Gå til innhold
Arkivverket

[#7014] Otter Waren fra Norderhov.

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Fra amerikanske kontakter er Otter fra Waren på Norderhov nevnt som en mulig felles ane (har ikke patronymet). Kona hans het Elisabeth Andersdatter. Fødselsår for begge er løselig skissert til 1695. De fikk flere barn fra rundt 1720 og utover, bl.a. sønnen Otter, f.1723, som er den(eventuelle) felles forbindelsen.Kjenner noen igjen disse personene?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Anita Holck

Dette må være Otter Jacobsen Wager gift med Elisabeth Andersdatter Bjørnstad. Elisabeth er muligens datter av en Anders Olsen Bjørnstad - det finnes en gård Bjørnstad både i Norderhov og Hole.Jeg har ikke funnet Otter og Elisabeth gift i Norderhov eller Hole, men følgende barn døpt i Norderhov: Gunhild 1717, Anders 1718, Karen 1721, Otter 1723, Jacob 1724, Jacobea 1726, Jacob 1728 og Maren 1734.Elisabeth Andersdatter blir begravet på Kongsberg 10/2-1763, oppslag 246, da virker det uklart om Otter Jacobsen Wager fortsatt er i live: Lisbeth Andersd: Biørnstad hustru af Otto Jacobs: Wager, som formodentl: endnu skal være udi Live, og opholder sig udi Holmestrand endskiønt hun udi Communion-Bogen staar anført som enke af samme Mand, som ...an det har været mig bekiendt +, som var her og døde hos sin Sviger-Søn Anders Bentzon Timermd: i Bousdalen (hvor er dette?), gl. 72 Aar ...I skiftet etter henne 12/3-1763, Kongsberg, nevnes ektefelle Otter Jacobsen, barn 1. Anders Ottersen Garder(?), København, 2. Iacob Ottersen, Kbh., 3. Otter Ottersen, Strømsøe, 4. Marthe Ottersdatter, Bragenes g. Christen Erichsen, 5. Karen Ottersdatter g. Peer Biring, 6. Maren Ottersdatter, 7. Iacobia Ottersdatter g. Anders Bendtzen.Datteren Marthe, som er min ane, har jeg ikke funnet døpt, men gift i Bragernes 4/4-1744 med Christen Erichsen.Wager må vel være fra Vågård i Norderhov? Har noen bygdebøkene og kan finne ut om Otter og Elisabeth er nevnt under Bjørnstad og/eller Vågård?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Norderhovbøkene har jeg ikke, men de fire hittil utkomne bindene av Hole Bygdebok, er lagt ut på nettet. Omtalen av Bjørnstad er i bind II. Enig at Elisabeth kan være datter av Anders Olsen Bjørnstad (1640-1724), selv om hun ikke er nevnt. En finner bygdebøkene via 'kultur' på: www.hole.kommune.noAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk for svar, Astrid.Nå kommer jeg ikke inn på bind 2, får bare 'error', så det er vel noe feil på serveren. Får prøve igjen til uka.Men denne Anders Olsen Bjørnstad - er han fra Bjørnstad i Hole (ikke Norderhov)? Det kan jo forklare at jeg ikke har funnet Otte og Elisabeth gift i Norderhov, det var vel vanlig at bryllupet ble inngått der bruden bodde.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Anita, den Anders jeg omtalte, er fra Bjørnstad i Hole, ja (Norderhov har jeg ikke tilgang til). Jeg fikk opp bind II nå (original document), men det tok litt tid: 53,91 MB.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk til Anita som gjenoppdaget dette temaet. Hadde glemt hele greia! Det ble jo ingen respeins, før nå!Opplysningene passer som hånd-i-hanske med det forholdsvis skrøpelige materialet jeg har hatt. Har vært langt fra sikker på om jeg hadde fått det riktig!Hvis jeg har talt riktig var sønnen Otter Ottersen (f. 1723) min 4-tippoldefar.(nevnt som nr.3 i skiftet og bosatt på Strømsø). Også iflg mitt materiale ble han gift med Else Ellefsdatter Kongsrud fra Modum (gift i Bragernes 5.3.1753).Else Ellefsdatter ble født mai 1717. Otter (han var tollrøyert) døde i mai 1799 - Else Ellefsdatter døde i nov 1790. (Begge døde på Strømsø).Har funnet to døtre 1) Karen (Feb 1753-juni 1760) og 2) min 3-tippoldemor Lisbeth (f.Apr 1754- Feb 1814). (Hun døde på Øvre Eiker)Em liten ekstra opplysning som jeg så ved å sammenligne med skiftet: I mine notater har jeg notert en ektemann nr.2 for søsteren Jacobea: Iver Christiansen. De giftet seg i Kongsberg kirke 10.1.1772.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Endelig klarte jeg å komme inn på bygdebøkene, men jeg måtte laste ned en ny versjon av Adobe.Her var det jo masse! Usikkerheten er vel om Elisabeth er datter av Anders Olsen Bjørnstad, men det virker jo sannsynlig. Både Anders Andersen (f. 1786) og Elisabeth (f. 1791)kaller sin eldste datter Marte, så dette er muligens morens navn.Så får jeg se om jeg kan finne noe i bygdebøkene for Norderhov - Vaker må jo være det riktige!Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Anita Holck

Så rakk jeg innom biblioteket i Oslo, og sjekket A. Lagesen, Ringerikske slekter III, Slekter fra Norderhov hovedsogn, Store Vaker, s. 421:'Store Vaker - også kalt skrivergården Vaker, var liksom nordre Vaker i sin tid en del av nedre Vaker. Gården hadde gl. matr. nr. 35 og en skyld av 2 skipp. tunge.Erik Must var eier av store Vaker til 1715. Da solgte han gården for 600 rd. til sin svoger Amund Solberg, toller i Drammen, som eide den et års tid og solgte den til sersjant, senere lensmann i Norderhov Otter Jacobssøn Wager. Kjøpesummen var 578 rd. foruten 42 rd. til leilendingen Ole Olsen Wager som erstatning, for at denne avstod sin bygsel til kjøperen, som således fikk den fulle rådighet over eiendommen.Otter Jacobssøn Wager eide gården i 3 år. Han solgte den til sin svoger Anders Andersen Bjørnstad, som fikk skjøte på den 9/6-1719. Anders Bjørnstad var eier til 1726. Han synes ikke å være flyttet til Vaker, men å ha overlatt selgeren å bruke gården som før. Da Bjørnstad ikke lenger ønsket å beholde gården, tilbød han brukeren å få kjøpe nen på nytt for en nærmere bestemt kjøpesum, 800 rd., men da denne ikke var villig til dette, ble den solgt til en fremmed, Amund Torgersen Rønnerud, som flyttet til gården og selv overtok bruken av den'.Det var det jeg fant - og det var ikke stort. Bortsett fra at det ble bekreftet at hans kone Elisabeth Andersdatter Bjørnstad var en søster av Anders Andersen Bjørnstad. Ingenting om barn, hvor de flyttet etterpå eller hvor de døde. Men ved barna Jacobs og Marens dåp (1728 og 1734) kalles han fortsatt Otte Wager/Vagger, og det er jo litt rart dersom han flyttet derfra i 1726?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Til innlegg (2). 'Bousdalen' er sannsynligvis dagens 'Bussedalen', en liten gatestump mellom Kirkegt og Rogstadbakken på Vestsiden, nær kirken i Kongsberg, LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.