Gå til innhold
Arkivverket

[#7055] Gunerius Isak Isaksen


Gjest Torill Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Berg

Jeg leter fortvilet etter min svigerfars farfar. Hans navn var Gunerius Isak Isaksen, født i Lebesby i 1867. Han fikk i 1891 en sønn med Brita Marie Randa(tallo). Sønnens navn var Hilmar Isaksen. Gunerius og Brita var ikke gift. I forbindelse med Hilmar sin dåp, står det at faren, Gunerius Isak, er løsarbeider i Hammerfest. På min vei for å finne Gunerius, har jeg snakket med noen i Kirkenes som påstår å huske at han tok Isaksen som etternavn da han ble voksen. Han hadde er mer "samisk-klingende" navn tidligere.Min svigerfar sier at hans bestefar muligens tok hyre på ei Ishavsskøyte..svigerfar mener også å huske at det for noen år siden (6-7?) ble holdt et slektsstreff for "hans" Isaksen-familien i Tromsø. Dersom noen av dere som leser dette deltok der, hadde det vært fint om dere tok kontakt.Kirkebøkene for Lebesby i den aktuelle perioden er dessverre brent. Er det noen som har opplysninger om Gunerius, eller har ideer til hvor jeg skal lete?På forhånd takk.Hilsen Torill Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Torill,Kanskje denne Henrik'en her er faren:Tellingsår: 1865 Kommune: Lebesby Kommunenummer: 2022 Navn på bosted: Kjøllefjord Blomhullet Antall personer registrert på bostedet: 6 Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Isak Eriksen hf g Fisker Selveier 1828 Lebesby kvæn n Sara Oldine Davidsdatter Hans Kone g 1822 Alten n Fredrik Eivindsen Hendes Søn af 1ste Ægteskab ug 1858 Alten n Anna S. Isaksdatter Deres Datter ug 1864 Lebesby n Henrik Isaksen Fostersøn, hans Søstersøn ug Fisker 1847 Lebesby n bl kven n Anders Andersson Logerende ug Fisker 1819 Hernøsand Sverige svensk, indfl. for 3 Aar sidenArne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Folketellingen 1875 finnes på RHD, tror Finnmark er komplett. Finner ei Brita Marie Isaksen i Lebesby, f. 1868. Kan dette være den samme som Brita Marie Randatallo?Det er ikke registrert noen født i Lebesby 1866-68 som kan passe med Gunerius Isak Isaksen.I 1900 finner jeg en Hilmar Isaksen som pleiesønn i Talvik, f. 1891 i Malangen. Er dette din Hilmar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Takk for tilbakemeldinger Jeg finner Brita og hennes sønn Hilmar i FT1900 i Vadsø. Hun er da gift med Arnt Værjø, og de har fått flere barn sammen. Her står det at Brita er født i Vadsø. Jeg mener bestemt at Brita sine foreldre heter Per Randatallo og Susanna, begge finske. Min svigerfar sier at han husker at disse navnene har vært nevnt, og at de var finske, så jeg må vel stole på at det stemmer? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner Per Randatallo i Vadsø i 1865. Han er gift med Susanna Abrahamsdatter og de har døtrene Brita Maria og Else Gaisa.Du kan nok ikke alltid stole på at muntlige overleveringer stemmer, men her blir de jo bekreftet av kildene.Anbefaler for øvrig alle som har etterlysninger å oppgi *alle* opplysningene man sitter på. Det gjør det både enklere å hjelpe og minsker dobbeltarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Finner i 1875 Susanna Rantatola, f. 1835 i Kemijervi, Finland, i Vadsø som enke sammen med sønnen Johan, f. 1870. I 1900 er Susanna Ranta å finne som enke i Vadsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.