Gå til innhold
Arkivverket

[#7043] Min farfar Arthur Larsen født 1. april 1903 i Oslo

Gjest Terje Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Larsen

Min farfar het Arthur Engelhardt Larsen og ble født i Oslo 1. april 1903. (Han er død for 15 år siden) Problemet er at jeg ikke kan finne ut noe mer om hvor han ble født og hvem som var mor og far. Selv om jeg har fått opplyst at far het Anton og mor het Alma er jeg litt usikker på det.Jeg var for 5 år siden på riksarkivet for å finne min farfar i gamle kirkebøker, men fant han ikke. Grunnen til at jeg vet så lite om hans foreldre er at han ble sendt bort som liten fordi moren hans ikke var gift og kunne ikke klare å ta vare på han.Fint hvis noen kan komme med noen tips til hvordan jeg bør gå fram (Jeg er ganske fersk i dette om slektsgransking) Noe av poenget med dette er også at min farfar visstnok hadde (halv/hel)søsken.Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Problemet er jo bla. om Larsen-navnet skriver seg fra far Anton (Larsen), i så fall fant jeg 56 stykker i Oslo i FT1900,så da spørs det om du kommer noen vei der. Vet ikke hvor vanlig det var på den tiden at pleiebarn fikk pleieforeldrenes etternavn? Har du ikke noe mer info?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når din far ble født/døpt, ble det innført i kirkeboka. Har du sett dette? Der står det og gjerne når (hvis) foreldrene ble gift, og evt da kan du følge dem dit. Du må nok til kildene. Dersom kirkebøkene ikke er filmet, kan du som barn av dine foreldre (wow!) få lov å se innføringen. Det har jeg hvertfall fått lov til, og da var det bestefars brors barn det var snakk om!!! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Når det gjelder barn født utenfor ekteskap er det en god regel å begynne med Rikshospitalets kirkebøker for Kvinneklinikken først! Selvsagt er ikke alle der, men det er påfallende hvor mange av mine slektninger født utenfor ekteskap i Oslo som har vært født nettopp der tross alt. Så kan du jo spre deg utover i Oslos menigheter etterhvert... Om han var bortsatt burde du òg ta deg en tur til Byarkivet og se på protokollene over utsatte barn for fattigvesenets regning. Her er det MYE å hente, men det finnes ingen riktige regiser, så en del leting må til. Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.