Gå til innhold
Arkivverket

[#7021] Siljusæter på Stange........hvor?

Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

En venninnes familie komme fra plassen/gården "Siljusæter på Stange". Det har ikke lykkes å stadfeste hvor denne plassen er, eller om navnet er riktig.Noen som har lokalkunnskap om Stange og omegn, og som kan helpe?Med hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg hadde nokre forforeldre som budde ei tid på Sylju i Stange. Det meiner eg låg heilt vest i bygda. Utan at eg veit det sikkert, kan Siljusæter ha noko med Sylju å gjera. Med det treng jo ikkje liggje i vestbygda for det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Vang ligger gnr. 46, Syljuset, også nevnt som Syllest med Syllest Engeland. Syljusetr, av trenavnet selje. Funnet i Ryghs bok om gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Som Bjørn Davidsen skriver finnes det - eller rettere, har funnets - en gård i Stange med navnet Syljue/Sylie/Syllie/Sylju, skrivemåten har variert en del. Den synes å ha ligget helt vest i kommunen, ut mot Mjøsa, mellom storgårdene Staur og Huseby. Utfra matrikkelskylda i 18986 må det ha vært en liten gård. Den er nevnt i matrikkelutkastet fra 1950, men på Økonomisk kartverk er den forsvunnet, bare navnet Syljuoset er er å finne der hvor grensebekken mellom Staur og Huseby renner ut i Mjøsa. Trolig er gården innlemmet i en av disse engang etter 1950. Ifølge "Norske gårdsnavn" kommer navnet av treslaget selje, den er nevnt første gang i skriftlige kilder i 1578. Siljusæter er derimot vanskligere å finne ut av. Navnet eksisterer ikke på Statens kartverks kart, det er heller ikke å finne i folketellinger eller matrikkler for Stange. Det eneste stedet jeg finner navnet på Østlandet er i Lier kommune, Buskerud. I tillegg forekommer Sylju-/Seljeset som gårdsnavn et par steder, nærmest i Vang som Berit Knudsen nevner. Gården Sylju i Stange kan godt ha hatt sæter i åsene syd og øst for breibygda, her finnes en rekke sætrer, men jeg finner ingen med det aktuelle navnet. Det kan skyldes at den ikke er oppført på kartet eller at den har hatt et annet navn. Det er ikke uvanlig at sætere ble betegnet både utfra gården som eide dem og stedet hvor de lå. Jeg vil anbefale å ta kontakt med historielaget i kommunen/bygda for å finne ut hva som finnes av lokalhistorisk litteratur om sæterbruk og småbruk i skogsområdene øst i kommunen. Kommunens kulturkontor eller det lokale biblioteket kan også være et sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Sylju ble i 1919 solgt til Kari Huseby, og er siden brukt sammen med Huseby. Kjenner desverre ikke nærmerer til navnet Syljusæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

'Norsk stedsfortegnelse' opererer med to gårder i Stange som heter 'Sylju'. Den ene med postadresse Stange, den andre med postadresse Vallset (i 1972).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...med det samme; den ene er oppført som 'gård', den andre sem 'bruk' - som jeg tror er en mindre gård eller småbruk. Det er den med adresse Vallset som er 'bruk'. Kanskje er det denne som er Siljusæter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.