Gå til innhold
Arkivverket

[#7019] Torø Olsdatter, Skjåk


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Standardverket her er vel Finne-Grønns artikkel fra 1927 i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind 1, side 7 til 14. Jeg har ikke notert noe om Rolf Mikkelsens hustru derfra, og jeg leste en gang den artikkelen temmelig nøye og noterte flittig, siden Rolf Mikkelsen er min kones 7xtippoldefar... I følge Finne-Grønn var Rolf født ca. 1565 og døde i 1635. Sønnen Sevald var født ca 1603 og sønnen Lauritz var født i 1608.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest kai m kveum

Kort referat fra Olav Bræk, Slekter og gåtder i Lom og Skjåk: Rolv Mikkelson Blakar, f.ca. 1565 var gift med en Torø Olsdotter. 7 barn hvorav Gunhild Rolvsdotter som var gift med Eirik Jonsson Hellen, bror til Sevald Rolvssons kone, Gjøda Jonsdotter Engebret Hougen har ment at Torø Olsdotter kan være datter til Ola Torsteinson Bøje og Guri Nilsdtr. fra Busvold.Referanse også til artikkelen 'Av Hauldætt' i NST XIII. Denne får du lånt på fjernlån på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Hans Hosar fastslår (uten forbehold) at Torø Olsdtr. g.m. Rolv Mikkelsson Blakar var dtr. til Guri og Ola Prestgard i Skjåk. Han har et kapittel 'Guri Prestgard og sønene hennar' i Skjåk bygdebok bd. 2 (utg. 1995 av Skjåk kommune) s. 53-56. Torø gm. Rolv Blakar er nevnt i marg-tekst s. 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg har mange såkalte 'Prestgard-slekter' i min forfedrehistorie.Er Kristen Olsen Steinsgard (1599-1666) Torøs bror og dermed Ola Torsteinsen og Guri Nilsdtr. Busvolls sønn? Og er også Nils Olsen Prestgard (1597-1671) bror av Torø?Kan noen gi meg svar på det?Hermod Moursund 8215 Valnesfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Iflg. Hosar er dette i alle fall rett. Ola Tostensson Prestgard d. før 1610 og Guri Nilsdtr. Busvol hadde barna Tosten, som brukte Prestgard ei tid før han flytta til Hjelle på Dovre (farfar til den seinere Rik-Hjellin), Hans som kom til Sperstad, Nils som overtok Prestgard da Tosten flytta til Dovre, Kristen Stensgård, Anne gm Ola Nørstnes og Torø gm Rolv Blakar. Hosar viser til en artikkel av Per Berg om Brattgodset i NST 1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil anbefale deg å se i de 3 bind skrevet av Engebret Hougen om slekter i Vågå om omegn. Det ville være rart om du ikke fant noe der. Jeg vet han har skrevet om Blakar, og mye om Bratt-ættene. 'Af Haulde-ætt' er også skrevet av Hougen, som bare utgjør en liten del av bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Sender deg en smakebit av hva du kan finne i kombinasjonen Engebret Hougen I,II,III og Arnfinn Kiellands bygdebøker for Lesja.Guri Johannesdatter Hjelle, f.1610, d.1652, g.m. Torstein Olsen Prestgarden, f.1594 i Skjåk, d. 1658. Gårdbruker, Hjelle på Dovre. Barn: 1. Ole Tostensen, f.1634 2. Guro Tostensdatter, g.m. Just Toresen Tøndevold, f.1628, d.1713 3. Mari Tostensdatter, f.1650, g.m. Ole Pedersen Slette, Heidal, f.1645, levde 1725 40. Ole Tostensen Hjelle, f.1634, d.1697, g.m. Mari Eriksdatter Amundgard fra Lesja. Barn: 1. Tosten Olsen, f.1669 2. Ingrid Olsdatter, f.1680, d.1709, g.m. Ole Syversen nistugu Arnekleiv, f.1670, d.1736 3. Guri Olsdatter,f.1664 g.m. Iver Kleppe, Vågå,f.1652 4. Ambjørg Olsdatter, f.1665, d.1738, g.m. Erik Knutsen Flitti, Lesja, d.1715 5. Mari Olsdatter, f.1671, d.1745, g.m. Amund Olsen Angard, f.1667, d.172941. Tosten Olsen fra Nørdre Hjelle, Rik-Hjellin, f.1669, d.1744, g.m. Mari Hansdatter Largard, Kvarberg, f.1678 Barn: 1. Ole Tostensen, f.1700, d.1766 2. Guri Tostensdatter, d.1793, g.1 m. Lensmann Ole Pedersen Tallerås, f. Bjørnsgard, f.1705, d.1741, g.2 m. Ole Hansen Tallerås, f.Bjørnsgard, d.1765. 3. Mari Tostensdatter, d. 1743, g.1738 m. Ola Iversen Veikle, Kvam, f.1716,d.1744 4. Johannes Tostensen, han kjøpte Sygard Forr 1745 som han solgte videre samme året til løytnant Knut Bay, så overtok han Nordgard Grytting i Fron 1746 og kom senere til Lårgard i Sel. 5. Mari Tostensdatter, d.1734, g.m. Ole Simensen Lårgard, Sel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.