Gå til innhold
Arkivverket

[#7083] Kan noen tenke seg å hjelpe meg med å finne Karen?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Karen Dorthea Larsen, f. 7.sept. 1862, reiste den 26.6.1884 fra Trondheim med Stjernelinjens båt, Damskipet Hero, med billetten betalt i Amerika, til Hudson, Wisconsin. Jeg vet at hun ble gift i Amerika med en Fugleberg og at hun hadde flere barn, men jeg aner ikke hva mannen hetertil fornavn. Det jeg med sikkerhet vet er at hun hadde en datter, Laura. Jeg har bilde av Laura sammen med moren. Nå har jeg søkt på alle tenkelige baser og finner hennes fødsel på FamilySearch, som jeg hadde fra før, men ikke noe mer. Mitt problem er at jeg ikke kan skrive på eng. så jeg har ikke så mange muligheter til å kontakte noen i USA. Er der noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med å finne henne? Finner jeg henne så finner jeg muligens også hennes nevø, Oluf Johan Wise Olsen, som også reiste til Amerika. Oluf reiste for godt til Winnipeg, Man, USA med linje Royal den 21.6.1911. Jeg håper så inderlig på hjelp!!! mvh. Birger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Ble familien i Wisconsin? Har du ca. peiling på når barna var født? Det ble født 3 Fugleberg-barn i Wisconsin, Winnebago, men den første av disse ble født før Karen D. kom over: Name: Franz O Fugleberg Birth Date: 15 Nov 1883 County: Winnebago (iflg. SSDI døde han i Wisconsin i November 1962) Name: Marouerite M Fugleberg Birth Date: 13 Mar 1893 County: Winnebago Name: Morgan F Fugleberg Birth Date: 06 Nov 1906 County: Winnebago (iflg. SSDI døde Morgan i Winnebago 23. september 1988)Det kan vel se ut som om disse kan være søsken, (foreldrene er ikke oppgitt), og da siden Franz ble født før Karen kom over, er vel dette feil barn. Men, de kan jo være familie, navnet er ikke akkurat vanlig der borte heller. Det er 45 Fugleberg registrert i SSDI.Jeg finner ingen som kan passe i census 1900 i Wisconsin. Har du noe som helst mere info?` Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for svar!!! Først beklager jeg at jeg i farta ikke ble klar over Winnipeg! For jeg vet jo at Oluf reiste for godt til Winnipeg, Manitoba med linje Royal den 21.6.1911, men min tante på 87 hevder at han bodde i USA . At han reiste via Canada hadde helt andre grunner. Den eneste informasjon som jeg har er det som jeg alt har sagt. Utreisedatoen er OK, og jeg vet at de hadde flere barn, men kjenner bare til Laura. Sannsynligvis er hun den eldste, men jeg vet ikke dette helt sikkert. Jeg har ikke tenkt på at de muligens kunne bo i Canada, men håper å finne ut av det. Hvor er det i tilfelle best å lete i Canada? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har nå vært på nytt i kontakt med min 87 år gamle tante som forteller at Karen i alle fall hadde 3 jenter. Den eldste hette Laura, og den yngste Mildrid. I mellom dem var der en Gunnarda og en Matilde.Når det gjelder Oluf Olsen så reiste han via Canada og til Amerika. Han bodde ganske nær Fugleberg-familien og hadde derfor mye kontakt med dem. De linkene i Canada har jeg også prøvd, men med like dårlig resultat. Det er meget mulig at det er jeg som ikke forstår å bruke dem rett!??Jeg er i alle fall svært takknemlig for det utrolig positive miljøet til å hjelpe som jeg møter her på denne basen. Hjertelig tusen takk til alle gode hjelpere! Med vennlig hilsen og med håp om fortsatt hjelp! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina. Takk for tipset. Men hvis du leser mitt første innlegg så skjønner du at det ikke er så enkelt å legge inn en etterlysning på engelsk. Jeg har prøvd det, men det gav ingen respons. Sjølsagt skal jeg se på siden for å se om jeg kan få det til. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Birger. Jeg har kontaktet en person i USA som er er flink i norsk og som hjelper mange med i finne slekten sin i Norge. Venter på svar fra henne. Håper det kan føre til noe i denne saken. Med hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Greta. Hjertelig takk skal du ha for at du gjør dette! Jeg ble stum av beundring! Håper at det blir et positivt svar fra Amerika! En stor klem til deg! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har et spørsmål til Greta Storm Ofteland, Eidskog. Jeg er spent på om du har fått noe respons fra USA? Jeg håper fortsatt å finne ut av dette. Et Godt Nytt År til dere alle! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle sammen. Et Godt Nytt Årønskes til alle brukere! Må jeg gi opp å finne Karen? Det har jeg ikke tenkt å gjøre. For "så lenge der er liv er der håp" heter det og jeg er håpefull enda. Derfor stiller jeg spørsmålet igjen: Kan noen tenke seg å hjelpe meg med å finne Karen???? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å nevne at jeg i går fikk denne mailen: "I talked to my Dad over Christmas and he said that he did not know of your relative. (He does not have email yet.) Do you know how the name Fugleberg orignated and what part of Norway it is from? Happy New Year,Dave Fugleberg dave@createnow.com" Men det er det som er problemet. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei Birger. Har lagt ut en etterlysning i kveld på den samme som jeg skrev om sist, så får vi se om noen lar høre fra seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

.) Do you know how the name Fugleberg orignated and what part of Norway it is from? Happy New Year," Men det er det som er problemet. Birger Fugleberg finnes bl.a.i Kvinnherad. Jeg har også vært borte i navnet ( rundt 1800) i Høyland,Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Hans. Takk for svaret. Jeg har faktisk funnet Fugleberg navnet i Troms også, i tillegg til Kvingerad og Stavanger(Rogaland). Mitt problem er at jeg ikke vet hva han hette til fornavn. Det kan jo tenkes at han var født i USA, av norske foreldre. Det som er sikkert er at de hadde en datter som het Laura. Jeg har ellers en mistanke om at de muligens ikke bodde så langt fra Seattle. Der bodde nemlig andre i slekten, for eks. Daniel Kaspersen, f. 1886; Dina Danieldatter, f. 1874 og mannen til sistnevnte, Christian Nilsen, f. 1871. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.