Gå til innhold
Arkivverket

[#7054] Batalden / Kinn

Gjest Mary-Ann Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Mary-Ann Hersvik

Leter etter min oldefar.. Henrik Jonson Skorpen f. 1868 antaglig på Batalden i Kinn. Ble satt bort 13 år gammel til Færøy i Solund og senere gift der. Antagelig etter at hans far døde ?Mor var sannsynligvis Ingeborg Andersdtr. Eiken f. 1848 gift på Batalden men enke etter 1 år og gift II. med Knut Olson fra Sandal/Gloppen/Jølster som senere flyttet Skorpen i Hyllestad. (snodig nok.. men det har ingen forbindelse.. Oldefar skrev seg som Skorpen før de flyttet dit).Kan han være sønn av Jon Ananiasen Skorpen f. 1804 bosatt på Batalden i 1865 ? som var gift I. med Henrikke Olsdtr. enkemann i 1865. ble han etter dette gift med Ingeborg og fikk han sønnen Henrik .. eller er jeg helt på villspor.. ?Takknemmelig for all hjelp videre..Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jon Ananiasson giftet seg i Eikefjord 20.01.1867 med Ingeborg Andersdatter.Det kan derfor virke sannsynlig at de fikk en sønn i 1868 som ble kalt opp etter Jons første kone, en skikk som var ganske vanlig på den tiden.Her må du vel kanskje til kirkebøkene for å få dette bekreftet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Takker så mye for opplysningen. Da har jeg faktisk fått bekreftet mine mistanker. Manglet bare å finne ett faktisk ekteskap mellom disse to.Tusen takk for hjelpen.Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Hei Mary-Ann! Dette er eit gamalt innlegg, så eg veit ikkje om du fortsatt er aktiv her på forumet.Mi oldemor er datter til Ingeborg Andersdtr. og Knut Olsson Sandal (foreldra til Knut flytte frå Flatjord, Jølster til Sandal, Breim)..så då skulle vi vere 4-menninger...Ifølge Family Search er HENRIK OLAI JOHANSEN døypt 17 MAY 1868 Eikefjord, Sogn Og Fjordane, Norway, med foreldre JOHN ANANIASEN og INGEBORG ANDERSDR.Stemmer navn og dato med dine opplysningar?Ingeborg sitt andre gifte:Knud Olss., Hellem, Hyllestad, f. 1824, f. Gloppen, Hellem, gaardmand & Ingeborg Andersd., Batalden, f. 1848, f. Hyllestad, Batalden, g. 11.4.1885.John Ananiassson dø i 1874 så ho var 'åleine' i 11 år.Hadde John og Ingeborg fleire born enn Henrik?Kven var foreldra til første kona til John, Henrikke Olsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Mary-Ann Hersvik

Hei Gisle !Ja det er lenge siden jeg har vært innom her nå. Bare flaks at jeg fant innlegget ditt.Har mange opplysninger om denne delen av slekten, men ikke foran meg nå. Ble så ivrig at jeg bare måtte svare med det samme.Fikk mange opplysninger om slekten og kom ett godt stykke bakover på alle linjer, men la det bort for ett år siden. Ser ut som at jeg må ta det frem igjen nå ettersom du antagelig sitter med hittil ukjente sider:-) Ser vi har Ingeborg felles men klarer ikke å plassere deg videre.Funderer også veldig på hvordan det har seg at du skriver deg for Hersvik du også ?Ellers hadde John og Ingeborg 3 barn om jeg ikke husker feil. De ble alle utplassert da John døde. Håper du leser dette og at vi kan utveksle data.Mvh Mary-Ann Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei! Dersom du slår opp i Solund-Boka under G.nr. 55, HERSVIK, L.nr. 100. (No br. nr. 2) - nr. 26., så er eg eldste (av 4) 'barnet' til Henrik G. Hersvik.Har du lyst til å vite noko meir om samanhengen mellom farmor mi og Ingeborg så send meg ein email, til ghersvik@frisurf.no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Er Henrikke Olsdtr. identisk med Ane Mathea Henrica Olsdotter, f./dp. Batalden, Kinn i 1803?Døpte i Kinn 1785-1814Dato Navn Kjønn Fars fornavn Fars farsnavn Fars gardsnavn Mors stilling Mors fornavn Mors farsnavn Mors gardsnavn Sokn År3de April Anna Mathea Henrica f Ole Paulsøn Battalen hans Huustrue Abelone Larsdtr Kind 1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.