Gå til innhold
Arkivverket

[#7077] Mulige slektninger i Minnesota

Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

Per Tore Solheim, 4985 Vegårshei, 30.11.2001 21:04 I noen tid har jeg forsøkt å oppspore slektninger i USA - uten å få napp.Kanskje noen er så profesjonelle at de kan hjelpe meg.Det gjelder etterkommere etter bror til min bestefar. Denne broren het Peder Solheim. Han var født i 1871 i Hornindal, og reiste i 1889 til USA. Der ble han gift i Kenyon,MN. Hans ektefelle hadde trolig pikenavnet Pearson. De bodde i Wheaton,Traverse County, MN, der Peder trolig døde i 1941. De hadde tre barn: Ivanhoe, Clifford og Thelma, født i tidsrommet 1904 - 1910. Ivanhoe Solheim finner jeg registrert som død i CA, 1991. Men der slutter sporene:1. Er det noen som har tilgang til folketellingene for MN 1910 eller 20, og kan finne familien?2. Er det noen som kan finne ut hvorvidt nevnte Ivanhoe var gift og hadde barn?Med hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Hans Gangstø

Jeg ville begynt med å skrive etter kopi av dødsattestene for de som er funnet så langt: SOLHEIM, PETER O CertID# 1945-MN-027917 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: n/a n/a n/a Date of Death: County of Death: 07/01/1945 ST. LOUIS SOLHEIM, REDER CertID# 1941-MN-016118 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: n/a n/a n/a Date of Death: County of Death: 12/12/1941 TRAVERSE og Ivanhoe Solheim SSN 468058166 som dør i Ventura county Ca. Amerikanske dødsattester gir god bakgrunns informasjon mht ektefeller, sted mm. Bl cemetery, funeral home mm. Hvis opplysningene stemmer, kan det da tas kontakt med eksempelvis cemetery eller funeral home for evt mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Thelma f. 14.1.1909, død 4.10.1981, gift med Francis Rayfield Murphy f. 26.7.1913 i Hank, Nord Dakota, død 4.10.1989. Dette er registrert av en Nancy Colombo på www.Familysearch.com. Hun har "submission number" 577810-110899133831. Gå inn på nettadressen, søk i pedigree resource file og tast inn nummeret og Solheim. Hun har dessverre ikke registrert andre enn Thelma... På Minnesota Cemetery Inscription Index fant jeg forøvrig en Peder O. Solheim f. 25.3.1871 død 10.9.1961. Begravet ved section W-71, Maple Lawn Cemetary, Wells township, Rice county, Minnesota. Denne Peder var sønn av Haakon og Anna Solheim. Han var gift i januar 1905 med Nelsema Soreide(Nilsina?) (Søreide). Vet ikke om dette er din Peder, det ser du vel på foreldrenavnene, men fødselsåret stemmer jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vatshaug

Jeg har en mail-venn i Minnesota og jeg har sendt kopi av etterlysingen til ham. Han er over 70 og hans far er 99 år og helt klar - så det kan jo være noe å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solheim, Nelsine-Nelsema f. 15.3.1872, død 1.8.1955, begravet sammen med sin mann, W-71, Maple Lawn, Wells, Rice. Hennes foreldre Svend og Anna Marie Soreid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om Nilsine og Peder er dine, de fikk nemlig også barna Louis B. (24/APR/1912-11/OCT/1975) og Svend M. (15/MAY/1908-09/DEC/1986) som er begravet sammen med foreldrene. Men det var jo et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Takk til dere som svarer, spesielt til Heidi T. Slettemoen som "merkelig" nok fant opplysninger om Thelma. Jeg synes jeg over tid har prøvd alle tenkelige søkemuligheter, og også sendt mail til en rekke personer, til og med Wheaton High School.I dag har jeg fulgt rådene fra Heidi, og kommet fram til de samme opplysningene. Den Peder O . Solheim som hun nevner, med ektefelle Nilsine.... er nok ikke den rette, men takk likevel.Forøvrig håpet jeg skulle at jeg skulle få kontakt med mulige tremenninger uten å gå veien om å skrive etter en SSDI, som jeg nå har mulighet for både for Peder, Ivanhoe og Thelma. Det tar lang tid å få dem, og de er ikke helt billige heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Slektsforskning kan nok ta lenger tid enn ønskelig. Jeg ser ikke at det gitt noen signaler om at det finnes en rekke frivillige i de respektive countys og stater. Vi har også Historical Societies som kan være meget behjelpelig. Selv begynte jeg med blanke ark for å finne noen brødre og søstre av bestemor/faren min for ett par år siden.Det er også meget viktig å kunne hjelpe Amerikanere til å finne noen av sine familie her i Norge. Knytte vennskapsbånd . Slik at du kan finne noen som også kan hjelpe deg. Senest for 3 dager siden fikk jeg en mail fra Minneapolis fra en ukjent tre-menning , som hadde fått et brev fra meg. Jeg sendte brevet nesten i blinde, men takket være en frivillig i Minneapolis som hadde funnet frem til et dødsfall i 1990 , så fant jeg denne tre-menningen.Mer informasjon på min bok, som sikkert vil bli på CD, ellers har jeg ikke råd. Har over 750 tettskrevne A4 sider.Man må ta litt tid til hjelp, jeg har ellers skrevet noe ned på en hjemmeside jeg har: http://www.netthjelpen.com. Klikk på Slektsforsknings knappen , bruk litt tid så kan man håpe at informasjonen finnes.Lykke til!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Sandberg

Hvis du mener at fam. fortsatt bruker navnet Solheim, ville jeg ha gått inn på en av søkemotorene og søkt etter tlf.nr. og e-mailadr. i USA. Jeg gjorde det når det gjaldt min egen slekt, fant etternavnet og sendte en mail. Hadde flaks og traff på riktig slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

I fra ovennevnte innlegg: Forøvrig håpet jeg skulle at jeg skulle få kontakt med mulige tremenninger uten å gå veien om å skrive etter en SSDI, som jeg nå har mulighet for både for Peder, Ivanhoe og Thelma. Det tar lang tid å få dem, og de er ikke helt billige heller. - Men vel verdt både tid og penger. Vil også understøtte nytten av å bygge nettverk ved å bistå amerikanere som søker slekt i ditt eget nærområde. Veldig lærerikt og nyttig. Lykke til videre ! Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Nok en gang vil jeg takke for hyggelige og konstruktive råd, men SAKEN ER LØST. Med utgangspunkt i opplysningene til Heidi T. Slettemoen om Thelma Solheim, gift Murphy, "klikket" jeg meg i går kveld fram til det stedet hvor hun bodde da hun døde i 1981, byen Williston i ND. Der la jeg som vanlig ut spørsmål (Query) på en slektsgransker-side, samt sendte en mail til en av kontaktpersonene. I løpet av en time fikk jeg svar, og navn på to av mine tremenninger. Adressene har jeg funnet via yahoo, og jeg venter nå spent på mail derfra.Som et sammentreff kan jeg nevne at denne byen ligger "bare" 25 mil vest for Minot, der jeg var for vel to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.