Gå til innhold
Arkivverket

[#7026] Petter Julius Pettersen f 1850 Sørum

Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I følge en innskrift i en gammel bibel ble Petter Julius Pettersen og Karolina Augusta Iversdatter ægteviede i Grønlands menighet i Krestiania den 22.november 1874. Karolina Augusta er født på Storløsbråten i Rødenes 12.aug. 1849. Om Petter Julius vet jeg ingen ting, men finner en født i Sørum, 15 år gammel bosatt i Skedsmo i FT1865 som aldersmessig kan passe. Sønn av Petter Gulliksen, husmann m jord, og Dorthea Olsdatter. Har noen kjennskap til om dette er den samme Petter Julius eller ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei. Jeg sitter her og har tittet i Rødenes-boka. Men på Storløsbråten kan jeg ikke finne Karolina Augusta Iversdtr. Vet du hva foreldrene hennes het? Kanskje gården de kom fra? Boka her er veldig ålreit, for det står som regel hvem barna gifta seg med, hvor den person kom fra, og hvor det ble av de.Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Nina! Storløs er oppgitt som fødested for Karolina (Caroline) Augusta i en fødselsattest fra Rødenes som jeg har. Hun er født 12.aug. 1849 og døpt 2. sept.Hvordan Storløsbråten er kommet inn husker jeg ikke i farten, mulingens fra Oskar Haugens bok. Konfirmert 4. okt. 1863 med vitnespyrd "Udmerket God i Christendomskunnskap og Flid". Noen opplysninger er fra hennes mors bibel. Moren het Beate (Berte) Olsdatter S Opsal (16091826-23051902), gift i Rødenes kirke 29121848 med Iver Amunsen f 6.3.1822(21?)på Ysterudødegård, Rødenes. Iver døde 2.1.1894. Listen over forfedre for begge er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Her kan nok kirkeboka for Grønland fortelle deg det du trenger å vite, nemlig navn på far til P.J.P. Der vil det kanskje og stå hvor han ble født. Du kan jo høre med ditt lokale bibliotek om de har microfische-leser, og så låne inn fra riksarkivet: Grønland, Mini5 1869-1880 11 Konf. Døde. Vigde til 1877. Lykke til!" Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant det ti slutt. Født 10/2 dpt. 11/5 1890 Oslo og Oslo Hospital Sofie Ellen Marie. Foreldre graver?Georg Paulsen Jansen f. 1855 og h. Aagot Andrea Emilie f. Petersen 1864.Schweig.gd.51, ekteviet 25/5 89 Johannes krk. Faddere: fru Ellen Petersen, frk. Ida Petersen, kontorsjef Ferdinand Ruud, grav..? Jon Jonsen, lods Jørgen Jansen.Gift 25/5 1889 Johannes krk. Georg Paulsen Jahnsen, handelsborger Kristiania, f. Skauger 1855, konf. 1870 Strømsø Drammen, far lods Jørgen Olaus Jahnsen; og Aagot Andrea Emilie Petersen, f. Kristiania 1864, konf. 1880 Johannes krk., far handelsborger Alexander Christian Møller Petersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager, men her har jeg lagt inn på feil sted.Din Peter Julius Petersen er født i Nitedalen og yngre enn kona. Faren hans het Peter Olle../Olsen? Hennes far het Iver Amundsen. Jeg hadde skrevet av hele giftemålet, men så mikset jeg det med et annet innlegg og kastet deretter kladden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei Osvald. Dette er det som står om familien:Opsalengen Nordre, bruk nr. 6. Iver Amundsen som hadde kjøpt dette bruk var f. 1822. G. 1848 m. Berthe Olsdtr. S. Opsal, f. 1826. De hadde bodd på flere steder før de kom til Engen. I 1873 solgte han bruket til svogeren Andreas Olsen Opsal for 270 spd. Familien flyttet til Drammen. Flere barn: Karoline Augusta f. 1849, Severine Olava f. 1851. Hun ble oppfostret på S. Opsal og døde der ca. 1890 ugift. Andreas f. 1854, Niels f. 1857. Han var handelsmann i Oslo under navnet Niels Opsahl. Gunhild Maria f. 1861, Ole f. 1864, Johan f. 1867.Da sto det desverre ikke noe om hvem Karoline giftet seg med, i og med at de flyttet til Drammen.Mvh. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk til Nina, Rødenesboken er fin! Takk til Laila, microfischen skal jeg sørge for å få lånt. Takk til Berit, jeg skjønte at første innlegget ikke kunne ha noe med mitt spørsmål, men fra hvor har du at Petter Julius Pettersen er fra Nittedal? Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg slo opp i kirkeboka for Grønland på nytt og der står det.Gift 25/11 1874 ungk. arbeider Peter Julius Petersen, f Nitedalen 1852, en gateadresse i Oslo nr. 9, far Peter Olsen; og piken Caroline Augusta Iversdatter, f. Rødenes 1849, far Iver Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nittedal krk.bok. Født 5/6-13/6 1852 Peter Julius, uekte. Foreldre: pike Lena Marie Baltzersdt., der siger at være født i Aas prgj., men nu være hjemmehørende i Ager. Hun ble aftenen før hun fødte funden syg liggende i hamnehagen til Nærgutu, og bragt ind i pladsen Nærgutuhagen, hvor hun blev liggende i barselseng. Hun forklarede at have siden faredag da hun kom fra Sundby i Aal vandret om å betlet i Ager, Skedsmo og her inntil hun blev syg. Som fader angir hun ungk. og tj.dreng på Sundby Peter Olsen. Alle fadderne var fra Nærgutu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Berit, takk igjen. Mens jeg har vært på biblioteket for å låne kirkebøker og gårdshisttorie fra Nittedal, har du kommet enda lenger. Det finnes en Lena Balttzersdatter i Aas i 1865-tellingen 54 år, det kan jo være henne. Det finnes en mengde Baltzer i 1801 og hele 10 kan være potensielle kandidater som hennes far. Jeg har bygdebøkene for Aas, så jeg får begynne der. Ellers er ikke Peter Julius lett å finne i 1865-tellingen og heller ikke Peter Olsen. Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.