Gå til innhold
Arkivverket

[#7015] Catrine Sørensdatter f.ca 1842 i Førde eller Kinn

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er på jakt etter en Catrine Sørensdatter f.ca 1842. Om faren vet jeg bare fornavnet Søren . Moren het Abigail Andersdatter.Catrineer nevnt i skiftet etter mormoren Kari Andersdatter Liset i 1865.Der står det at moren Abigail var avdød.Catrine var tjenestejent på gården Stavang i Kinn hos sin tante og onkel.Utfra skiftet vil jeg anta at Catrine var født utenfor ekteskap. Kjenner noen til denne Catrine , og hvem var faren ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du funnet henne i databasen over døpte i Sogn og Fjordane? Jeg fant henne ikke, jeg fant heller ikke noen Abigail gift med en Søren. Ei heller ei Catrine/Katrine el. l. eller Abigail gift i eller flyttet fra fylket... Hmmm...Hvis hun var uekte var kanskje moren sendt vekk en stund, og Catrine født/døpt i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi.Nei, jeg har ikke funnet henne født/døpt noe sted.Ei heller på Familysearch.I 1865 tellingen befinner hun seg altså som tjenestepige på gården Stavang i Kinn. Der er det oppgitt at hun er 22 år og født i Førde prestegj.Forøvrig har jeg heller ikke funnet moren Abigail Andersdatter død.Men i morens skifte fra 1865 står det at hun er avdød.Ergo må Abigail være død før 1865. Spørsmålet er når og hvor. Om noen skulle ha svaret på dette ville det være til stor hjelp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I tellingen 1900 på gården Stavang i Kinn finner jeg følgende:Andreas Mikkelsen f.1840 i Førde pr.gj. , hans hustru Katrine Sørensdtr. f.1843 i Vevring , samt deres to barn Amalie f. 1875 og Marthea f.1885.Det er stor sannsynlighet at dette er " min " Katrine.På Familysearch fant jeg følgende : Ekteskap inngått i Kinn 19.06.1870 mellom Helle-Cathrine Sørensdatter og Andreas Mikalsen.Har noen tilgang til kirkebøkene for Kinn og anledning til å slå opp dette ekteskapet ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei RuneIfølge døpte i Kinn 1785-1814 døpes det ei Abigael Andersdatter 22.06.1792. Faren er Anders Pedersen fra Bræmnes, Bremanger. Selv om hun er 50 år i 1842 kan det jo være en mulighet for at hun er moren.Ser også at det er en Søren Pedersen som blir født på Liset i Bremanger i 1794.Vær også obs på at Søren kan være Simon. Jeg har mange ganger sett at disse to navnene byttes omhverandre i forhold til kirkebøker og andre kilder.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Lars.Moren Abigail Andersdatter har jeg kontroll på . Hun ble født/døpt 04.02.1817 i Vefring på gården Lisæt/Lisæter av foreldre Anders Alexandersen og Karen Andersdatter.Det er avkommet hennes som volder en smule problemer.Hun fikk en sønn Engel Olai Andreassen utenfor ekteskap i 1840. Nå ser det ut til at hun også fikk en datter i 1843 , trolig også det utenfor ekteskap .Det tolker jeg utifra skiftet etter Karen Andersdatter i 1865 der det står at Abigail er avdød og at Ole (Engel Olai ) og Katrine Sørensdatter arvet hennes del.Der var ikke nevnt noen ektemann.(Han kan jo selvsagt også være død). I dette skiftet står det altså at Katrine oppholdt seg på gården Stavang i Kinn .Der finner vi Abigails søster og hennes familie.Jeg vil derfor anta at det er den samme Katrine Sørensdatter jeg finner der med sin familie i 1900.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til orientering.Helle Cathrine Sørensdatter ble født 21.10 og døpt 22.10.1843.Foreldrene var Søren Hansen bos. Selvik i Vevring og Abigail Andersdatter bos. i Gjelsvik Vevring.Hun var født utenfor ekteskap og foreldrene ble heller ikke gift med hverandre.Det er den samme Helle Cathrine som konfirmeres fra Stavang i Kinn 17.09.1859 , og som 19.06.1870 giftet seg med Andreas Mikaelsen f.15.08.1840 på Farsund i Førde. Jeg har imidlertid fortsatt ikke funnet Abigail Andersdatter død .Jeg har sjekket døde i Førde , som med unntak av et par sider var grei å lese.Det gjenstår å sjekke om hun kan ha dødd i Kinn.Skulle noen ha noe å bidra med her er det fint.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.