Gå til innhold
Arkivverket

[#6997] Anne Marie Hansdtr på Sønstehage, Gausdal, 1801-te

Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Etter folketellingen for 1801 er Anne Marie Hansdtr 30 år på folketellingstidspunktet, og gift med Joen/John Olsen Sønstehage - 32 år. I boka "Slekter og gaarder i Gausdal 1820-1824" av "Skibskaptein Hans Kraabøl" er Anne Marie oppgitt med etternavn "Hansen", men uten angivelse av fødselsår, foreldre eller hvor hun kom i fra. Familien kjøpte senere Holmen i Øyer.Og mitt spørsmål går kort og godt ut på om noen kjenner mere til Anne Maries opphav.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har ikke sett etter i kirkeboka. I IGI er ikke "gårdsnavn" nevnt ved vielsen. "Beste" kandidat ved fødsel er Anne Marie Hansen født/døpt 4.6.1771 med foreldre Hans Gotfried Hansen og Olive Sophie Erlandsen - heller ikke her gårdsnavn angitt. Og obs! Kraabøl angir pussig nok "Hansen" som etternavn - menst det vanlig ville være Hansdatter.Håper at noen kan kjenne til disse personene.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det som står i Mormonerdatabasen når det gjelder manglende gårdsnavn er ikke å stole på. Jeg har inntrykk av at de fleste står uten gårdsnavn der, også i de tilfeller hvor jeg positivt vet at bostedet står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Gjest Ruth Gaustad

Hei, dette er et gammelt tema fra 2001, men jeg hadde interesse av å sjekke litt siden jeg kunne se Sønstehage tvers over dalen fra mitt barndomshjem.Har funnet følgende: John Olsen Sønstehage ble 9.juni 1794 viet til Anne Hansdatter Sejelstad. Har kikket etter hennes dåp i KB for Gausdal fra 1769 - 1772 men ikke funnet noe, kan ha oversett navnet p.g.a. den gamle skrivemåten. Mest sannsynlig er hun fra Gausdal, ellers er det gårder med navnet Sejelstad/Seielstad både i Ringebu og Sør-Fron.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hun nok: LenkeDøpt 4/6 1771: Monsr. Hans Gotfried Hansens uægte Ane Marie med Oliwe Sophie Erlandsen. Faddere: Brede Amundsen Evenvold, Monsr. Nicolai Bech, Anne Brede Amunds. Evenvolds, Anne Ole Amundsen Kalstads og Tore Eriksdtr. Kalstad.Jeg la merke til at Jon Olsen Sønstehage og Anne Marie Hansdtr. hadde en datter Olive i 1801, et heller uvanlig navn, og dobbeltnavn er også rent generelt uvanlig i bondeslekter på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive Sophie Erlandsen var datter av kaptein Amund Erlandsen (f. på Nordre Olstad) og Ane Maria Westerberg (se 'Kraabøl-boka' s. 143, som kaller Ane Maria Westerberg for 'Jomfrue', så hun var neppe av vanlig bondeætt). Det står mye om kaptein Erlandsen og hans slekt også ellers i 'Kraabøl-boka'), se under Erlandsen, A. i registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne siden Lenke finnes en del mer info om Amund Erlandsens slekt og også hans kone Ane Maria Westerberg. Hun var datter av kaptein Svend Jonsen Westerberg, f. ca. 1687 i Skåne, d. 1737 i Lom og kone Oline Sophie Parsleff, gift 10/1 1724 i Vang, Hedmark. kapt. Amundsen giftet seg 31/3 1738 i Lom med Ane Maria Westerberg.Det skal ellers ha blitt holdt skifte etter Anne Maria Westerberg 1799-1800 på Nørstevold i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.