men jeg vet at Andrine døde 28.6.1866 i Ålia i Eidsvoll. Lars døde 1.7.1918 på Brensmork i Eidsvoll (som vel på den tida var aldershjemmet i kommunen tror jeg). Mvh Pål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.