Gå til innhold
Arkivverket

[#7050] Adam Nagel, født ca. 1860 I Tyskland

Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Etterlyser en person født i Tyskland på 1860 tallet, i 9. januar 1886 fikk han en datter født i Ålesund. Han er oppgitt som omreisende musiker, født 1865 i Tyskland, og der stopper alle spor. Hvor ble han av, og hvor kom han fra ? Har noen andre vært borti dette navnet. Han ble ikke gift med barnets mor. Er det noen måte å søke etter ham på, han må jo ha kommet inn til landet på et eller annet tidspunkt, eller måman gå igjennom imigrantprotokoller for hele landet. Alle opplysnnger er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Kanskje et skudd laaaaaaangt ut i tåka, men siden du nevner at han var musiker, mener jeg å huske at det var (kanskje også er fortsatt) en pianoforretning i Oslo som heter Nagel. Muligens slekt?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal dere ha. Kan forøvrig nevne at det bodde en familie ved navn Nagel i Ålesund på den tiden. Mannens navn var Wilhelm Nagel, tror de kom fra Sachsen området i Tyskland. Han har fremdeles slekt her i byen, men de har ikke hørt navnet Adam. Men det er jo litt "rart" at han bare tilfeldig kom hit til byen, var jo ikke store plassen på den tiden. Jeg var inne på tanken om at Wilhelm og Adam kunne være brødre, alderen passer bra på begge. Men det er bare gjetninger. Wilhelms slekt har opptegninger over familien, men den starter med Wilhelm og hans kone og nevner ikke noen av deres foreldre eller søsken. Men det hadde vært morsomt å prøvd den musikk forretningen i Oslo. Takk igjen så langt Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Nagel som slektsnamn er kjent i Noreg i alle fall frå 1600-talet. Det var ei (ikkje overraskande) Bergensslekt med dette namnet som nok har spreidd genene sine over mykje av landet.Til Adam Nagel som innvandra frå Tyskland på 1800-talet, vil nok truleg det nyttigaste vera å spørja på ei av dei tyske nyhendegruppene på Usenet. For tips vidare kan eg visa til nettsidene til Norsk slektshistorisk forening. Gå inn på Arbeidsgruppa for europeiske aner og/eller Innvandrararkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiEtter en rask søk i telefonkatalogen.no finnes det mange med navnet Nagel og spesielt da i Oslo. Her burde du finne noen som kansje er i slekt med din Adam. Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Hei Hanne,Hvis den andre Nagelen var fra Sachsen,så skulle Du proeve Sachsen-L listen.Du kan kontakte den gjennom: sachsen-l-admin@genealogy.netDu skriver om det Du leter etter, og abonnerer listen for en måned eller lengre og venter på svar eller flere tips.Du kan gjerne skrive engelsk hvis Du har vansker med tysken.HilsenFalk Liebezeit Diepholz Tyskland FalkLiebe@t-online.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Hanne Heen

Hei alle sammen.Tenkte jeg skulle komme med en liten solskinnshistorie i sommervarmen.Vi har i dag endelig etter flere års søk i forum og via brev endelig funnet vår Adam Nagel. Han ble født 1865 i Callbach, Pfalz-Rheinland og døde i 1936 i Tyskland.Dagen i dag vil nok bli husket i lang tid som en av de mest 'utrolige' i min søking etter aner.Så mottoet må være å aldri gi opp selv de mest 'håpløse' saker, før eller siden får man som regel svaret man leter etter.Vi vet bestemt hvor ferien går neste sommer!MvhHanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.