Gå til innhold
Arkivverket

[#6982] Fyrbøter Petter Olaf Framnæs Olsen hvordan klare å

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hjelper min samboer med sin oldefar ! Eneste stedet vi har klart å finne han er : Inga Emilie Hansen født 1878 oppfører han som far til sitt barn Olaf Emil født 1896 i Oslo.Det blir ført i kirkeboken ved rikshospitalets kvinneklinikk i ettertid av Petter Olaf Framnæs Olsen omkommer på sjøen i 1898 . Vi har virkelig lett , byarkivet , riksarkivet , og prøvd å finne han som omkommet på sjøen ved eventuelt skipsforlis osv. Hvordan klare å finne han ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marie. Her er jeg veldig usikker, men mener det finnes film med sjømanns"ruller"(de finnes på statsarkivet i Oslo, men det er mulig de bare er for Oslo og Akershus). Det er vel bøker hvor det står når og hvor de tok hyre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit ! Takk for svaret ! Har sjekket sjømannsruller , det finnes for flere distrikt . Tanken har vært at Petter Olaf ikke har omkommet , men rett og slett stukket av , eller er det mulig at han rett og slett ikke finnes ? Hvorfor jeg er inne på denne tanken er , Inga Emilie som oppgir Petter Olaf som far til sitt barn Olaf Emil , står oppført i den kommunale FT 1903 til å være gift med en Hans Kragerud og får en datter ved navn Harriet Hansen Kragerud , og i FT 1904 bor hun ikke sammen med Kragerud og i FT 1905 bor Hans Kragerud sammen med sin datter Harriet Hansen Kragerud og oppgir enkemann , men Inga Emilie lever i beste velgående , ingen i familiens etterslekt har hørt om disse personene Kragerud. Inga gifter seg igjen i 1908 med en Einar Hagbart Pedersen . Inga Emilie har fortalt sin familie at Petter Olaf omkom med skipet Norge , men det stemmer ikke , for det forliste i 1904 . Rundt Inga Emilie Hansen og hennes mor Mathea , har det foregått så mye rart , at vi virkelig lurer . Dette var kansje rotete skrevet , men rundt Inga Emili og hennes mor Mathea blir det nok fler innlegg for å kankje ikke skape rot med alle de personene de har oppgitt som fedre på sine barn ! Trodde det var skam på den tiden å få uekte barn ?? Skal prøve å holde meg kun til Petter Olaf i dette innlegget !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til orientering.I 1875 på gården Framnæs i Ringsaker finnes en Peder Olsen f. 1874 i Ringsaker.Han bor hos foreldrene Ole Simensen Tinderud og Oline Eriksdatter. Kanskje det kan være bryet verdt å følge denne Peders liv og lagnad.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset !Om han levde så er dette noe å se nærmere på ! Har faktisk klart å finne en Petter Olsen født 1875 og var pasient i FT 1900 ved Rikshospitalet . På anmerkning på denne personen står det ekstra 1 husholdning , pasient . Er det noen som vet hva dette betyr ? Det sto også under sedvanlig bolig Engeskog , det er ikke et sted eller et gårdsnavn , hva kan det være da ? Er det noen som kan noe om dette ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Nye tanker !I kirkeboken står Petter Olaf Framnæs Olsen , men Olsen står markert som 1 , og vil da tro at Olsen er det opprinnelige etternavnet !I FT 1900 står hans sønn ( Olaf Emil )oppført i Telthusgt 37 med navnet Olav Olsen født 1896 . Det som er litt forunderlig er , det bor en annen familie med navnet Olsen på denne adresse , Einar Olsen født 1849 i Hardanger , og jeg har funnet ut at i Hardanger er det faktisk et sted/gård som heter Framnæs . Dette er også den eneste FT hans sønn ( Olaf Emil ) blir oppført med etternavnet Olsen . I de kommunale FT i Oslo fra 1901 heter hans sønn Olaf Emil Framnæs ? Kan dette være hans familie ?? Bare en tanke !Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har nå sjekket kirkebøker , adresselister og Fyrbøter Petter Olaf Framnæs Olsen er ikke å finne . Det jeg fant , i ligningsprotokollen for Kristiania 1895 var Petter Olaf Olsen . Kun navnet og hvor han bodde , men dette forteller meg ingen ting . Klarer ikke å tenke ut hvor jeg skal lete videre for å finne han . Kan det tenkes at han er en konstruert far til Inga Emilie barn Olaf Emil . Eller skjedde ikke dette på denne tiden ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Marie! Tar jeg ikke mye feil har du hatt et innlegg om denne mannen tidligere også og der fått et tips om hvor at han kommer fra Asker/Bærum og at hans familie er å finne under navnet Framnæs i Oslo i 1900. Men du har kanskje sjekket ut det sporet siden du nå snakker om Ringsaker og det ene med det andre? Hvor han ble av er dog en annen sak. God natt! MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei ! Du har helt rett i at det har vært et innlegg på Fyrbøter Petter Olaf , og at det går litt fra det ene stedet til det andre i håp om at en av de kan nettopp være han . Har sjekket "Framnæs" i FT 1900 i Oslo , og denne familien kom i 1898 til Oslo . Har sjekket mange kirkebøker i Oslo og andre steder , men ei , ikke å finne . Jeg føler jeg står fast med "Fyrbøter Petter Olaf" , og trenger vel litt hjelp til å komme på nye ideer på hvor jeg kan lete etter han .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Prøver å ta opp igjen tråden, da jeg har lært og funnet ut litt mer siden sist.Fyrbøter Petter Olaf Framnæs Olsen er født 20 oktober i Asker/Bærum, døpt 2 januar 1875 Asker/Bærum foreldre er: Ole Teodor Olsen Framnæs født 1851 Romedal Hedemark og Andrine Pettersdatter Framnæs født 1849 i Asker/Bærum. Disse er å finne i Kristiania i FT 1900 i Gimlevn 20. Eneste sporet etter FT 1900 på denne familien er broren til Petter Olaf, Gustav Adolf Framnæs f. 1884 i Bærum, han emigrerer til Canada i 1902. Adresselistene for Kristiania er sjekket fra FT 1900-1943 uten å finne spor etter noen av dem.Hvor det har blitt av Fyrbøter Petter Olaf Framnæs Olsen, er ikke noe nærmere løsning, det står i kirkeboka ved hans sønns dåp ( Olaf Emil Olsen Framnæs døpt 11 nov 1896), far død på sjøen i 1898 ? Dette har blitt opplyst av mor ved vielse i 1908, dette er skrevet inn i ettertid med spørsmålstegn bak. Dødsfallsprotokollene for 1898 er sjekket uten å finne Fyrbøter Petter Olaf Framnæs Olsen.Kanskje noen kjenner til etterslekt av familien Framnæs i Kristiania i FT 1900, i håp om å finne ut hvor de gjør av seg og hva som skjer med dem.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner trolig et barnebarn (og oldebarn) til Olaf Emil Framnæs. Har snakket med ham og kan formidle kontakt. Min mail-adresse gkb@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Håper fortsatt på at noen kjenner til denne familien Framnæs som bor i Kristiania FT 1900.Hvor blir de av ??Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har ikke funnet ut noe mer om Fyrbøter Petter Olaf Olsen Framnæs, som skal ha omkommet på sjøen i 1898.Men jeg har funnet et arkiv på statsarkivet fra Politikammeret i Kristiania, det var journaler over Forulykkede, der det ble anmeldt savnede personer,druknede på sjøen, påkjørsler, selvmord osv.... Kanskje dere vet om det, men tenkte det var greit å ta med.Håper fortsatt på at noen kjenner til denne familien Framnæs !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.