Gå til innhold
Arkivverket

[#7068] Eilert Brodtkorp, "afskediget lieutenant" - hva be

Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heijeg har kommet over et par forfedre (begge rundt 1800) som har yrke "afskediget lietenant" (eller annen militær grad). F.eks. Ejlert Christian Brotkorb i Statsbøygden.Betyr dette slik vi oppfatter det i dag - at han faktisk "fikk sparken", og sin han hadde en militær grad - sannsynligvis da på grunn av graverende forhold? Eller betyr det rett og slett "dimittert"?Brodtkorp er jo bl.a. omtalt i Kristiandsunds bys historie, var embedsmann "overveier", men kan ikke finne omtalt noen "episode" der.Videre står han også oppført som "Jordløs husmann" i 1801 - noe som også kan tyde på et visst "fall".Noen som har noe å bidra med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tror jeg kan berolige deg, Lars. Afskediget betyr i denne sammenhengen ikke at han fikk sparken, men at han søkte om avskjed, - og fikk det. Grunnen var nok at han planla en sivil karriere. Eilert Christian Brodtkorb forlot Hæren allerede i 1748 og ble, som du nevner, veier og måler i Kristiansund. Dette var han fram til 1881 og han døde i Kristiansund i 1806.Hva gjorde han så i Stadsbygd i 1801? Jeg vet ikke sikkert, men vil gjette på at dette hadde sammenheng med at hans meget formuende bror, Nils Gerbrand Brodtkorb, døde i Stadsbygd 7.2.1796. Det kunne vel da kanskje være nyttig med en pensjonert veier og måler til å ordne opp i boet? At han er ført som "Jordløs husmann" betyr bare at han hadde hus, men ikke grunn. Et sted måtte han jo bo og det var visstnok ingen slektninger igjen i Hasselvika i 1801. Som antydet ovenfor reiste han ikke så lenge etter tilbake til Kristiansund.Eilert Christian Brodtkorb er for øvrig min TTToldefar, så kanskje er jeg litt subjektiv. Er det noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk for hjelpen. Trodde vel det var omtrent slik siden det ikke var nevnt noe i byhistorien. Og: vi er i slekt Knut, for Eilert er min TTTTTOldefar.Har forsåvidt noe informasjon om både Brodtkorp og Ross, men er litt usikker på kildene. Kunne være interessant å utveksle litt informasjon - hvertfall for meg. Du kan jo skrive til meg på ljoerg@online.noDet hadde vært hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Her kommer nok en slektning ! Eilert er 4-tippoldefaren min. Å utveksle noen opplysninger hadde sikkert vært OK. Mvh marit.aadlandsvik@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.