Gå til innhold
Arkivverket

[#7031] Andreas Jonsen Barbo, f. ca. 1809, Trondheim???


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut når og hvor han er født? Det jeg har av informasjon om han, er at han er konfirmert i domkirken i Trondheim 5. oktober 1823 (da er foreldrene oppgitt til Johan Barbo og .... Serina..). Han dro til Nord-Norge og fikk en datter, Anne Serine Andreasdatter i Brønnøy 12. januar 1838. Han var ikke gift med hennes mor så vidt jeg kan se, men giftet seg senere med Kristi(a)ne Pedersdatter i 1848 og med Oline Marie Jonsdatter i 1881. Han døde i 1890. Stemmer det at foreldrene til Andreas er Jon Andersen Barbo og Serine Abrahamsdatter? Vet noen noe mer om disse to (jeg har litt info om forfedrene til Jon)? Jeg mistenker at Serine hadde vært gift før (i Trondheim med Sivert Wold, men er ikke sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Mathisen

Hallo Andreas!Ser at du er interessert i noen med navnet Barbo. Siden jeg har en oldefar med mellomnavnet Barbo, men uten å vite hvor han har dette mellomnavnet fra, lurer jeg på om du kan ha noe å bidra med her? Se spørsmål nr. 11659, er du snill!Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei.Har ikke noen opplysninger om Andreas Jonsen Barbo, men Jon Andersen Barboe og Sirina Abrahamsdatter fikk en sønn Størker 1.sep 1817 i Trondheim.Har jobba litt med Barboeslekta fra Orkdal da jeg har en Andreas Tollevsen Barbo i min anerekke.Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Evy: Jeg skulle svært gjerne vite om du i ditt arbeid med folk med navnet (eller adressen) Barbo har støtt på en Birgitte? Hun jeg søker het Birgitte Larsdatter og fikk et barn utenfor ekteskap på Fødselsstiftelsen i Christiania 11.04.1848. Dette barnet, en gutt som døptes Peter, kalte seg senere i livet Peter Barbo Olsen (Barnefar ble oppgitt til å være 'Bordstabler Ole Pedersen fra Drammen'). Min foreløpige gjetning er at han kan ha Barbo-navnet etter sin mor. Se ellers spørsmål nr. 11659.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg har ikke vært borti folk med mellomnavnet Barbo. Den Andreas jeg lurer på er født i Trondheim og flyttet senere videre nordover. Så Evy,- du og jeg pusler nok med de samme Barbo'ene i og med at det ser ut at Størker og Andreas er brødre. MEN.... jeg mener det er noe som heter Barbo nede ved Arendalskanten også. Stemmer ikke det? Det kan jo godt hende at noen har tatt navnet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Heidi: Det stemmer at Barbo er gårdsnavn i Østre Moland, visstnok på Tromøya. Jeg var ikke spesielt opptatt av folk med Barbo som mellomnavn. Det jeg tenkte på var at en sønn av en mor med etternavnet Barbo kunne tenkes å ha tatt dette navnet i bruk som mellomnavn. Det har jo vært ganske vanlig så vidt jeg vet. Så mitt spørsmål koker egentlig ned til om noen har støtt på en Birgitte Larsdatter med tilknytning til gårds- eller slektsnavnet Barbo. Siden den Birgitte jeg er interessert i fikk en sønn i Christiania (i 1848), er det antagelig størst sjanse for at jeg bør lete i Østre Moland.Se også innlegg nr. 11659.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Har ikke vært borti navnet Birgitte Larsdatter under mitt arbeid, så der kan jeg ikke hjelpe deg Hans. Til Heidi. Vi jobber nok med samme familie. Det ser ut til at Jon Andersen Barbo og 'min' Andreas Barbo som flyttet til Alta var fettere. Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei jeg sitter med kirkeboka, døpte, for Alta / Talvik i Finnmark, en mulig pekepinn nordover:Barn: Anne født 1819, uekte, Far: Andreas Tollefsen Barboe i tjeneste hos Factor Noodt ved Talvik Handel. Mor: Berith DanielsdatterAlta / Talvik 1826:Barn: Jonette, Ektefødd. Far: Andreas Barbo Mor: Ingeborg Anna Olsdatter1848: Alta / Talvik:Barn: Andreas Bredahl født 15. nov Ektefødt Far: Johan B. Barbo Mor: Kari Olsdatter, Finsjaaen1847: Anna Oline, samme foreldre som ovenfor. 1850: Ingeborg, samme foreldre som ovenfor. Barn: I Hammerfest blir det også født et barn utenfor ekteskap:Barn: Peder Cornelius M 10.05.1846 29.09.1845 U Far: Johan Marthinus Barboe Ungkarl og Skomagersvend Mor: Elen Cathrine Petersd. Pigen Hammerfest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre til orientering: Barbo (Barbu) gard i Austre Moland låg der jernbanestasjonen i Arendal no ligg, rett over haugen aust for sentrum - altså på fastlandet, ikkje på Tromøya. Fram til kring 1900 var Barbu òg namnet på ein eigen kommune som omkransa byen Arendal, seinare har det berre vore kyrkjesokn. Men i tidlegare tider låg det kyrkjeleg inn under m.a. Austre Moland og/eller Tromøy.Eg bur sjølv nordaust i gamle Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har vel Barbo gård i Torsken-Troms og Bærboe i Orkdal-S.Trl. utenom de/den i Ø-Moland.Om du søker på FS etter etternavnet Barbo i Norge får du 16 personer på Ancestral File pluss noen i krk.bok delen. Om de førstnevnte er helt riktig er jo vanskelig å si, men de er vel ikke tatt helt ut av lufta heller. Det finnes en Anders Jonsen 1752-1806 gm. Guri Iversdt.(1801 Bærbo(e) gård i Ørkedal). De hadde en sønn John Andersen (Barbo) 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Mer fra Alta / Talvik, kilde: Bjørgan, Fragmenter fra Alta / TalvikAndreas Tollefsen Barboe, født i Tronheim i 1790 av foreldrene Tollef Barboe og hustru Maren Klæth.Andreas Tollefsen Barboe gift første gang med Ann Olsdtr. Finnsjå (død 1846) Gift andre gang med enken Oliva Nilsdtr. Talvik.Barn fra første ekteskap:Anna Andrea Barboe (Senere gift med Ole Svendsen, Finnsjå, Johan Bredal Barboe, gift med Kari Olsdtr som var født i Elvedalen i Østerdalen 1824 av foreldrene Ole Simonsen og Ingeborg Blåstrupsdtr, Jonette Andreasdtr Barboe, gift med Simon Olsen fra Tønset, Tølløf Andreassen Barboe, født 1830, Caroline Barboe f. 1830,Barn av Johan Barboe og Oline:Anna Oline født 1847, Andreas Bredal Barboe, 1847, Ingeborg Barboe, 1850, Marith, 1852, Jo Blåstrup, 1855, Tollef, 1857, Mille Jonette, 1859, Karen Oliva, 1862, Jens Martin, 1864, Johan Albert, 1866, Sina Karoline, 1869, Ole Blåstrup, 1874Barn av Tølløv Andreassen Barboe og Helene Nikoline Hegesdtr.:Anna Hermine, f. 1858, Andrine Olive, f. 1860, Kristine Johanne, f. 1864, Andreas Bredal Berg, Tollev Hilmar, f. 1866Så står det:Tollefsen Barboe bror av førstnevnte Andreas Tollefsen Barboe f. 1778, døde på Hovdenes i 1867.I 1775 blir det for første gang innført privat eiendomsrett i Finnmark. Landmåleren som kommer oppover er Christian Frost Bredal.Hilsen Gry1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Berit,- de du fant er 'mine'. Anders Jonsen og Guri Iversdatter er bestforeldrene til den Andreas Jo(h)nsen Barbo jeg jakter på. Og deres sønn John er altså Andreas' far (Serine Abrahamsdatter er hans mor). Men jeg finner ikke fødselen til Andreas noe sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Serine å jo være født før 1800 og finnes kun 1 i hele landet i 1801.Ved søk på Abrahamsdt. og S har jeg funnet Siri 11 år Myrrin gård i Bynes. Sigrid 16 Beitstad og Sigrie 16 Belboe Sneaasen. Det skulle dekke begge trøndelagsfylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dere