Gå til innhold
Arkivverket

[#7040] Brithe/Berthe Rasmusdatter f.ca.1728 Hellebostad ,

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp. Den 26.05.1754 giftet Jon Jonsen , Brekke i Innvik Sogn og Fjordane seg med Brithe Rasmusdatter.Hun skulle være født rundt 1728 på Hellebostad.Jeg antar at det må være snakk om Helebustad i Stranda/Sykkylven i Møre & Romsdal .Har noen kjennskap til denne Berthe eller gården og folket som levde der på den tiden Berthe var født?Håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Brite Rasmusd. var frå br. nr 1-2 "Innigarden" på Hellebostad i Sunnylven, i dag ein del av Stranda kommune.Ho var dotter til Rasmus Larsen Hellebostad (1680-1753) og Anne Halsteinsd. (Frøsøye?) (1691-1740). Dei hadde 8 born: Halstein, Ingeborg, Pernille, Brite, Anne, Brite d.y., Lars og Rasmus. Alle vart gifte og dei fleste busette seg i Sunnylven. Det er Brite d.y. som vart gift med Jon Jonsen Brekke.Etter at Anne Hallsteinsd. døde gifta Rasmus seg oppatt med Malene Pedersd. Guddal (Oppstryn) (1702-1772). Dei fekk to born Anne f.1741 d.1742 og Magdeli f.1744 og gift til nabogarden Øye.Rasmus Larsen Hellebostad var av gammal Hellebostadætt. Oldefar hans, Mogens Anders. Hellebostad, var brukar fram til 1638 då sonen Anders Mogens. overtok. Då Anders døde først på 1660-talet gifta enkja seg oppatt med ein Fredrik Jonsen. Han sat som brukar fram til Anders sin son Lars tok over på 1680-talet.Lars Anders. Hellebostad f.ca 1655 vart gift med ei Rasmusd. Nedre Ljøen (Utfrå oppattkallinga av borneborna kan det sjå ut som ho har heitt Ingeborg). Deira born var forutan tidlegare nemde Rasmus Larsen: Anders f.1685 busett på Løvås i Fræna, Fredrik f. 1693 død i krigen, Brit f.1676 og Margrete f.1687 gifte til Stadheim og Storstein i Sunnylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herleiv Saunes

Hallo Rune!Det ser ut som om jeg nå forsker på den samme slekt som du. Jon Jonsen,Brekke og Brithe Rasmusdtr.er forfedrene langt tilbake til min kone. Jeg har ikke slektstreet foran meg nå,men slekten vandrer fra BREKKE til ERDAL til SKODJE til garden GJERSET på GRYTASTRANDA(tidligere Borgund prestegjeld) til FISKERSTRANDA(utenfor Ålesund)og ØRSTA,der min kone vkste opp. Der er vel ikke denne grenen av slekta du har rullet opp vil jeg tro. Vil gjerne høre fra deg om dette. Kansje kan vi utveksle materiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Herleiv.Det er egentlig en god venn og firmennings slekt jeg holder på med.Og det er datteren Malene Jonsdatter f.1764 som er bindeleddet.Hun giftet seg med Ole Larsen f.1767 på Tunold i Innvik.Dewres datter Ane f.1792 på Tunold giftet seg med Lars Andersen f.1793 på Enebak i Øvre Stryn/Innvik.De flyttet til Sunde i Borgund hvor de i 1835 fikk datteren Andrine Olave Malene Larsdatter.Etterkommerne kommer etter hvert til Ålesund og senere til Bergen hvor min venn og firmenning ble født i 1947. Dersom du skulle ha noen utfyllende opplysninger vedr. forfedrene til Brithe så er jeg interessert i det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.