Gå til innhold
Arkivverket

[#7036] Beklager!!


Gjest Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

HeiJeg har ikke fått virus fra deg, men vil si det samme som deg. Beklager om noen her har fått virus av meg, det er nå rettet opp og viruset er slettetmvh Christina Frøysland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Erlend og Christina!Er ganske ny i dette gemet, og forstår ikke alt.Hvordan merker dere at det er kommet virus? Var det et dumt spørsmål? Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei Allis-Elin, det var ikke et dumt spørsmål. Men, noe som er skikkelig dumt i disse dager er å ikke ha et oppdatert virus-program, og også å bruke Outlook (som har så mange sikkerhetshull at du er som en åpen låvedør for virus...) Jeg har på 2 dager mottatt nesten 200 virus-infiserte mailer, og begynner å bli sliten i slette-totten...men, jeg har ikke fått virus :o) ha en fortryllende natt! (natten senker seg over Vålerenga, har vært en hard aften med Harry Potter på kino. Anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er fleire som tek til å bli lei av å slette virusinfisert post. Til no er det berre eit titalls brev som er komne hit dei siste dagane, men det har vel ikkje teke slutt enno.Outlook er ikkje noko problem, dersom mottakaren ikkje er nysgjerrig på alt som kjem. Her på bruket blir alt sletta som ikkje kjem frå kjende kjelder - og !!! samstundes ser "friskt" ut. Om du får ein e-post kor det under "emne" berre står: RE:, eller FW: eller RE:;FW: eller noko slikt, kan du vera viss på at det i det brevet ligg eit virus. Det beste då, er å slette meldinga utan å åpne den. Om du går inn og ser på kva vedlegg som ligg der, så må du i alle høve ikke åpne vedlegg som har namn som w32.eit eller anna. Det er virus.Elles nemnde eg i eit innlegg i Forum 1 at BA, på http://www.ba.no , hadde ei sak om desse virus-problema. I dag såg eg at vg òg hadde ei sak.Men mi røysle er at korkje Outlook eller Explorer er problemet. Hovud-årsaka til at folk får slikt svineri, er at dei er alt for nysgjerrige på det som kjem inn denne vegen. Vær meir kritisk! Sjølv post frå kjende personar (i kveld kom t.d. noko frå vår gode ven Kenneth Bratland) som ikkje har skrive noko anna under "emne" enn RE:, må slettast! Og sjølvsagt: Gjer nytte av all den anti-virus-programvare som kan skaffast. Men sjølv den kan vere for gamal når den fyrste e-posten kjem med slikt svineri.Det som skjer med dei fleste virus som no er ute og går, er at dei sender seg sjølv vidare automatisk til alle adressar som ligg i mottakaren sin epost-adressebok. Om du ikkje har ein slik adressebok (slett dei som måtte vere der), så spreier du i alle høve ikkje viruset vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her vanta eit OBS! til dei som nyttar Outlook og anna MS-postsystem: Skru for all del av førehandsvisning!Elles gjeld regelen: Sjølv vener kan vera fiender i ein slik tid, dersom dei ikkje klårt gjev til kjenne under "emne" at dei har send posten sjølve - og bevisst. Like fullt bør ein vere varsam med å opne filar som ser spanande, men like fullt "mystiske" ut.Alle tilbod og alt søppel som kjem frå utanverda, må ein i alle høve slette - og dobbelt-slette.Med ynskje om ein virusfri natt. BD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Jeg jobber med IT til daglig og trodde jeg hadde god kontroll med virus :-) De to siste dagene har bedriften min jobbet døgnet rundt med å løse virus problemer hos kunder. (Det har aldri vært så ille)..Hjemme har jeg en helt ny PC... leser bare epost online..., har x-antall virus program up to date.. Jeg har til og med en brannvegg..Alikevel har jeg blitt infisert 4 ganger de to siste dagene. (+ ca. 100 angrep som ble stoppet.) Det er tydeligvis en ny/ lettere og farligere måte å bli smittet på i gang nå. Siden søndag har det kommet 3 nye virus som man fortsatt ikke har hverken kunnskap eller kontroll på... Det sprer seg dessuten i rekord fart... Ett av dem skjuler/og sprer seg i html kode uten at det engang opptrer som eget vedlegg. Da kan du bli infisert bare du er i kontakt med - knyttet til andre PC'er som allerede er infisert.Det tryggeste nå, er å installere Eudora anno 1997 og slette alle html filer.. (man ikke kjenner..) :-))) I løpet av ett par dager vil det nok komme både advarsler og skrekkrapporter på det som nå skjer..Mange har dessuten virus uten at de vet det.. Anbefaler ett besøk hos symantec.com eller housecall.com som har gode og oppdaterte scannere. I løpet av noen minuttet tester og kanskje renser de PC'en din.Hos http://www.symantec.com/download finner du også siste nytt om fix filer for de mest kjente virus.Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Bare en liten kommentar til Alice:Nei, man vet ikke selv at man har fått virus. I forrige uke renset vi en PC som hadde send ut "Happy" virus i 2 år..Vedkommende hadde ikke mottat mail siden han testet PC'en til jul i 1999. Men en av de få meldingene han fikk da var infisert. Han åpnet en mail med som inneholdt ett vedlegg som så ut som ett fyrverkeri på skjermen. Lite ante han og alle andre som automatisk fikk videresendt denne mailen at dette var ett virus.Hver gang han logget seg på Internet ble det sendt ut kopier av dette. Det tok dessverre lang tid før noen klaget/gjorde ham obs. på problemet.Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.