Gå til innhold
Arkivverket

[#6985] Manden i Slaveriet ?

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Det står i FT 1865 som anmerkning , manden i slaveriet . Er det noen som har gode tips på hvor jeg kan søke da ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hette manden noe og hvor var det trolig han var Akershus festning, Fredrikstad eller Bergenhus. mvh Sig-- sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Uttrykket 'slaveriet' indikerar definitivt at vedkommande sat i fengsel. Han var med andre ord 'straff-fange' som det gjerne blei kalla då.Mvh., Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for hjelpen !Mannen skal hete Annersen til etternavn , og konen Johannes Annersen og bodde i Oslo . Da er vel sansynligheten for at han sitter på Akershusfestning stor ! Jeg er ikke sikker på om jeg er på rett spor ang denne familien , derfor er det viktig å finne han !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Jeg har funnet Agershus festning med de innsatte FT 1865, og da jeg søker på navnet Annersen på Agershus kommer Johanne Annersen opp og hun bor i Kirkegaden . Kan familien til en innsatt blitt tildelt en form for bolig som en hjelp til familiemedlemmer av en straffange ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det finnes egne fangeprotokoller for Botsfengslet. Der vil du også finne fanger som var dømt til tvangsarbeid på Akershus festning. Protokollene er svært fyldige: alder (ofte dato og år), oppholdssted, fødested, nærmeste familie (foreldre, søsken, ektefelle, barn), høyde, hårfarge, øyefarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset !Denne "Manden i Slaveriet" Annersen viser seg å være riktig spor . Ved et tidligere innlegg hvor jeg leter etter Mathea Andersdtr født 1850 , viser det seg at "Manden i Slaveriet" er Matheas far . Har fått vite at Byarkivet har også registre fra Akershus festning fra FT 1865 , og de kunne opplyse at dette også gjaldt Botsfengselet , og på Botsfengselet fantes det også en del bilder av de innsatte helt tilbake til ca 1850/1860 ( litt av et sted å få tak i familiebilder ).Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Du har nok kanskje rett !Men jeg skal gjøre et forsøk , i håp om et bilde ! Morsomt er det faktisk å vite at de finnes , og synes det hadde vært veldig artig å få tak i ett !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er riktig at albumene er slitte og i dårlig forfatning, men billedkvaliteten er glimrende (profesjonell fotograf, tror jeg.) Jeg fikk i allefall lov til å sitte og bla, med hansker og mange formaninger om forsiktighet. Men det var mulig å bestille en førsteklasses fotografisk kopi (ikke kopimaskin!), som kom i posten etter et par uker. Det er vel en fare for at det tar slutt hvis det blir for stor pågang, kanskje?? Du får spørre pent ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Jeg skal spørre pent !Skal sjekke i morgen ! Håper å finne det jeg leter etter , for dette synes jeg er skjempe morsomt !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Det ble ikke store resultatet i dag , jeg kunne trenge litt hjelp ! Fant en Amund Andersen født 1818 som var fange på bodsfengselet , og tanken var da : Datter til "Manden i slaveriet" Mathea het til etternavn Annersen i FT 1865 , og Andersen i FT 1875 , i FT 1900 heter hun Amundsen og står oppført som skilt , noe jeg ikke tror er riktig fordi Mathea fikk først en datter Hanna i 1872 uekte , Inga Emilie i 1878 uekte , Amanda i 1883 uekte og alle hadde forskjellige fedre , og hun har skrevet gift,fraskilt,enke om hverandre i folketellingene i Oslo . Kan Mathea ha tatt Amundsen til etternavn like før FT 1900 , nettopp fordi hennes far var Amund Andersen ?? Eller er det størst sansynlighet for at Matheas far heter Anders til fornavn ??? Matheas mor het også Annersen til etternavn i FT 1865, og Johannesen i FT 1875 .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er det noko som kan skape hovudbry for slektsgranskarar, er det dei etternamna kvinner nytta på slutten av 1800-talet. I nokre høve nytta dei ekte patronymikon, i andre farens patronymikon, i atter andre mannens - og var dei riktig oppsinnsame så fann dei på eit anna namn. Skrekkdømet i mi eiga slekt er tippoldemor som skreiv seg for Stensdatter, f. Halvorsen i ei folketelling. Sten var eit gardsnamn og Halvor tatt ut av intet. Mannen bar etternamnet Davidsen, faren hette Arnt Nilsen og mora Marit Andersdatter.Så du er nok truleg på rett spor. Og Annersen er vel skrivemåten for Oslo-uttale av Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har en tippoldemor som i en utgave av adressebøkene for Christiania omkring 1910 skrev seg for Anne Kirstine Olsen, f. Hansen. "Olsen" var etter hennes avdøde mann som het Ole Olsen; "Hansen" var patronymet til hennes far som het Peder Hansen. Hun het altså egentlig Anne Kirstine Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for svarene !Denne familien Annersen og spesielt Mathea , har skapt en del hodebry . Med all den hjelpen man får her så er det vel håp om å klare finne ut av det .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei! Jeg skriver ikke fordi jeg kan hjelpe deg, jeg har derimot ett par spørsmål til deg siden jeg ser at du også leter etter en "straffange".Jeg må lete i riksarkivet i Oslo for å sjekke ut om det er rett mann jeg har funnet. Spørsmålet er da hvordan går man fram når man skal besøke arkivet? Som du kanskje ser bor jeg i Alta så det er litt vanskelig for meg å "stikke innom", jeg er derfor nødt til å sende en annen dit for meg. Er det noen forberedelser man må gjøre før man drar dit, må man evt. på forhånd melde fra hvilke arkiver man vil lete i? Håper du kan gi meg noen gode råd siden du tydeligvis har erfaring med dette. Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lena !Har ikke så god erfaring , men litt har jeg lært ! Det er bare å reise dit , men er det helt spesielle ting , må de bestilles opp til lesesalen før 14.30 . Personen som skal lete for deg , bør ha med seg all den informasjon du har rundt den personen du leter etter . På Statsarkivet er det bare å spørre om hjelp , og de er veldig behjelpelig med å vise hvor og hva man skal lete i . Håper dette hjalp deg litt på vei , er det mer du lurer på er det bare å spørre , skal prøve å svare så godt jeg kan .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

"Manden i slaveriet" har fått navn ! Han heter Anders Andersen Amunds..... , så nå er vel mulighetene store for å finne ut hvor han sitter i slaveriet .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei ! Takk for hjelpen til dere alle !!! Har klart å finne "Manden i slaveriet" Anders Andersen . Han satt i Bodsfengselet og hadde kallenavnet "Skyta" . Det ble oppgitt hårfarge , øyenfarge , hvilke klær han hadde på seg da han kom . Det sto hvem han var gift med , navn på søsken , foreldre døde osv . De på Riksarkivet er behjelpelige med å prøve å finne dommen og eventuelt bilde av han om det finnes , og vil da få det tilsendt . Dette var bare skjempe gøy å finne ! Er usikker på hva kallenavnet hans "Skyta" betyr ? Vil tro når han har fått kallenavn er det ikke første forbrytelsen han gjør ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Gjest Tom Larsen

Marie StephensenJeg jobber med en oversikt på Ringerikinger som satt fengslet på Tukthuset,Akershus festning,Bodtsfengslet,osv. det ville være fint om du kunne ta kontakt. toml7@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.