Gå til innhold
Arkivverket

[#7018] Christian Augustinussen, Nordfjordeid

Gjest Dag Album
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i opplysninger om Christian Augustinussen (Augistinissen). Han bodde på Osnes, Eid i Nordfjord i siste halvdel av av 1700-tallet og var skomaker. Jeg lurer på hvor han kom fra, og hvem som var hans foreldre. Han giftet seg den 27. november 1743 på Eid med Henrikke Larsdatter Kruse, datter av korporal Lars Knudsen Kruse. Hun var født omtrent 1712 på Eid og døde der i januar 1755. CA giftet seg på nytt i oktober samme år med Lisbeth Olsdatter. CA og Henrikke Larsdatter fikk barna Anna Dorthea 1744, Anna Dorthea 1745, Susanna 1748, Lisbeth 1750 og Lars 1753. Jeg vet at Lars ble matros og flyttet til Bergen, der han i 1781 giftet seg med en Synneve Jacobsdatter. (Hennes far het Jacob Abrahamsen, jeg vet ikke hvor hun kom fra). De to fikk sju barn i Bergen. Lars kalte seg Lars Christiansen Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har ikkje så mykje konkret å fare med, men kan kanskje tillate meg å tenkje litt høgt? Med det busettingsmønsteret som vi hadde i Nordfjord på den tida, vil det vere nokså sikkert (men ikkje 100 %!) at han kjem frå ei av bygdene i nærleiken. Augustinus-namnet har dessutan ein konsntrasjon i Davik-området. Gifter Christian seg i 1743, bør faren vere fødd så tidleg at han er tald i 1701. Du vil finne 4 Augustinusar i Rugsund i denne tellinga. Eit solid "Augustinus-bruk" er nr. 5 på Elde, og det er freistande å spørje om du er sikker på at matrosen i Bergen heitte Eide - eller om det kan ha vore Elde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Gløymde å ta med at du bør sjekke skifta etter Augustinus'ane i Nordfjord før 1800 (ikkje så mange), og at du må vere førebudd på at namnet kan endre seg til eller frå Ø(y)ste(i)n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode råd. Jeg ser nå hvor stor andel av menn med navnet Augustinus som bodde i gamle Davik prestegjeld. Når det gjelder navnet Lars Christiansen Eide, har jeg bare tenkt på den siste delen som et som viser til at han kom fra Eid. Men det kan være lurt å ha den andre muligheten åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har aldri vore borti Eid brukt som "adressenamn". Eg seier ikkje dermed at det aldri har skjedd, men eg vil holde det for svært lite sansynleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.