Gå til innhold
Arkivverket

[#7023] Jørgen Åsmundsson Grave, lensmannssønnen som dro t

Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Et barn ble født utenfor ekteskap i 1901 med Jørgen som far. Iflg tradisjonen i datterens familie ville Jørgen gjerne gifte seg med dama, men lensmannen ville ikke ha noe av at hans sønn giftet seg "under sin stand". Da dro Jørgen til Amerika, hvor han drakk seg i hjel.Hvor meget det er i familietradisjonen skal være usagt, men jeg finner Jørgen, 2, hjemme på Grave i Seljord i folketellingen 1865. No problem.Men i 1900 er han forsvunnet fra havets overflate - i hvert fall er ikke jeg i stand til å finne ham, verken i Kristiania (hvor han visstnok studerte), hjemme i Seljord eller på landsomfattende søk på "alle mulige" varianter av fornavn, farsnavn, gårdsnavn som jeg har klart å finne på. (Hvis noen skulle finne luringen er jeg takknemlig for informasjon...)Men i basen over emigranter fra Oslo finner jeg 18/10-1905 (reisedato 20/10) Jørgen Aasmunds. Grave; m; ug; arb.; alder 41; bopel Kristiania (Seljord); Bestemmelsessted Canada(!); Skip: Montebello; Agent: Rasch.Canada javel, det ligger jo også i Amerika - en tenker nesten automatisk på USA. Så da er det ikke noe rart at jeg ikke finner ham på Ellis Island? Men hva nå? Hvordan gå fram for å finne ut om han kom fram, og i så fall til "vilken kneipe"...Men av emmigrantdatabasen ser jeg at en kar som må være hans eldre bror, Jens, dro over dammen tre ganger, 22/8-1895, 1/4-1904 og 23/6-1927. Siste gangen er han Canadisk statsborger. Her kan det kanskje være noe som kan hjelpe meg videre. Men hvordan utnytte det?Alle tips, forslag, og all hjelp til å finne ut hvor det ble av Jørgen (eller Jens) mottas i største takknemlighet - det hadde vært morsomt å løse en nesten 100 år gammel familiegåte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Det virker kanskje for enkelt, men Jørgen Osmundsen f 1864 er oppført på Grave i Seljord i FT1865, som sønn av lensmannen.Røverhistorien fra Amerika derimot er nok ikke så enkel. Canada er etter min erfaring endel vanskeligere enn USA...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En annen bror er vel 34 år gamle Aasmund A. Grave, som ankom Ellis Island 21. juni 1893 med "Teutonic" fra Liverpool.I FT- 1865 har Jørgen en bror Osmund, 8 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Aasmund A. Grave er nok en tredje bror, ja. Men jeg nevnte ham ikke fordi ingen spor pekte mot Canada. (Ikke verd å forvirre "fienden")... Men vet noen noe om ham så er det selvfølgelig også kjærkomment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Men når vi først er inne på brødre så finner vi Lars, på sinnsykeasylet i Møhlenprisbakken 1 i Bergen i folketellingen 1900. Født 1851 - 49 år altså - og yrke er oppgitt som: lensmannssønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Til Tor: Jeg kjenner ikke Lårdalsboka, men du har rett i at dette dreier seg om lensmann Åsmund Larson Graves sønner. At Jørgen døde som liten er både rett og galt. Lensmannen hadde TO sønner med navnet Jørgen (en med hver av søstrene han var gift med). Den første døde ung - den andre er "min".Til alle andre: Er det ingen som har noen tips om hvordan gå fram for å finne Jens og Jørgens historie i Canada (hvis Jørgen i det hele tatt kom fram...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det finnes passasjerlister for Canadadiske havner også. går du til diskusjonsforumet på solheim, swiggum og austheim ship index (lenke på lenkesida) og legger inn en etterlysning der, vil du helt suikkert få hjelp. agenten Jørgen brukte, vil trolig avsløre hvilke(n) havn(er) han mest sannsynlig gikk i land i, og dette har skipssidens svar bå jan oldervoll god oversikt over. På denne adressen; www.nara.gov kan du deretter bestille passasjerlister på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Takk til Per Helge. Jeg har vært inne på siden og lagt inn en debatt i forhåpentligvis forståelig engelsk, så får vi se om det blir noen respons der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det skjer ikke noe særlig på den Sviggum-siden (foreløpig), men jeg har kanskje ikke gått fram riktig?Men på en annen side (gikk inn under "nyttige lenker" via lenkene til "Slektsgranskning" til noe "www.archives.ca") fant jeg at også broren Jens hadde fått seg land. I Canada. Søk på name "Grave" ga følgende svar som jeg må innrømme jeg ikke skjønte noe særlig av:Part: NE, Section: 24, Township: 3, Range: 26, Meridian: W3. Liber: 718, Folio: 194, File reel number: C-6510, Names: Jens Grave.Er det noen som forstår dette?Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Han hadde kjøpt seg land ja. Det du bør gjøre er å finne på den siden du fant dette på , finne hvor du kan sende de opplysningene du fant og bestille kopi av papirene. Det du har funnet er rett og slett noe som forteller hvor dette landet han kjøpte befant seg (Nordøstre del av Township nr. 3 og så er Range og Meridian nærmere angivelse i gjen. Resten er referanse til hvor du finner informasjonen.Ble du noe klokere? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ønsker du utfyllende informasjon om Township, Range og Meridian etc. - gå inn på adressen jeg tidligere oppgav. Nede til høyre på samme side vil du finne "Notes" hvor linkene under gir sidevis med info om dette.