Gå til innhold
Arkivverket

[#7027] Lars Eriksen f i Folldal 1809. Etterkommere i Alta


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Gruvearbeider Lars Eriksen, sønn av Erik Haldosen Holen og Ingeborg Estensdatter Flyen (Vet noen noe om henne forresten?) arbeidet ved Alta (Kåfjord)kobberverk i 1831, i Meråker 1837, ble far til min oldefar på Averøya i 1838. Gifter seg med Karen Olsed. Reimers fra Røros (f 1814) i 1839, er i Målselv i 1864 så til Kåfjord igjen. Bor i fjøset til Isak Hjetala i 1875, kom til Folldal i 1876, men reiser ut igjen. Sønnen Eirik Larsen g m Ingeborg Anna har en datter Else Johanne f 11.9.1868 i Kåfjord. (Nesten alle opplysninger fra Bygdebok for Folldal). Mitt spørsmål: Finnes det etterkommere etter Lars Eriksen i Alta eller andre steder? Han var tydeligvis en 'geskjeftig' kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Jeg finner ett barn født i Alta av Lars Eriksen Grimsboe og Karen Olsdatter, Talvik.19 april 1840:Barn: ErikFaddere: Smed Erik Grønn og Gurine Jacobsdatter, hans kone. Erik Eriksen Grimsboe, Dorthe Poulsdtr,og Dorthe Poulsdtr. Hjemmekøpt av kirkesanger Foss.Hilsen Gry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Osvald Rydjord

Gry og Jan Petter, beklager at jeg ikke har vært obs på innleggene og at temaet var løftet.Gry, jeg har også funnet Erik Larsen og de opplysningene du har funnet. Erik er født i Talvik 25.2. Erik Eriksen(Marken) Grimsboe, som er fadder, er onkelen til Erik Larsen, også fra Folldal. Han gifter seg i Alta 1.1. 1842 med Anne Kristofferdatter Bolsøy, f i Bolsøy Møre og Romsdal i 1820, men vet ikke hvor i Romsdal. Jeg har notert meg at Erik Larsen blir gift med Ingeborg-Anna Olsdatter, men vet ikke når og hvor - og av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke notert meg hvor jeg har opplysningen fra. Jeg vet fortsatt ikke hvor de eller faren Lars Eriksen blir av eller om de har etterkommere.Erik får også en bror Ole Larsen, f 1845 i Straumsnes Møre og Romsdal som dør 15.8.1869 i Alta av nervefeber. Begraves 5.9.1869.Det er det jeg vet om brødrene og skulle noen vite noe mer ville jeg bli svært glad.Jan Petter, jeg takker for tips om Estendatter og Flyen i Lille Elvdalen. Det er selvsagt ikke samme dame da Ingri er f ca 1820, mens min Ingeborg er f ca 1777, g 1800 og d 12.9. 1866. Men Flyen Lille Elvdalen skal jeg følge opp. Det er forresten mange som har stopp i slektstreet med samme dame.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.