Gå til innhold
Arkivverket

[#7003] Janet BAIRD fra Shetland; gift i Bergen 1636

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet over noen opplysninger om en Janet BAIRD som ble gift med en kjøpmann i Bergen 1636 og nå lurer jeg på om noen kjenner til hvem denne kjøpmannen var.Om Janet vet jeg dette: Hun var født i Northmaven på Shetland, uvisst når, og var datter av Magnus BAIRD. Han var av en fornem skotsk familie fra Aberdour litt øst for Banff på den skotske nordøstkysten. Magnus hadde en meget stor familie som hadde bosatt seg i Irland, Orknøyene, Skottland, Nederland, Danmark osv. En bror av ham, James, overtok slektens gods i Skottland og var en meget respektert herre. En del brev som Janet skrev fra Bergen til denne onkelen, er bevart. Janet sies å ha vært i live i 1673.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Knut,Er du helt sikker på at de ble viet i Bergen? Kan jo ha giftet seg i Skottland og bosatt seg i Bergen. Du finner noen JB'er i familysearch som giftet seg 1635-1637, bla. en fra Banffshire. Men faren hennes het Andrew og ektemannen Gilbert Mair.............Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Knut, Og videre er en bra link til søk i avskrifter fra kirkebøker fra Shetland/ Orkney/ Skotland å finne på http://www.origins.net, fra 1550 tallet og ca.300 år fremover i tid. Dette er en betalingstjeneste, og de sender også kopi fra originalkilden mot tilleggsbetaling. Har hatt hell her, i forbindelse med en slekt Dishington som kom til Bergen fra Orkney og Skotland tidlig på 1600 tallet. mvh, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får takke for tipset om å bruke mormonernes databaser. Det kan nok være nyttig i denne saken fordi de bl.a. fanger opp gamle kirkebøker i Skottland (og Shetland). Ved nærmere ettertanke kan jeg nemlig ikke være sikker på at Janet Baird faktisk giftet seg i Bergen. Min kilde kan tolkes slik at hun bodde som gift i Bergen. Selve vielsen kan derfor ha skjedd på Shetland eller et annet sted. Den Janet Baird som Arne fant, er imidlertid ikke rett person.Jeg fant en mer interessant vielse fra 1636 der vi får vite at det faktisk er Janet Baird "of North Mawe, Shetland" som gifter seg. Selv om dette er en såkalt IGI record, så er det nok ikke fra kirkeboka, for mannens navn står ikke. Det står derimot at hun har en slektning ved navn Robert M. BAIRD. Dette kan kanskje ha vært faren (som da må hett Robert Magnus BAIRD), en forlover e.l. Jeg har også gjort noen flere søk i Familysearch etter medlemmer uten å bli helt klok :-) Dataene der må nok stadig tas med en klype salt. Rådet om å bestille originalutskrifter av kirkebøkene er kanskje ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Jeg skulle kanskje ha gitt deg et mer utfyllende innlegg forrige gang. Som sagt fant jeg Janet Baird i Familysearch, nærmere bestemt i Ancestral File ved å søke på Magnus Baird ,som er det enkleste siden han er den eneste ved det navnet. Broren til Magnus, James, er også å finne der blant 13 av hans søsken. Angående Robert M Baird, han er nok mest sannsynlig en etterkommer av denne familien og har delt sin slektsforskning med mormonerne. Robert M Baird dukker opp igjen som relative hos mange av de andre Bairdene enten de er født i år 1300 eller 1800.Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.