Gjest Gitte J. Martinsen Skrevet Desember 1, 2001 Del Skrevet Desember 1, 2001 HeiKan noenhjelpe meg med følgende ord. Hva betyr ordet KANNIK.Fant det ikke i ordlista,så det hadde vært fint om noen visste hva det betyr! -mvh Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Desember 1, 2001 Del Skrevet Desember 1, 2001 KANNIK? er ikke det en katolsk prest. I Stavanger er der Kannikgaten. Mvh Sig--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet Desember 1, 2001 Del Skrevet Desember 1, 2001 Sigbjørn,Du er inne på det rette. En kannik var et medlem av et domkapitel, som igjen var knyttet til en domkirke. Kanniker kalles også korsbrødre, og de kunne i tillegg å være kannik også gjøre prestetjeneste utenfor byen.Et eksempel på dette er Peder Øyarsson som i 1542 nevnes som både kannik i Oslo og sogneprest i Lier. Dermed er vi inne på dette med om en kannik nødvendigvis var katolsk. Som mitt eksempel viser overlevde kannikene og deres institusjon domkapitelen reformasjonen, og dermed er ikke en kannik ensbetydende med en katolsk prest da dette er avhengig av hvorvidt denne er nevnt før eller etter reformasjonen.Ellers vil jeg henlede Gitte og andre som er interessert i vår praktfulle fortid til standard oppslagsverk når det gjelder vår nære fortid "Norsk Historisk Leksikon". Leksikonet kom i ny og utvidet utgave for et par år siden og er usedvanlig nyttig mht de fleste spørsmål.mvh Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gitte J Martinsen. Skrevet Desember 1, 2001 Del Skrevet Desember 1, 2001 HeiTusen takk for god hjelp. Jeg visste vel at noen kunne hjelpe denne gangen også!!!!!! Fortsatt god lørdagskveld!!! Hilsen Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gitte J. Martinsen Skrevet Desember 1, 2001 Del Skrevet Desember 1, 2001 Hallo igjen.Har selv også funnet ut at i middelalderen var en kannik en katolsk prest som var tilknyttet en domkirke slik som Sigbjørn beskriver. Kanniken kalles domherre eller korherre. Betegnelsen kannik kommer muligens av at korherrene var forpliktet til å lese tidebønner til de "kanoniske" tider, eller at de skulle leve etter de "kanoniske" regler. Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Desember 2, 2001 Del Skrevet Desember 2, 2001 Og Kanniken skulle vel ikke gifte seg og få barn. Men i boka Brev til Paven kan en jo lese om de geisteliges sysler,dei åt og drakk og slo hverandre i hodet. Så det er ikke utrolig at at dei også er aktuelle i slektsforkingens mysterier.;-) Mvh Sig--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet Desember 2, 2001 Del Skrevet Desember 2, 2001 Gitte,For ordens skyld, beskrivelsen av Kannikene knyttet til domkapitler og domkirker må stå for undertegnedes regning, og ikke Sigbjørns.Og dermed skylder jeg å presisere at det katolske presteskapet ikke er det signifikante ved en kannik. I norsk middelalder må nødvendigvis alle prester ha vært katolske, da avslutningen av norsk middelalder sammefaller med reformasjonen.Men som jeg nevnte i min korte redegjørelse ovenfor fortsetter vi å ha kanniker og domkapitler også _etter_ reformasjonen. Dermed er fokuset på det katolske knyttet til kannikene egentlig underordnet. Deres funksjon innen kirken til enhver tid er derimot mer interessant.Forøvrig oppførte vel store deler av det geistlige Norge seg ikke så svært avvikende til den øvrige befolkning i "hine hårde dager".mvh Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gitte J. Martinsen Skrevet Desember 2, 2001 Del Skrevet Desember 2, 2001 Selvfølgelig mener jeg deg Are, har nok blingset litt når jeg skrev innlegget. Beklager så mye!! Hilsen Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts