Gå til innhold
Arkivverket

[#7082] KAREN EMILIE SYVERSEN,f ca.1866

Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

Er det noen som kan fortelle meg om denne damen fikk noen etterkommere? Hun giftet seg i 1896, vet ikke hvor mulig området Ås, Vestby osv. Hun giftet seg med Sven (Kristiansen) Gulli fra gården Gulli i Kroer, Ås Prestegjeld.Karens far er Sivert Borgersen Vergedal i Hoff i Vestfold. I 1904 flyttet Karen og Svend til Østre Aker. Har ikke funnet ut om dette er riktig ennå, men Sven døde der i 1906. Vet ikke noe mer om Karen, vet noen andre det????. Er glad hvis noen kan hjelpe. Prøver å finne ut om de fikk barn. Jeg har en gåte å løse når det gjelder min oldemor. Hun ble gift med sin fetter sies det, men vi har aldri greid å finne ut hva hennes navn var før vielsen med min oldefar som var Konrad Kristiansen. Spørsmålet mitt er om Sven og Karen var hennes foreldre???????.Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei og hå!Har idag funnet Karen og Svend i 1900-telling for Aas der står de oppført med 4 barn. Disse barna hadde Svend fra første ekteskap med kusinen Amalie Gustava f. 1851 i Kroer. De fikk ialt syv barn i sammen. Amalie døde i 1883.Svend giftet seg da på nytt i 1896 med som sagt Karen Emilie.De bodde da i Kroer,Ås prestegjeld. Håper fortsatt at noen kan hjelpe. - mvh Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om denne familien, og kan derfor bare gi et par generelle tips. I FT 1900 er Svend Kristiansen oppført som "Gaardeier og gaardbruger" på Gulli. For å finne ut om han faktisk flyttet til Østre Aker eller om han bare oppholdt seg der i 1904, ville jeg sett etter hva som står i panteboka for Ås. Hvis du er heldig, står det der også noen opplysninger om andre i familien eller slektskap med senere eiere. Kontakt Statsarkivet på Sogn eller evt. sorenskriveren.En annen kilde du kan sjekke, er adressebøkene for Oslo for 1903, 1904, 1905. Jeg mener den omfatter Østre Aker også. Se om Svend/Karen er oppført der. Disse adressebøkene finnes i alle fall på Deichmann, Nasjonalbiblioteket og Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei KnutTakker for tipset. Denne tråden skal jeg følge opp. Du skriver statsarkivet på Sogn, hvor ligger det? Opplysningene om at Svend flyttet til Østre Aker, fant jeg i Ås gårdshistorie. Han solgte gården til Carl Saxebøl i 1904,og dro så til Østre Aker. Skal av legge et besøk i hovedstaden, men det får bli etter nyttår! Nå forbereder vi oss på julefeiring osv.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet ligger et steinkast fra Sognsvann stasjon. Ettersom du allerede vet at Svend solgte gården i 1904, er det ikke sikkert du får så mye ut av panteboka, men det vet man jo ikke sikkert på forhånd. Til gjengjeld må han vel da ha hatt en viss formue da han døde i 1906. Hva med å undersøke om det finnes offenlig skifte etter ham. Der vil du i alle fall få vite om alle barna han etterlot seg. Også det får du vite om på Statsarkivet.God kakebakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hallo igjen!Atter en ny dag. Takker forhjelpen så langt Knut. Nå gjenstår turen til Oslo over nyttår, hvis jeg skal komme noe videre. Forresten, min oldemor heter Marie Elisabeth(ELISE) f 26/10-1881, men jeg vet ikke pikenavnet og hvor hun er født. Historien i familien sies at hun er født i Bærumstraktene? Det var dette som satte meg på tanken om at Svend og Karen var kanskje hennes foreldre, da resten av familien(så vidt jeg vet) bosatte seg i Kroer(ÅS) og Vestby. Min oldefar som hun giftet seg men er f 5/10-1881 i Hvidsten,men familien bodde på Nordenhaug i Vestby.Dette er en gård under Grøstad Bruk.Mine oldeforeldre giftet seg mulig i Moss og bosatte seg der. At de bodde i Moss er sikre opplysninger. Konrad gikk bort 5/1-1962 og Marie 19/10-1958.Gravlagt i Moss. mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Gitte, har du prøvd å ringe kirkevergen i Moss, og høre om gravene er intakte enda? Da kan det hende du får pikenavnet til Marie der! Særlig siden du har både fødsels- og dødsdatoen kan dette være en mulighet! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg blir litt forvirret av opplysningene dine. Hvis Karen og Svend giftet seg i 1896, er det vel litt langt å tro at de er foreldrene til Marie E. f. i 1881. Hun er jo heller ikke med i FT1900 hos familien på Gulli (selvom det ikke behøver å bety en eneste liten smule :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei LailaJeg tar det siste først. Marie finner jeg ikke i noen folketelling da jeg ikke vet hvor hun kommer fra og hva pikenavnet er for noe. Derfor linken til Svend.Vet at Svends første kone gav ham barnene som er oppført i folketelligen 1900 hos familien Kristiansen Gulli, ikke Karen. Derfor lurer jeg på om han hadde noen barn med henne.Kirkevergen vet ingen ting om Marie. Bortsett fra at vi i alle år trodde hun het Marie Elise. På kirkekontoret i Moss opplyste de at hun het Marie Elisabeth, men hadde ikke hennes pikenavn.Hun behøver jo ikke hete Kristiansen til pikenavn heller, men historien bak henne sier at hun giftet seg med sin fetter.Jeg vet ikke hvem hennes foreldre er. Derfor leter jeg som desperat etter dette .En annen historie sier at hun skulle ha to søstre som drev bakeri/konditori i Kirkeveien i Oslo. Har ikke funnet ut av dette ennå, om det virkelig lå en slik virksomhet i den gata. Min mor har noen fettere som mener at det var der. De var bare 5 og 6 år den gangen, så du skjønner det er ikke lett å finne ut av dette.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Tillegg: Denne virksomhet var på begynnelsen av 1930-årene. Gravstedet til min oldefar og oldemor ble dessverre slett ifjor, var så heldig at jeg var tidlig ute med å skrive av datoer og navnene på de som lå der.--Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

Følger opp tråden! Jeg har funnet ut at min oldefars mor Johanne Abrahamsdtr var søster til min oldemor Marie's mor Grethe Elise Abrahamsdtr. Johanne og Grethe + en bror Johan som jeg vet om ,vokste opp på Nordby gård,Vestby og Nordenhaug var en husmannsplass under denne i sin tid. (Vestby gårdshistorie bind 2). Mulig det var flere barn, men har ikke funnet disse i så fall...Grethe Marie giftet seg med Mikael Mikaelsen i Moss.Marie, min oldemor står oppført forresten i ft-1900 for Kristiania, men da med etternavnet Bjerke, da hun hadde vært gift og ble enke før hun traff min oldefar Konrad Kristiansen.Har også funnet en søster av Marie. Hun het Kathrine, vet ikke ennå hvor hun er født. Men går utifra at dete også fant sted i Moss.Så at min oldemor skulle være fra Bærumstraktene stemmer ikke, da jeg har funnet henne født i Moss. Men det er mulig at hennes første mann Martin Gregersen Bjerke, (fra Bjerke på Ringerike),hadde slekt på Bjørnegaard i Bærum? Og at det var grunnen til at hennes førstefødte sønn Alf Georg Bjerke stadig tok turen dit???Har dessverre ikke kommet lengere med Karen og Svend Gulli (Kristiansen).Trenger Hjelp!!!-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.