Gå til innhold
Arkivverket

[#6983] Leter etter Jakob Jonsens (Johnsen), Lier f 1818-2

Gjest Anne Cecilie Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Cecilie Strandslett

Hei Jeg begynte å lete etter mine forfedre for omtrent et kvarter siden, i forhold til mange i dette forumet. Jeg har klart å finne min tippoldefar i historiebøkene for Lier. Jakob Jonsen (Johnsen) døde i Lier i 1862, 43 år gammel i følge kirkebøkene. Jeg har ikke klart å finne ham i kirkebøkene for Lier (1815-1820). I følge Liers historie var han gift med Ingeborg Narvesdatter f. 1821, Norderhov og hadde fire sønner. Han kjøpte festeseddel på Åsen, husmannsplass under Berfløt, i 1853 av Hans Hansen. Er det noen som kan hjelpe meg å komme videre med både med Jakob Jonsens og Ingeborg Narvesdatters foreldre?Og bare for moro skyld: I familien blir det fortalt om den gale forfaren som spilte bort gård og grunn i kortspill. Denne gården skal angivelig være Veme på Ringerike. Hvor mye hold det er i det vet ikke jeg, men hvis noen som sitter på historiebøker fra de trakter kunne hjelpe meg? E-post: anne.cecilie1@sol.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Narve er et navn under Veme gård på Ringerike. du kan lese mere om det i boka Ringerikske slekter 3 bind, bindet om Norderhov mener jeg er det riktige. Jacob Jonsen kan godt være født i f. eks. 1821 da alderen ikke alltid stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Familysearch påstår at Ingeborg og Jacob ble gift 27.12.1848 i Frogner i Lier. Kirkeboka der burde kunne peke i riktig retning mht foreldre?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Tusen takk, begge to.Jeg har kikket i kirkeboken for Frogner og finner også en vielse mellom Ingeborg Narvesdatter og Jacob Jonsen 3.2.1848. Bosted og alder på Ingeborg, passer med mine opplysninger, men Jacob er ca 6 år yngre enn jeg antok. Deres førstefødte Johan er oppført med fødsel 25.10.48 og dåp 18.7.Så hvordan vet jeg hvem som er "mine"?Anne C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har opplevd at Familysearch innimellom forgår seg mhp. på å skille mellom kirkeåret og kalenderåret. I såfall er 27 Dec i kirkeåret 1848 det samme som 27 Dec i kalenderåret 1847. (Husker ikke om kirkeboka for Frogner er ført på den måten).Kan i såfall 27 Dec 1847 (kalenderår) være dato for trolovelsen og 3.2.1848 dato for det etterfølgende giftemålet?Hvis mitt resonement ovenfor ikke er riktig og det faktisk er to giftemål, vil ikke navnet på fedrene kunne avgjøre hvem som er de riktige?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, KjellDet høres fornuftig ut, jeg skal sjekke kirkebøkene en gang til for å være sikker!Familysearch? Jeg ser flere refererer til det. Jeg har ennå ikke fått noe fornuftig ut av det. Tips til meg??Anne C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lier bygdebok bd. 2 s. 54, husmenn: Hans Hansen solgte husa til Jakob Jonsen, som visstnok døde 1861. Han var gift med Ingeborg Narvesdt. Barn: Johan, Nils, Martin,Hans. Enka fortsatte å bruke plasse til 1896, da den ble nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

"www.familysearch.org" er adressen til mormonernes database for slektsopplysninger på Internet. Personlig foretrekker jeg underdatabasen International Genealogical Index (=IGI), men du må selv finne ut hva du trivs best med. Familysearch kan være utrolig rikholdig og utrolig mangelfull. Må omgås med forsiktighet. Familysearch er ikke noen primærkilde, men en diger samling innrapporterte registreringer og transkripsjoner av ulik kvalitet og opphav. Den er påstått å inneholde flere hundre mill. innføringer, men du vil faktisk kunne finne at personer kan være registrert flere ganger. Ved søk trenger du ikke å benytte skandinaviske patronymer("-sen" ev. "-datter"); vanlig "-sen"-endelse fungerer helt greit i etternavnet. I noen tilfelle kan søk vha. et gårdsnavn som etternavn være nøkkelen til å finne personer du leter etter.Håper dette hjelper noe til å komme igang.