Gå til innhold
Arkivverket

[#7020] Minnesota Usa.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Skulle det være noen som har peiling på om det finnes noen folketelling fra Min.Usa.i tidsrommet 1902-1920. Mine besteforeldre Jonas Gatland (John Gotland) og hans kone Brita Ellingsdtr.bodde der i nevnte tidsrom (hun fra 1907)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det finnes folketellinger der borte fra såvel 1910 som 1920. Men jeg er usikker på når de kan gjøres kjent for publikum.Jeg har selv sett i listene fra 1900, men som sagt jeg er litt usikker.Minnesota er rimelig stort. Du bør vite hvor dine var bosatt.Du kan gå inn på :[url="http://www.rootsweb.com/~census/states/minnesota/>http://www.rootsweb.com/~census/states/minnesota/ Ellers kan du gå inn på web sidene til bygdelagene å spørre der: http://www.hfaa.org/bygdelagDu kan også gå inn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Census både 1900, 1910 og 1920 (samt noen city-censuses 1925 (sannsynlig vis kun tilgj. i USA) er tilgjengelig på nettet men man må vite nærmere stedsangivelse, og man må i de fleste tilfeller ha betalt for abonnement. Har du navn på barn ol.? by? Når emigrert/immigrert...mange hjelpsomme her!!! Bl. annet meg selv:) ¨Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei! Mener de bodde på to forskjellige plasser, mener å ha hørt at de måtte flykte på grunn av en stor skogbrann i 1918 og at de da bosatte seg i Cloquet.Tiden før vet jeg ikke,men det må ha vært en eller annen plass på jernbanestrekningen Dulut-Cloquet. Barn:Ole 1908 Marta 1909 Marta 1910 Emil 1911 Ingebjørg Betsy Malvin.Fam bodde i Min. til mai-jun 1920.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Olav,Cloquet ligger i Carlton county og det finnes census der for 1910 og 1920, men det fordrer mye styr for å søke der, sign up's, voluteer projects and so on..... Det hele ser ut til å basere seg på forskjellige forpliktelser mht. å gi tilbake opplysninger også. (Typisk amerikansk). Lykke til!Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Du sier at fam. bodde i Cloquet til mai-juni 1920. Vet du at de flyttet? Censusen er tung å lete i, slik at jeg vil være sikker på at de bodde der!Og til Arne; det er da ikke "typisk amerikansk" at en gjør gjentjenester dersom noen gjør oppslag for seg? Det er typisk folkeskikk.... Regner vel med at det ikke var akkurat det du mente :) Ancestry forlanger ingen "gjentjenester" for at en skal kunne abonnere, de har et prosjekt der de samler inn ged-com-filer som de legger ut (som mange andre slike tjenester gjør), men ellers forlanger de ingenting mer enn pengene dine :o) Det samme er det med Genealogy.com.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg regner forresten med at det er "din" brann som er omtalt her: Fire in Cloquet 1918 og her Museum of 1918-fire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei alle gode hjelpere! Etter de opplysningene jeg har reiste fam.tilbake til Norge juni 1920.Konen Brita døde tidlig på året 1920 av Spanskesyken som herjet da.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.