Gå til innhold
Arkivverket

[#7039] Villum Nielsen fra Enebakk, f. ca 1718, Gunhildr

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Ifølge Enebakk bygdebok var Villum fra ”Gunhildrud her i sognet”. Han giftet seg med Marte Torsdatter, datter av Torer Hansen og Gunhild Nielsdatter på Øvre Berger. De var husmannsfolk på Gjevelsrud og deretter på Skaug under Østby.Vet noen hvor Gunhildrud var?Faddere til de første barna var bl a fra Foss. Senere nevnes Hans Foss som fadder. På Foss finner jeg Jon og Hans Nielsen. Hans var formynder for barna til Johannes Nielsen Nedre Buer. Johannes sin kone het Ragnhild Nielsdatter. Jon var også en tid på bruker på Nedre Buer.Kan Villum, Jon og Ragnhild være søsken? Vet noen noe om foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har lest i bygdeboka, men vet ikke hvor Kirkeby har fått Gunhildrud fra. Jeg har sett på vielsen og på de to første barnas dåp i kirkeboka. Ved vielsen kalles han bare Wilhelm Nielsen, og når barna blir døpt står det Jevelsrud. Kanskje Gjevelsrud er blitt mistolket som Gunhildrud? Gunhildrud er ikke nevnt andre steder i bygdeboka, men det kan jo ligge på Enebakknesset, som ikke er med i boka. Har ikke funnet noen Wilhelm Nielsen som konfirmert, heller ikke Ragnhild Nielsdatter, men de kan jo være for gamle. Jon Nielsen er det flere av, men uten adresse, så det hjelper lite. Dette var ikke mye oppmuntrende nyheter, men jeg skal fortsette å se i kirkeboka om jeg finner noen spor. Lykke til videre! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Laila! Villum (Wilhelm) er født ca 1718, mao før kirkebøkene begynte. Han var gift med Marte Torsdatter som kom fra Øvre Berger. Jeg har idag sett gjennom manntallet for 1701 og funnet de som heter Niels, altså mulige fedre, såfremt han er født i Enebakk. Her er det 2 kandidater som jeg tror er fra Enebakkneset:Huenes: (Enebakkneset): Gullik Gundersen, 59, sønner: Villum 28 år soldat, Niels hjemme 20 år, Gunder ligeså 12 år.Ringstad: Peder Nielsen: sønn Niels Pedersen , soldat og 20 år i 1701.På Huenes (Hunes?) kommer også Villumnavnet fram. (Lengre tilbake i tid har vi Villum Halvorsen på Krokedal, Enebakkneset). Villumnavnet er ikke mye brukt.Jeg har tenkt på Gjevelsrud/Gunhildrud, men det er også en gard som heter Gunhildrud i Aurskog. Der fant jeg ikke spor etter ham, men konas oldefar kom fra Aurskog (Gudmund Embretsen fra Toverud). Gunhildrud er bare nevnt denne ene gangen i Enebakkbøkene.Ragnild Nilsdatter kalles også Randi. Hun giftet seg med Johannes Nilsen i 1751, og de fikk det siste barnet i 1760, så det er en liten mulighet for at hun kan være født etter at kirkebøkene ble påbegynt, med det mangler jo litt på de første par årene. Skiftet etter disse var felles, ser det ut til. Det betyr at Johannes kan være en bror (istedenfor at Ragnhild er søster). Begge har en Niels til far.Jeg har skal se om jeg finner ut noe på skiftene. Det ser ikke ut til at Gunhildrud er et er navn som lett kan plasseres i Enebakk.Jon Nielsen er født før kirkebøkene ble påbegynt. Jeg tror ikke at det er mere å hente i der, bortsett fra begravelse fra de to nevnte Niels. Hvis han er født ca 1680, kan han godt ha levd til rundt 1750-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen! Det var jo en sjanse for å finne Villums konfirmasjon, for noen av de første som ble konfirmert var ganske gamle, men jeg har ikke funnet ham i Enebakk. Derimot har jeg funnet en Randi Nielsdatter som er konfirmert i 1741, altså født ca 1724. Skal se om hun er født i Enebakk. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ja, jeg fant en Randi Nielsdatter født i 1725, men hun var datter av Niels Siljås, og ifølge Enebakkboka 3 s. 223 ble hun gift 1751 med Hans Halvorsen Årsrud. Noen annen Randi Nielsdatter fant jeg ikke, dessverre. Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.