Gå til innhold
Arkivverket

[#7056] Skare fra Odda kommune


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er kommet i kontakt med en amerikansk dame som søker etter sin familie i Odda distriktet. Er det bygdebøker herfra? Kommer selv fra Odda, men min familie var alle opprinnelig fra Samnanger, så jeg har ingen bøker herfra. Sender med nedenfor det hun allerede har fått tak i. Jeg har funnet Totland i Samnager boka to, han het Anders og flyttet til Jordal i Odda da han giftet seg med Kristina Skare. Hun er interessert i å komme i kontakt med etterkommere og. Mvh Kjellaug Robberstad Petit Jacob Salmsen Skare (1842) and Sigrid Espeland had children named Guri (1869), Ingeborg (1871), Ranveig (1873), Salm (1875), Per\Peder (1877), Kari (1879), Jacob (1881), Britha (1883), Sigrid (1888). Guri was my maternal great-grandmother.Peder returned to Norway and may have lived for a time in Bergen. Sigrid definitely stayed in Norway and lived to a ripe old age. It is unclear what happened to Jacob (1881). He immigrated to USA in 1900 but I cannot find any information on him after that. Don't know if he returned to Norway or not.Then there was a Salm Salmsen Skare born in 1838, a brother to Jacob. He married Kristina Gundersdatter. Had 2 children: Sivert and Gunnar. Gunnar (1868) remained in Norway and had a daughter named Kristina in 1899. Kristina married a Mr. Totland and they had 4 sons named: Gunnar, Per, Trygve, and Andres.Familietreet til Linda Swanson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er bosatt i Frankrike og har dessverre ikke noen mulighet til å sjekke den. Dersom noen kunne ha gjort det, hadde det vært kjempefint. Det skal og være etterkommere som bor på Skare eller Jordal, mulig at noen kjenner disse? Hun er interessert i å få kontakt. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Kjellaug: Jeg har familien Skare/Skarde inngift i min mors familie fra Odda. Jeg vet ikke om hun er etterkommer til denne familien, men jeg skal sjekke det og se hva jeg finner. Dette kan ta litt tid, da jeg sliter litt med helsen for tiden. Har du noen mailadresse til Linda Swanson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Foreldrene til Jakob Salmson Skare er Salm Olson Skare (1802-1877) og Gurid Asbjørnsdatter Jøsendal (1803-88). Gurid er forøvrig kusine av fotograf Knud Knudsen. Jeg har "alle" anene til disse i min database, så hvis jeg får mailadressen til den amerikanske damen, kan hun få mer pr epost.De fleste av søsknene til Guri dro også til Amerika. Etterkommere av Peder står det ikke noe om i Olav Kolltveits bøker, men:Jakob (1881-1908) giftet seg med Kari Åmundsdatter Løyning (1884-) og fikk sønnen Jakob (1908-), gift med Marta Larsdatter, Nedre Børve.Sigrid (1888-1960) giftet seg 1908 med lærer Olav Nilsson Løyning (1885-1965). Barn: Nils f.1909, Jakob f.1911, Oddmund Birger f.1915, Sigrid f. 1918.Noen av deres barn står også nevnt i Kolltveits bok, men dem kan hun få privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Solveig og Sølvi, Dette var artig-:) Jo, det er like greitt at dere sender dette direkte til henne. Jeg gikk på realskolen sammen med sønnedatter til Olav Løyning (Kiki), men jeg har enda ikke greitt å finne ut hennes familienavn etter at hun ble gift. Det vil jo være artig for Linda å komme i kontakt med familie i Norge. Jeg har fått en god del som jeg allerede har sendt til henne, men hun blir nok kjempeglad for å supplere med mer. Linda Swanson Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.