Gå til innhold
Arkivverket

[#7037] Eeg i Søgne, Vest-Agder

Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei! Jeg lurte på om det er noen der ute som kjenner til følgende familiekrets. (Noen av opplysningene har jeg selv sjekket, andre bare tatt fra nettet. Nedenforstående er med andre ord bare en "konstruksjon", men jeg tror den i hovedsak er riktig): Hans Eriksen gift i Søgne 1810 med Johanne Cathrine Larsdatter Eeg. Hun er trolig datter av Lars Jacobsen Eeg, og det er mulig hun og foreldrene samt en søster gjenfinnes under Eeg òg i 1801, men med litt andre navn. De fikk følgende barn (minst): Anne Cathrine (f. 1812 i Kristiansand), Erik (f. 1814 i Kristiansand), Lars (f. 1816 på Eeg i Søgne), Andreas (f. 1819 i Søgne) og Aanen (f. 1820 i Søgne). I Kristiansand var Hans konstabel i det militære. Det samme var min forfar Arne Eriksen. Han var fra Fet i Akershus og kom dit ned under Napoleonskrigene, giftet seg med Grethe Johansdatter fra Åsgårdstrand/Borre, og flyttet senere til Grønlien i Borre. Han hadde blant flere søsken òg en bror Hans. Er dette samme mann? De er hele tiden faddere for hverandres familier i Kristiansand, så jeg tror det er sannsynlig, men finnes det noen som vet og/eller har fulgt opp Hans Eriksen og Johanne Cathrines barn? (Jeg finner flere kanditater/ disses mulige etterlevende ektefeller i Søgne 1865). Med vennlig hilsen, Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Marius! Jeg vet ikke om det finnes noen bygdebøker/slektshistoriebøker for Borre, men det kunne kanskje være en mulighet å begynne der. Ellers kan jo det å ta kontakt med lokale slektsforskningsgrupper eller historielag være tingen. Ta kontakt med bibliotekene på de aktuelle steder, de har sikkert oversikt over hvilke organisasjoner som finnes. Lykke til! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, MariusSøgne har gårdshistorie i 2 bind, de står bl. a. på lesesalen på Riksarkivet, og på Deichmanske bibliotek i Oslo (både lesesal og utlånseksemplar i magasin, dette er inne). Kanskje disse kan være til nytte for å sjekke de kandidatene du har i Søgne.God jul og hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Jon! Da har jeg oversett noe viktig; skummet nemlig hyllene på Riksarkivet sist jeg var der uten å finne noe, men sjekket ikke i noen bibliotketkatalog hva som faktisk finnes etterpå :-) God jul til deg også! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marius.Bøkene om Søgne er i kvartformat (høye bøker), og står derfor i en annen oppstilling!Da jeg jobbet i bibliotek, var stort sett de høye bøkene lite utlånt, brukerne så ikke på de hyllene...Hilsen fra Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.