Gå til innhold
Arkivverket

[#7074] Fam. Wigum i Trondheim

Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

I folketellingen for 1900 bor ekteparet Johannes Wigum f. 1844 i Aure Møre og Romsdal og Marie Wigum f. 1859 i Trondheim, i Trondheim. Jeg lurer på om Marie kan være identisk med Gabrielle Marie Odlaug 7 år i folketellingen for 1865 i Trondheim. Jeg lurer også på hvem Johannes sine foreldre er.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Kenneth,Du har dek i 1875 (RHD):Tellingsår: 1875 Kommune: Trondheim Kommunenummer: 1601 Gatenavn: Munkegade 6 Bydel: 6 Antall personer registrert på bostedet: 7. -------------------------------------------------------------------------------- Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Reinhold Zugler hf ug Pr. Løytnant og inspektionsofficier ved Underoff. skolen 1839 Gausdal Johannes O. Vigum hf g Korporal og opsynsmand i Depotbygningen 1844 Aure Marie A. Vigum hm g Vigums Kone 1856 Throndhjem Karlo A. Vigum s ug Vigums søn 1875 ThrondhjemJohannes har med seg en O - sjekk Vikumgårdene i Aure i FT1865,det finnes en Johannes der, men han er eldre. Din J.O. er sannsynligvis i militæret. Marie A. er nok ikke din Gabrielle. A? fornavn eller etternavn? tja.........Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg tok en sjekk på Marie'r i Trondheim, alder 5,6 eller 7. Fant kun en M.A. nemlig hu her:783 784 93 20 Reberbanen Throndhjem 11 Personnummer Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 10713 1 1 Ole J. Aune Husfader Commanders.g 38 m Rindals Prgj. 10714 2 Anne Kjerstine Aune Kone g 39 k Røraas Prgj. 10715 3 Johan Laurits Aune Søn ug 15 m Throndhjem 10716 4 Marthin Adolf Aune Søn ug 13 m Throndhjem 10717 5 Ole Christian Aune Søn ug 11 m Throndhjem 10718 6 Oluf Julius Sophus Aune Søn ug 9 m Throndhjem 10719 7 Dorthea Amalie Aune Datter ug 7 k Throndhjem 10720 8 Marie Aune Datter ug 5 k Throndhjem 10721 9 Carl Didrik Wilhelm Aune Søn ug 2 m Throndhjem 10722 10 Peder Ols. Aune Logerende Tambour ug 19 m Rindals Prgj. 10723 11 Ildri Larsd. Bolme Logerende ug 19 k Rindals Prgj.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for hjelp Arne, men Marie er i 1900 folk. født i 1859, og Marie i 1875 født i 1856. Er det samme person eller har Johannes Wigum vært gift to ganger med hver sin Marie? Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg mente selvfølgelig FT1865, da stemmer regnestykket! Sorry, av og til skriver man så fort at hodet ikke følger med i svingene...:-) Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Alder 5 år i FT-1865 skulle tilsi fødselsår 1861. Fra dokumentasjonen:"Sjølve innsamlinga av listene vart ikkje gjort før i byrjinga av året etter, men det var folketalet 31. desember som skulle vera grunnlaget for teljinga.""Alderen anføres efter løbende og ei efter, fyldte Aldersaar. Ved, nyfødte Børn skrives saaledes 1 Aar og ved den, som er i sit 26de Aar, 26 og ikke 25 Aar."Hvis hun er født i 1861, var hun 14 år da hun fikk sønnen Karlo...Det var 36 med fornavn Marie f. 1855-57 i Trondheim i 1865. Det er nok ingen vei utenom kirkeboka (vielsen i ~1874/75) for å bestemme hvem av disse som er identisk med Marie A. Wigum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller IGI på familysearch.org:Johannes Olsen Vigum g. 29. desember 1874 m. Marie Antonette Lyng i Vor Frue Kirke, Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel Marie A. Vigum identisk med Marie Lyng i Westre Gade FT-1865 Trondheim. Alder er oppgitt til 9 år (f. ~1857). Moren Laura Lyng er separert.Ser at ekteskapet oså er registrert på Vital Records Index på familysearch.org. Hennes alder er oppgitt til 18 år og faren heter Olaus Lyng. Johannes' alder er 30 og faren heter Ole Olsen Vigum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang:Vital Records Index (som er avskrift av kirkebøkene) har registrert Marie Antonette født 4. juli 1856, dpt. 17. aug. 1856 i Trondheim Domkirke. Foreldre Olaus Lyng og Laura Ulend.Samme sted finner jeg vielsen melleom Olaus Lyng (27 år, far Anders Rasmussen) og Laura Anette Urland (25 år, far Lars Peter Urland) 12. november 1854 i Trondheim Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...
Gjest Geir Edvard Lyng

Hei Lenge siden dette temaet ble avsluttet men fikk du egentlig klarhet i det du spurte om? Gabriel Marie Odlaug ble gift med Johannes etter at Marie Lyng døde i 1878. Jeg har også flere opplysninger om Johannes Vigum hvis det skulle være interessant.geirlyngalfakrøllgmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.