Gå til innhold
Arkivverket

[#7044] Megrunnen, Gausdal - Slaaen, Fron - så Minnesota


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til ekteparet Ole Pedersen, f. 1816 og Marit Pedersdatter, f. 1818?Ved ft. 1865 bodde de på nordre Slaaen, Kvam i Fron; ved ft 1875 på søndre Slaaen. De hadde barna Johannes (døpt 1838 i Sødorp, Fron), Marit (1842 i Svatsum, Gausdal), Marthe (1845 i Svatsum), Peder (1848 i Kvam, Fron), Amund (1851 i Kvam), Pernille (1854 i Kvam), Mari (1857 i Kvam), Anton (1860 i Kvam).I 1879 solgte Ole Pedersen søndre Slaaen og emigrerte med kone, datteren Pernille og to barnebarn til USA.Ole Pedersen skal ifølge folketellingene være født i Svatsum, Gausdal. Samme opplysning gis i kirkebøker for Fron, både når han konfirmeres der i 1832 (med fødested/tid: Megrunnen Nov 1816; foreldre: Peder og Marit), og ved vielsen i Fron i 1838.Men jeg er ikke i stand til å finne dåpen hans i kirkeboka for Gausdal!Den eneste Ole med far Peder som jeg finner døpt i Svatsum på denne tida er 'far til Megrunn-prestene', født i 1815 og omtalt i Espedalsboka.Jeg er takknemlig for alle tips som kan hjelpe meg til å spore opp foreldrene hans. Eller mer om etterkommere her i Norge eller i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan det tenkes at Ole er født i Gausdal, men døpt i Fron? Hvis Megrunnen ligger i Espedalen, så ligger jo dette på grensen til Fron.Kanskje du finner andre barn av det samme ekteparet tidligere i Gausdal (en Peder og Marit, evt. på Megrunnen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for respons! Jo, jeg har også lurt på om jeg må lete meg gjennom kirkebøker for de nærmeste prestegjeldene. Megrunnen ligger nord i Espedalen, med både Sør-Fron og Nord-Fron i nærheten.Foreløpig har jeg lett flere ganger i Fron og i Vågå, uten å finne noe overbevisende, så jeg håpet at det var noen andre som hadde kommet borti noen av disse personene. Eller har aktuelle dataregistre som man kan søke i. Med begrenset erfaring synes jeg at det iblant kan være vanskelig å tyde skriften riktig på mikrofilmene på Riksarkivet. Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du skal heller ikke se bort fra at innførsler rett og slett mangler i kirkebok for Gausdal. Jeg hadde mye problemer med en ane som var gift to ganger, den første vielsen har jeg ikke funnet i Gausdal, og heller ikke i noen av nabosognene. Det er ikke egentlig så mye som tyder på at han var gift utenfor bygda. Konfirmasjonen til denne personen mangler også, men han var i det minste døpt i Gausdal. Riktignok tok det tid før jeg skjønte det, for utover på 1800-tallet kalles han "Nicolaisen", mens på den tiden han ble født brukte presten konsekvent formen "Niklas"/"Niklasen" i kirkeboka.I et annet tilfelle finner jeg ikke dåpen til henne jeg stammer fra, men takket være bl.a. opplysningene til Hans Kraabøl kjenner jeg familien hennes. De andre søsknene hennes (før og etter henne) har jeg funnet innført - men altså ikke hun selv.Det er ellers flere personer jeg ikke finner begravet, både på 17- og 1800-tallet.Med andre ord: Kirkeboka for Gausdal er ikke helt pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.