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk Laila og Arne. Om jeg ble noe særlig klokere er jeg ikke sikker på. At det er en stedsangivelse er greit nok. Men hvis jeg finner hvor jeg kan bestille kopi, hva står det der som kan hjelpe meg? Hvor landet ligger? Noen flere navn enn Jens'?Adressen var (er) forøvrig http://www.archive.caOg når jeg går til Arne's side får jeg en (for meg) uforståelig feilmelding (eller rettere jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre for å rette opp feilen) når jeg fyller inn Section, Township, Range og Meridian. Kan det være fordi Arne's adresse gjelder USA mens Jens' land var i Canada???Har dere litt mindre teskjeer å gi meg dette med? (Beklager at jeg er så dum, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke om jeg riktig skjønner hva du mener. Mitt siste innlegg gjaldt kun hvor du kunne finne informasjon om Section,Range osv.Selve skjøtet (det amerikanske) har du vel sett på og kanskje tatt en utskrift av??? - hvis ikke, så bør du gjøre det, men noen flere navn gir det jo ikke, bortsett fra utstederens. Jeg har ikke sett så mye på den kanadiske siden, vet ikke om der også finnes en mulighet for en utskrift, men om det så gjør, så kan det vel tenkes at skjøtet der er mye i samsvar med det amerikanske i oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Arne. Nok en gang 1000 takk for svar. Det som er problemet er at når jeg spør på den Section, Range, osv som er oppgitt for eiendommen til den "canadiske" broren så får jeg en feilmelding som jeg ikke forstår hvordan jeg skal rette meg etter fordi jeg tror at det er slik jeg i utgangspunktet fyller ut skjemaet. Men at programmet ikke takler section'en osv er kanskje fordi den ligger i Canada - "din" side er vel myntet på USA. Ved søk på broren som slo seg ned i USA hadde jeg nemlig ingen problemer. Så jeg har selvfølgelig printet ut etter din henvisning. Fantastisk fint. Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Tom, - Å sette inn verdiene fra Jens' skjøte på den canadiske søkeren fungerer fint, men det fremkommer ikke noe mer enn det du fikk ved å søke på navnet. Å fylle inn tallene fra Aasmunds skjøte på den canadiske søkeren, eller vice versa, - det blir jo helt feil - hvis det er det du har forsøkt. Jeg kan tenke meg at muligheten for å søke med disse verdiene er myntet på canadiske innbyggere som gjennom registre og/eller kart har kjennskap til dem, og ønsker å finne eierens navn osv., nærmest slik vi gjør her når vi kjenner kommune, gårdsnr. og bruksnr. - og ønsker å få vite hvem eieren/eierne er/var. Vil du ha dette skjøtet, så er det vel ingen annen mulighet enn å bestille det fra Canadas Nasjonalarkiv. Men det var jo denne Jørgen du i utgangspunktet hadde interesse for. Ved søk hos Ancestry.com får jeg to treff (sikker to registreringer for samme person) som viser til Minnesota Immigration og Naturalization Records. Dette dreier jo seg om passasjerlister, - kan så Jørgen ha tatt et skip fra en canadisk havn til USA og kanskje bosatt seg hos, eller i nærheten av, sin bror Aasmund ? Muligheten er vel liten, men det er vel kanskje et spor som bør følges ? For å få ytterligere opplysninger via Ancestry kreves medlemskap, - kanskje noen brukere av dette forum, som har sitt medlemskap i orden, kan gjøre et søk for deg ? Ellers tror jeg det må være en ide å få en kontakt i Minnesota til gjøre undersøkelser for deg, f.eks. på denne adr. : www.mtn.org/mgs/related/index.html.Lykke til videre.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg søkte Jorgen Grave på Ancestry, fikk opp Naturalization index Minnesota for Jorgen H. Grave, datert oktober og november 1996 county March. Noe sent tror jeg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Tom, en ting du kan gjøre, for å finne ut om Jørgen virkelig kom til Amerika (siden du bor i Oslo og alt mulig), kontakt mormonersenteret i Hekkveien, og be dem bestille immigrant-listene for deg! Så kan du gå dit og myse til øyet blir stort vått og rødt! Det finnes noe online, men de begynner ikke før 1925, og det er jo for sent.... Canada kan du lese mer om disse,. Lykke til... laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Takk til alle sammen. Hekkveien blir nok "neste" stopp. Ellers skriver Børge Solem bl a :"In 1905 agent Olaf Rasch of Kristiania was the general agent for the Dominion Line. His authorization was to convey emigrants via Hull, London, Newcastle, Grangemouth, Glasgow and Liverpool to the landingstages in Canada, North-America, South-America and to the final destinations in those countries.The S/S Motebello sailed between Kristiania and Hull in Englend. The Dominion routes in 1905 were: Liverpool - Boston Liverpool - Cobh - Baltimore (winter) Liverpool - New Orleans Liverpool - Queenstown - Quebec - Montreal Liverpool/Brostol - Halifax - Portland/Philadelphia"Så har man jo noen havner å begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Mine nye venner på "Solem-Swiggum-osv"-siden har lokalisert Jens' land til å ligge nær Consul, Saskatechewan.Ellers forteller leksikon meg at Saskatchewan var i eie av et Mining compani og ikke ble "frigitt" for settlere før i 1905 - og da kan vel Jens neppe ha kjøpt det før det?Bare for å holde dere oppdatert - og høre om noen "er kjent" i området. Var det f. eks. noen (stor) norsk/skandinavisk kontinget der?Kjenner noen til (andre) gode nettsteder for videre søk etter Jens og Jørgen?Med vennlig hilsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.