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett på giftemål i prestegjeldet Lier, finner ikke egen bok for Frogner, Gift 27/12 1848 Frogner krk. ungk. Jacob Johnsen Nordby 22 år, f. Lier far John Halvorsen Steen; og piken Ingeborg Narvesdt. Bergs... 22 år, f. Næs i Hallingdal, far Narve Narvesen Akerqvisle, vac. af Coldevin.Jeg kan ikke finne noe giftemål 3/2 1848. Hvor fant du det?Lier bygdbøker bd.I s. 336. Stein grd., bruk IB Jon Halvorsen f. 1793, 1.gm. Eli Andersdt. f. 1798 -1821. 1 barn Halvor. 2.gm.Marte Kristensdt. Stein 1802 - 1843. Barn: Kristen, Jacob, Bent, Randi, Eli, Ingeborg og Martine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BeritTakk for opplysningene. Jeg skal tygge på dem!De opplysningene du har funnet om vielse den 27.12.48 er nesten ordrett det samme som jeg har funnet for den 3.2.48 (mikrofilm HF379), unntatt alderen på bruden, som er 26. Dette stemmer mer med folketellingen fra 1865 hvor Ingeborg Narvesdatter er oppført med fødselsår 1821 på Norderhov. Jeg vet at dette er den rette Ingeborg. Jeg har dessverre ikke tilgang på kirkebøkene for Norderhov før over helgen, så jeg har ikke fått bekreftet at det stemmer.Anne C. Når det gjelder Jacob Johnsen så er det flere med det navnet. Jeg har også funnet en fra Åmot som flyttet til Lier i 1839, 18 år gammel. Han var født - med godvilje - i Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Baklager at jeg ikke har svart før. Du sier du fant vielsen på Film HF379. Det sier meg ikke stort da jeg bare har sett Lier på filmkort. Er HF379 kirkebok for Lier, og vet du nummeret på kirkeboka? Din dato kan være deres forlovelse. Det hadde vel vært greit å få oppklart dette. I det ekteskapet jeg fant sto det at hun var født i Næs i Hallingdal, og ikke Norderhov. Det er en mulighet for at det i boka om Norderhov (Ringerikske slekter), som har mye om Veme gård, kan finnes en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg skummet igjennom det som står om Veme gård i "Ringerikske slekter" da denne debatten startet, og navnet Narve forekommer der i riktig tidsperiode - dog uten din Ingeborg. Den Narve som kunne har vært hennes far, flyttet til en annen gård dekket av samme bindet av "Ringerikske slekter" men jeg fant ikke mer der. Uansett; lån boka på biblioteket og bruk den som sengelektyre!Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg fikk så god hjelp av Berit Knudsen sist at jeg prøver igjen.Problemet mitt nå er Jacob Johnsen kone, Ingeborg Narvesdatter.I følge Berit Knudsen ble Ingeborg født i Næs i Hallingdal i 1820 +/-. Noe mer eksakt har jeg ennå ikke fått bekreftet, så hvis noen har tilgang på kirkebøker derfra...?Narve Narvesen og Guro/Tora?? Olsdatter står oppført som foreldre da Ingeborg Narvesdatter Eriksrud ble konfirmert i Lier 7. oktober 1838. Da var hun 18 år og står oppført med fødested Lier. Ole Narvesen, 16 år og fra Norderhov, ble konfirmert samme dag, samme sted og med samme sett foreldre.Narve Narvesen og frue (er det Tora/Guro eller noe annet?), samt sønnen Ole på 8 år, flyttet fra Norderhov i 1829. I krikebøkene fra Norderhov står det at han kom flyttende fra Flaae til ?dalen 1820 15 juli.9. desember 1829 er Narve Narvesen, ?? Olsdtr. og søn Ole oppført i kirkebøkene for Lier som innflyttet. Bestemmelsesstedet var Eriksrud gård.Hvor er Ingeborg? Og er jeg på rett spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På samme familysearch finner jeg:Ingeborg Narvesdtr. f. 8.1.1819, Nes, Flå, Buskerud, foreldre Narve Narvesen og Goer Olsdtr., de ble gift 23.10.1802 i Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste kandidaten for Narve Narvesen, er døpt 25.5.1775 i Flå, sønn av Narve Gulichsen og Ragne Thorkildsdtr. Dem finner du på Sønstebye i Flå i 1801.Narve og Goer fikk også barna Kari 1803, Thor 1807, Narve 1811, Magne 1816 i Flå.Ingeborgs bror Narve f. 1811 gift med Malene Pedersdtr. 