Gå til innhold
Arkivverket

[#7042] Aasen fra Greåker


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jeg forsøker å finne etterkommerne etter Jul Aasen (vet ikke stavemåte, kan være Juel Åsen...) som bodde i Greåker. Han var i en slags inngiftet familie med meg - ikke helt sikker på hvordan - og hans barn arvet antagelig et fotoalbum etter min grandtante, som jeg gjerne skulle hatt tak i. Bl a var det der et amatørfoto av min bestefar, som vi nesten ikke har noen bilder av. Problemet er at ingen i familien min husker navnet på disse, og jeg vet ikke hvor jeg kan lete. Antagelig var Jul Aasen omtrent på alder med min grandtante, som var født ca 1910-1915. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Marianne Hella

Takk, men han skulle hete Åsen... Nei, dessverre, jeg vet ikke mer enn jeg skriver - så jeg får kanskje begynne å ringe alle Åsen/Aasen i Østfold og håpe at han har noen slektninger med samme navn. Problemet var at han var i slekt med en inngiftet grandonkel, og denne grandonkelen og -tanten hadde ingen barn, og begge er døde, så ingen kjenner lenger til denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er mulig det forholder seg slik, men jeg synes også du skal ha i minne at noen figurerer med flere forskjellige navn. Litt synd om du henger deg opp i en enkelt hypotese dersom det skal bidra til at du ikke finner det du leter etter.Grandonkelen han skal ha vært i slekt med, aner du absolutt ikke noe om ham eller hans familie? Hvor holdt de til, hva arbeidet han med... M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

I Skattelisten for 2002 er det 9 personer i Sarpsborg som kan passe aldersmessig som barn av Jul Aasen. Selvfølgelig kan de også ha flyttet annetsteds også, men sannsynligvis vil det vel finnes noen etterkommere i Sarpsborg eller Fredrikstad.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Nei, du sier så. Et eksempel fra min egen familie: Min farfar har bestandig kalt seg Grasto til etternavn, og det samme har min far. Det har vært skrevet på samme måte i alle papirer. Men plutselig var det ikke godkjent å kalle seg Grasto, og de måtte igjennom papirmølla for å få lov til å kalle seg det deres aner hadde kalt seg i i allefall 250 år.Poenget er bare at en ikke bestandig kan gå ut ifra det mest logiske og anerkjente.For å gjøre det klart; jeg er revnende likeglad med hva han het for min egen del, jeg synes bare det er synd om du ikke finner det du leter etter fordi du utelukker mulige løsninger. Men du gjør selvfølgelig som du synes er best.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Kan du ikke bare ringe til gravlundkontoret og spørre om de har noen Julius Aasen i én eller annen variant og hvem som fester dette gravstedet? Såvidt jeg har skjønt finnes det nå én database over gravlagte i hele Sarpsborg storkommune. Jeg fikk i hvert fall hjelp angående Skjeberg fra kontordamen på St. Olav.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Nei, jeg følte meg ganske lur når jeg kom på det jeg også! :-))))Kanskje hadde det vært en idé å sjekke festeren på det barnløse ekteparet - dersom det er noen fra den 'ukjente' siden som er oppført kunne jo også det være en innfallsport til å komme videre.Ellers går det sikkert an å gå den 'tunge veien': finne fødselsdato på inngiftet slektning fra gravsten el.l. Sjekke fødested med begravelsesnotatet i kirkeboken ved velvillig bistand fra menighetskontoret, finne dåpsnotatet i filmet kirke- /klokkerbok, bla frem alle søsken...Det er jo så synd å vite om et bilde man kunne ha lyst på en kopi av, men uten å kjenne eieren!For den del kunne kanskje en samtale med Hans-Jørgen på radio være en mulighet. De bytter jo så mangt i hans program på Østfoldsendingen, så hvorfor ikke opplysninger om Jul Aasen mot en konfekteske?Hilsen skal overbringes i kveld. Hils du også!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.