Gå til innhold
Arkivverket

[#7034] Julius Edvard Henriksen og Oline Cecilie Nielsen f


Gjest Herleiv Saunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Herleiv Saunes

Dette er mine tippoldeforeldre som bodde i byen Christiania fra fødselen av og til jeg mister sporet av de rundt 1870.Er der noen som kjenner til disse og hvor de ble av? De hadde to kjente barn sammen:Carl Julius Edvard Henriksen f. 1864 og Axel Ragnvald Adolf Henriksen f.1866. Carl ble gift med Ragna Johannesen? i 1886,Axel med Sofie Constance Hansen i 1886.Axel og Sofie Henriksen hadde barna:Thorleif,Ivar,Sofie,Judith,Axel,Storm og Asta Henriksen. Er det noen som kjenner til denne familien og deres etterkommere? Håper på et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Axel & Co. finnes i FT1900:138948 1Axel Ragnvald Adolf Henriks. m b hf g Kobberslager arbeider v. gasverk 1866 t n s 138949 Sofie Konstance Henriks. k b hm g Avisbud 1866 t n s 138950 Torleif Ernst Henriks. m b s ug Kobberslager 1885 t n s E: Tilføyd med blå blyant i Erhverv: lærl. 138951 Sofie Emilie Henriks. k b d ug Datter 1888 t n s 138952 Judith Elise Henriks. k b d ug Datter 1890 t n s 138953 Axel Olaf Henriks. m b s ug Søn 1892 t n s 138954 Storm Henriks. m b s ug Søn 1894 t n s 138955 Asta Henriks. k b d ug Datter 1896 t n sJeg fant en Karl Julius Henriksen også, født 1864, skilt, midlertidig bosatt, bryggearbeiderArne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Takk for svar Arne Neegard,Nesodden. Disse opplysningene har jeg allerede fra FT1900. Det jeg er ute etter er om noen kjenner til denne familien etter 1900.Hvor de ble av. Også hvor det ble av mine tipp-oldeforeldre som forsvinner i 1870 i Christiania med navn:JULIUS EDVARD HENRIKSEN og OLINE CECILIE NIELSEN f.1842 og 1840. TIL LAILA NORMANN CHRISTIANSEN,VÅLERENGA: 1) Når Carl blir født i 1864 bor de på Grynerløkka. Når Axel blir født i 1866 bor moren i FJERDINGENS gate nr.13 2)NårAXEL og SOFIE HENRIKSEN får barn bor de på Enerhauen på Grønland. 3)I 1865 bor JULIUS EDVARD HENRIKSEN og "LINA F.NIELSEN" i Trefoldighetsmenigheten synes jeg å huske med det lille barnet Carl. Så jeg har funnet dem i FT1865. Men hvor blir det av JULIUS OG OLINE etter 1870?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen! 1. Hvor var Julius når Axel ble født? (Jeg forsto riktig, Moren bodde i Fjerdingen når han ble født?)2. Kan det rett og slett være at de hadde flyttet ut over bygrensen, (f.eks. Vålerenga ble ikke med i Kristiania før i 1878), Aker er ikke med i FT1875.3. Kan Julius og Oline rett og slett være døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HERLEIV SAUNES

Hallo Laila! Som svar på dette kan jeg si følgende: 1) Da Axel blir døpt,sept.1866,bor moren Oline og barnet,Axel,sammen med sine søsken i Fjerdingensv.nr13.Faren,Julius Edvard Henriksen, står det ingen adresse på i kirkeboka for Domkirken. 2) Det kan være at de to ,Julius Edvard Henriksen og Oline Cecilie Nielsen,som fødte to uekte barn,flyttet ut av bygrensen for Christiania. Julius klarer jeg å spore frem til 1870,da han i følge skattemanntallet har en intekt på 120 specier og er i klasse 1 og bor i Fjerdingensg.48. I skattemanntallet for 1871 og 1872 er han borte. Ved å lete i dødsmeldingene og kirkeboka for Oslo domkirke i 1870 og 1871 finnes han heller ikke. Etter 1870 forsvinner alle spor i CHRISTIANIA. Kansje er de da kommet til Aker eller? 3)Julius kan vøre død i 1870-71 eller flyttet ut av byen. Oline kan også være flyttet ut av byen. Ved barnebarnas dåp i 1885 og 1888-1889 er der en dame som fadder med navn: Enke LINA HENRIKSEN (1885) og OLINE NILSEN (1888-1889). Dette kan være henne.Jeg vet ikke hvor jeg skal lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hvis du fant Oline/Lina som fadder i 1885 har du en mulighet på Oslo Byarkiv, der finnes det en folketelling for bl.a. 1883. Først finne henne i adresseboka (her må du vel se i den for 1884, som gir bildet høsten 1883, så kan du slå opp i bytellingen for 1883 som de har på film. Ser du bor i Ulsteinvik, så du må vel spandere på deg en tur til hovedstaden..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.