27.5.1843 i Frogner, Lier, barn Gunder 1843, Peder 1847.Såsant dette er de rette...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Ole Narvesen døpt 2.12.1821 i Lunder, samme foreldre Narve N. og Groe/Goro O. Stemmer jo bra med de du fant "flyttende", så de kom kanskje fra Flå, via Lunder til Eriksrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Heidi!Det kan stemme. Narve var 55 år i 1829 og Guro/Goro et eller annet var 48. Dessuten var det en Thor Narvesen, 17 3/4 år, som kom flyttende til Lier i 1828 for å være sammen med sine foreldre på Eriksrud. (riktignok ett år før foreldrene flyttet dit, men jeg har skjønt at jeg skal ta årstall men en klype salt!)Mitt eneste referansepunkt er Ingeborg Olsd. Eriksrud som - gift med Ole Narvesen Eriksrud - var fadder til Ingeborg Narvesens yngste sønn. Ingen av de andre "søsknene" dukker opp senere.Ble de eldste barna igjen i Flå eller i Lunder/Norderhov?Jeg har vært inne på familyserch flere ganger ( ikke for dette), men jeg får ikke noe ut av det. Er det noen hemmelige knep, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet igjen de eldste barna jeg heller - kanskje levde de ikke så lenge, eller kanskje jeg ikke har sjekket de riktige kildene. Det er jo ikke "min" familie dette her...Når det gjelder Familysearch synes jeg den ofte gir en god pekepinn. Ingen erstatning for originalen, men et skritt i riktig retning...Gå inn på adressen, trykk search for ancestors, så får du opp søkesiden. Der skriver du inn f.eks. Ingeborg Narvesen. På event velger du birth/christening, marriage eller hva det måtte være du ser etter. Er det et svært vanlig navn, er det lurt å bruke year range og et årstall, f.eks. 1821 +\- to år. Land velger du Norge... Trykk search, så dukker det opp seks kandidater, hvorav den øverste er din.Vil du så lete etter hennes søsken kopierer du det "batch number" som står nede til venstre når du har "åpnet" henne. Det indikerer hvilken batch/samling hun ble funnet i - her en samling med kirkebokavskrifter fra Flå i Nes og Frogner i Lier, men det er så ymse, du kan også støte på en avskrift for en kirke, ett år eller hundre år, eller for flere kirker sammen, som her. Legg også merke til hvilken "søkemotor" du fant henne i, her IGI International Genealogical Index (du har også Vital records index, som er avskrifter av kirkebøker eller pedigree resource file, som er informasjon andre "forskere" har lagt inn. IGI består av ymse info, så noen kandidater dukker opp flere ganger f.eks.).Når du vet hvilket batch number du skal bruke og hvilken kilde, går du tilbake til søkesiden velger IGI i venstremargen og "limer inn" eller skriver inn nummeret nede til venstre - noen ganger finner du ikke et b. nummer, da kan du evt. bruke filmnummer f.eks. Med dette nummeret i "hånde" kan du søke frem søsken. Skriv f.eks. bare etternavn Narvesen, land Norge og provins Buskerud, så får du opp 13 kandidater. Alle i slekt med dine. Er det et vanligere navn, f.eks. Ole Olsen ville jeg også brukt farens etternavn og kanskje morens fornavn for å begrense søket, men det er ikke nødvendig. Det er ikke alltid morens navn står, forresten... Er det en stooor kilde, bruk årstall pluss minus igjen, er det en spesiell person, bruk begge navnene. Stavemåter er sjelden viktig her - Jonsen og Johnsen går for det samme f.eks. Johnsdtr. og Jonsen også.Dette blir veldig omstendelig, men med dette utgangspunktet kan du kanskje prøve deg litt frem... Du kan evt. spørre igjen hvis du står fast! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Narvesen og Ingeborg Olsdtr. gift 10.11.1857 i Lier.En Thor Narvesen og Ragnhild Halvorsdtr. gift 21.7.1839 i Lier.Også en Kari gift med Peder Amundsen i Norderhov 11 Feb 1847, men vet ikke om disse er dine...Narve er et svææært vanlig navn i Buskerud, så det er viktig å dobbeltsjekke om de vi finner faktisk er søsken av Ingeborg! Finnes det ikke noen bygdebok for dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.