Gå til innhold
Arkivverket

[#7045] Peder Chrispinusson , Stølen Jølster f. 1705.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner en Peder Chrispinusson født i 1705 på gården "Stølen" i Jølster .Foreldrene var Chrispinus Stølen og Barbara Jonsdatter.Hvem var de , og er det Støfringstølen det er snakk om her? Håper noen kan oppklare dette for meg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Rune, jeg fant dette i Sogn og Fjordane Fylkesarkiv...Kanskje det kan hjelpe litt.Hilsen Linda Herred: JølsterSogn: AalhusGardsnavn: StølenGnr: 64Bnr:Uttale: støi1liNNKjelder: Udt. støi1liNN, Dat. -la. Kaldes ogsaa Sviddals-Stølen. — Stølle 1603. Støelen 1667 (da Underbrug til GN. 63). Stølen 1723 (ligesaa).Etymologi: Se Indl. S. 80 under st&bmaapeno;ðull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Linda.Da fikk jeg i alle fall slått fast hvor . Men det viktigste gjenstår . Hvem var de? Jeg finner ingen Chrispinus der i 1701.All hjelp mottas med takk.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Arne.Det er det også ved tellingen i 1701 . Den er jo vesentlig nærmere Peders fødsel i 1705.For jeg vet jo ikke om hans far var født i 1663-1666.Problemet med disse Chrispinussene er å vite hvem som er hvem , og ikke minst hvem som er Peder Chrispinusson Stølens far.Her trengs nok en Jølsterekspert på banen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Rune,Rygh har følgende om Stølen i Jølster:b.12, s.317 63. Svidal. Udt. svi2ddaliNN. -- Suedall 1563. 1603. 1608. Ytter Suedall 1603. Suedall med Støelen 1667. Svidahlen med Stølen 1723.*Sviðudalr. Enten af Fællesordet sviða f., svedet Sted, Sted ryd- det ved Brænding (Indl. S. 80), eller af et Elvenavn Sviða (nu i Formen Svøu i Sundalen); Stedet ligger ved et Tilløb til Jølstervandet. Elvenavnet Sviða betyder antagelig "den svidende"; "formodentlig har den, som fandt paa Navnet, fundet Elvens Vand meget koldt ("koldt, saa det sved")". (O. R. i Ldsbl. 438). Se Bd. X S. 167. NE. S. 258. Bla i Norske Gaardnavne--------------------------------------------------------------------------------b.12, s.317 64. Stølen. Udt. støi1liNN, Dat. -la. Kaldes ogsaa Sviddals-Stølen. -- Stølle 1603. Støelen 1667 (da Underbrug til GN. 63). Stølen 1723 (ligesaa).Se Indl. S. 80 under st&bmaapeno;ðull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Arne for utfyllende opplysninger om gården og de ulike navnene som har vært benyttet. Jeg håper imidlertid fortsatt at der er noen som vet hvem Chrispinus Stølen og hustru Barbara Jonsdatter var , når de levde og hvor de kom fra.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Chrispinus Pedersen Støvring(stølen) står i 1701-manntallet, 30 år gammel. Kirkeboken for Jølster forteller om en datter Borni i 1798, sønnen Jon i 1699, en ny Borni i 1704, Peder i 1705, Kisten i 1709 og Chrispinus i 1709. Men noe om opphavet til Chrispinus Pedersen og hans kone Barbra har jeg ikke. Men neste generasjon hadde tilsynelatende nær kontakt med Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Yngve for svar.Det bekrefter det jeg hadde funnet . Jeg får sjekke om der finnes noe skifter etter Chrispinus eller Barbra , om ikke du har oversikt når de døde. Det er nettopp denne forbindelsen til Førde jeg holder på med.Peder Chrispinusson giftet seg i 1730 med Kristo Olsdatter fra Soleim i Førde.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Rune, jeg har en Gregorius Pederson Soleim f ca 1738 som giftet seg i 1763 med Helge Pedersdotter Grimelandslia. Vet du om Peder Chrispinusson og Kristi Olsdotter kan være foreldrene hans ?Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Gregorius ble døpt 25 eller 26.05.1738 i Førde og foreldrene var Peder Chrispinusson Soleim og Kristi Olsdatter.Dermed har du også svaret på hvem som er Peders foreldre. Kristi er trolig datter av Ole Torgeirson 1692-1725 og Lussi Olsdatter ca.1688-1749.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Linda .Gregorius ble døpt 25 eller 26.05.1738 i Førde og foreldrene var Peder Chrispinusson Soleim og Kristi Olsdatter.Dermed har du også svaret på hvem som er Peders foreldre. Kristi er trolig datter av Ole Torgeirson 1692-1725 og Lussi Olsdatter ca.1688-1749.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Rune i for tiden Stockholm, takk for svar. Dette vil jo si at vi har de samme interressene angående Chrispinus og Barbra.Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.