Gå til innhold
Arkivverket

[#7048] Borge i Lofoten


Gjest Anne Brit Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Brit Jensen

Jeg leter etter forfedrene (besteforeldre osv.) til Iver Andreas Jensen f. 26/6-1857 i Borge i Lofoten. Foreldrenes navn er kjent, ved hans dåp 26/7-1857 i Borge prestegjeld oppgis moren å være pike Ingeborganna Pedersdatter, Elstad (Eglstad?) og faren ungkarl Jens Jakobsen, Gimsø. Foreldrene var altså ikke gift og Iver ble satt til oppfostring hos Niels Jakobsen, Tangstad Borge i Lofoten. Der finner vi ham både i ft. 1865 og i 1875. Men hvor er foreldrene hans? (Da Iver giftet seg i Karlsøy 1881 oppgir han faren som skomager Jens Jakobsen.) Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Javel, det betyr vel at enken Sara fortsatt bor på Evjen i FT 1801, mens Niels er fostersønn hos sin tremenning Peder Paulsen på Krogtoft. Det er vanskelig å se hvor Jens Jakobsen hører hjemme i dette bildet. I konfirmantlisten for Vaagan for 1850 finner jeg en Jens Benjamin Jacobsen 20 år (!) med foreldre Jacob Chrisoffersen og Elin Jensdtr. Er det et blindskudd? Ingeborganna Pedersdtr. er minst like vanskelig. Det er en i passende alder, men hun er gift med en annen på det tidspunktet Iver ble født, så hun kan vel utelukkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Mulig dette er et skudd i blinde, men navnet Ingeborganna høres da veldig trøndersk ut? Jeg har slekt fra Nordland (Sømna) og Nord-Trøndelag, og Ingeborganna (uttalt Yinnberanna!), Marenanna og lignende sammentrukne navn er veldig typiske trøndernavn. Kanskje denne Ingeborganna var en tjenestejente som kom sørfra, og kanskje også reiste tilbake dit senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Til Erlend og Anne Brit.Niels Jacobson Tangstad g.m. Christianne Christophersdtr. Bø, er mine 2-tippoldeforeldre, og Jacob Christopherson Tangstad g.m. Sara Christophersdtr. Evjen er mine 3-tippoldeforeldre.Har Dykkar fleire opplysninger om dei?På forhand takk.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Først til Terje: Dessverre, jeg har ingen ytterligere opplysninger om dine 2- og 3-tippoldeforeldre. Vi lurte bare på muligheten av at Iver Jensen var i slekt med sin fosterfar Niels Jakobsen, noe som vi ihvertfall ennå ikke har funnet noen bekreftelse på. Så til Marianne: Din teori er interessant, siden det ble sagt i familien at Iver egentlig kommer fra Røros! - Dette er jo ikke riktig, for vi vet at han er født i Lofoten, men kanskje det var moren hans som var fra Røros? Hvor finner jeg ut av det, i inn- eller utflyttingslister for henholdsvis Vågan eller Røros?Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Mæhlum

Til Terje.Nils Jakobsen Tangstad og Christianna er mine 3-tippoldeforeldre gjennom datteren Caroline Johanna som flyttet til Buksnes. Du kan jo sende meg en mail til meg om det du har, så kan jeg sende det jeg har. Min adresse er erlendem@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.