Gå til innhold
Arkivverket

[#7059] Andreas Olsen - i Amerika?

Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

Jeg trenger hjelp til å finne min tippoldefar Andreas Olsen. Når min oldefar Olaves Martinius ble født i Kristiania 28.07.1871 står det som foreldre: pige Olava Marie Olsdatter, Sandsver og ungkarl Andreas Olsen, Enebak, Amerika.Ved hans konfirmasjon på Eiker i 1886 står det oppført pige Olava Marie Olsd. (død) og styrmand Andreas Olsen, nu i Amerika.Hvordan skal jeg finne Andreas Olsen i Amerika? Jeg vet ikke noe om han, heller ikke når han er født. Olava Marie er født i 1850 og forblir ugift.Det finnes visst nok en styrmannsrulle hvor sjøfolk ble innskrevet. Skal noen til Riksarkivet og muligens kan sjekke det for meg?På forhånd tusen takk. Mh. Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne tror jeg blir rimelig håpløs, Jeanette. Hvis du da ikke har flaks med rullene. Du har jo ikke fødselsår eller noe. Det eneste du vet er et navnet Andreas Olsen (og ved et kjapt søk på Andrew Olson i 1900-tellinga der borte får jeg opp ti-tusenvis av treff. (de fleste med navnet Andreas/Anders ble til Andrew). Men, han må jo ha vært i nærheten av Olava Marie på slutten av 1870.... Ved landsomfattende søk på Andreas Olsen (RHD) har du 2123 Andreas Olsen å velge mellom.... Men, i 1865 er det bare 11 Andreas Olsen f. i Enebakk.....kanskje?Uff, det var da ikke meningen å ta motet fra deg heller....men, jeg tror denne blir vanskelig. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette - jeg tror du skal prøve deg på de 11 Andreas´ ene fra Enebakk....du kan jo prøve deg på eliminsajonsmetoden...hvilke av de 11 vet du med sikkerhet forble i Norge??...det kan jo tenkes at bare en av de 11 dro til Amerika...og at bare en av dem var styrmann.....desuten er det jo en viss mulighet for at Ole...som var far til "din" Andreas Olsen levde såpass lenge at han døde etter at sønnen hadde reist til USA - da kan du kanskje finne opplysninger om Andreas i Enebakks dødsfallsprotoller...men det fordrer en del flaks naturligvis....dessuten.....dersom du har mer flaks kan du kanskje også finne ut noe mer om Andreas dersom han betalte bidrag for sønnen...og det er jo grunn til å tro at mora forøkte vad lensmannens/poitiets hjelp å lokalisere ham for å få ham til å betale bidrag - har du flaks finner du dette i bidragsprotokoller eller i lensmannens/politoets korrespondanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Tusen takk for all hjelp hittil, selv om det ikke lover godt. Det ble dessverre ikke betalt bidrag for Olaves. Jeg har sjekket!Eliminasjonsmetoden skal prøves ut. Men er det sikkert at Andreas Olsen er født i Enebakk? Eller kan det hende at han kun bodde der?Under 1875-tellingen for Eker, står det: Olaus, mer vides ikke. I 1891-tellingen er resten av opplysningene ført inn. Fikk familien en attest e.l. om barnet de hadde tatt til seg? Hvor kan jeg eventuelt finne denne attesten?Håper på mange gode svar...Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hvis han ble satt bort for "fattigunderstøttelse", kan det være en ide å kontakte Byarkivet i Oslo. Kanskje de har noen ideer. Adr. Maridalsveien 3Jeg ville og satse på en frisk start med Enebakk. F.eks. starte med folketellingene, for så å gå i Bygdebøkene, og så se om noen står som emigrert....Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se av 1875 tellinga for Eiker - så er Olaves født på Kongsberg...er dette feil??....jeg forutsetter at du har pløyd utflyttingslister og innflyttingslister for de aktuelle sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Det stemmer at det står i 1875-tellingen at Olaves er født i Kongsberg, men dette er klart feil. Jeg har funnet han født i Kr.ania i 1871, og det står det også på 1891-tellingen. Da søsteren ble født i 1874 døde moren i barsel og fattigvesenet tok seg av begravelsen hennes. Da håper og tror jeg at de tok seg av det å sette bort barna.Jeg skal også sjekke ut gårdsnavnet Enebak/ Enebakk/Enebakken.Takker hittil for all god hjelp. Er det flere gode ideer ute og går?Mvh. Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.