skulle ikke tilfeldigvis også ha vært borti (Lensmann) Peder Jonsen (Strande), 36 år i 1801 og Johannes Jonsen (Strande), 39 år i 1801, i denne slekten? Jeg ser at Jonsennavnet kan ha en tilknytning til Barbo. Muligens er Fogden Andreas Strand også en bror av disse to. Han døde i 1807 39 år gammel. Disse omgåes Barbo og de er faddere på hverandres barn fra slutten av 1700 og hele 1800-tallet. I Alta historie står det at Johannes kom fra Trøndelag. Muligens tok de Strandenavnet etter at de kom til Alta muligens på slutten av 1700-tallet.Enken Jonette Barbo, datter av Andreas Barbo bor hos Peder Johannesen Strand i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Nei, jeg har ikke fått sjekket alle kirkebøkene for Trondheim. Men iflg. kirkeboken for Domkirken, skal Andreas Barboe være konfirmert der 5. oktober 1823. Da oppgis han til å være 14 1/2 år. På den annen side mener jeg at gården Barbo(e) tilhører Orkdal, så det kan jo være noe der også. Mener jeg har sjekket Orkdal uten hell før. Serine er født rundt 1774. I folketellingen fra 1801 har hun fått litt feil navn. Da står hun som Sirie og er gift med Sivert Wold (hennes første mann). Ang. Peder og Johannes så må jeg sjekke det i kveld når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Gry, hvilken kilde er Bjørgan ? Der sto det opplysninger som avviker fra det vi har fra før.Andreas Tollefsen har jeg notert gift med Ingeborg Anna Olsdt., f. 1790, d. 184 6, og ikke Ann Olsdt. Finnsjå. Det er jo også Ingeborg Anna som står oppgitt som mor til Jonette i 1826, iflg. det du fant i kirkeboka.Mor til Andreas, som du iflg. Bjørgan, kalles Maren Klæt, har jeg som Jonetta Jensdt. (Jemptsdt.) Klæt.Det står også 'barn av Johan Barboe og Oline', tidligere er Johans kone kalt Kari Olsdt..Som kona til Tølløv Andreasen har jeg oppført Helena Hansdt., i din kilde står det Hegesdt.. Menes det at hennes mor het Hege, eller er det feilskriving av farsnavnet ?Hva er det som er riktig, hvor sikker er din kilde. Blir litt skeptisk på å benytte de andre opplysningen som jeg ikke har, når forskjellen er så stor. Opplysningene mine kommer fra Heidi, Evy og folketellingene når det gjelder mesteparten av denne greina. Når det gjelder foreldrene til Andreas, har jeg opplysninger fra kirkeboka i Orkdal.Så noen andre ting jeg lurer litt på. Hvordan kommer Bredal-navnet inn ? Har det noe med kona til Andreas Tollefsen å gjøre ?Lurer på om bror til Andreas Tollefsen som døde i Hovdenes i 1867, kan være Jens Tollefsen ? Han har jeg imidlertid oppført som født i 1784 (ikke 1778). Dette årstallet har jeg fra FT1865. Har også notert at han er død i 1867, så det stemmer jo.Ja, dette var litt funderinger og tankespinn rundt Barboe-folka. Synes det er veldig interessant å følge med her. Har vært i kontakt med Evy og Heidi før, og uten at jeg direkte er i slekt med disse, har jeg dem i min slektsbase. Synes det er artig å kunne finne ut mest mulig om folk med opprinnelse fra distriktene rundt her hvor jeg har mye slekt selv.Heidi, har du forresten fått bekreftet at Serine Abrahamsdt. var gift med Sivert Vold ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei.Andreas Tøllefsen Barboe var g.m. Ingeborg Anna Olsdatter. De var bosatt på gården Finnsjå i Talvik.Var på tur nordover i sommer og fikk besøkt Finnsjå. Jens Tøllefsen bodde hos sin bror Andreas til han døde i 1867. I FT 1801 finner jeg Jens boende på gården Hof i Orkdal. Da er hans alder oppgitt å være 17 år.Det kan vel tyde på at han er f. i 1784.Mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.