Gå til innhold
Arkivverket

[#7091] Hvem var Marte Marie Lind (1805-1897)?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg stanger og stanger med Marte Marie Lind (1805-1894). Hun skal være født i Ulvik/Graven i Hardanger og ble gift Krogh i Bergen i 1830, men jeg har ikke klart å finne hvem foreldrene hennes er. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare meg selv, for jeg har lett enda litt:I Ulvik finner jeg Maritha Maria Johannesdtr. f. 29.10.1805, døpt 31.10.1805. Foreldre: Johanes Hanson og Synneva Magnusdr.Grunnen til at jeg tror dette er henne, er at paret senere får denne sønnen: Johan Mikael Johannesen LIND f. 16.4.1808, døpt 19.4.1808. Foreldre: Johanes LIND og Synneva Magnusdr.Det ser jo bra ut?Men jeg har ikke funnet familien i 1801 eller andre folketellinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det en prokurator Johannes Lind 42 år ugift i Arendal. Mulig det kan ha forbindelse med prestene Lind på Jæren. Det er stor mulighet for at foreldrene ikke ble gift før ca. 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, det har løsnet litt: Jeg har funnet dem gift i Domkirken Aug 14 1796, som Johannes Lind og Synneve Magnidtr.1797 fikk Johanes Johanesen, matros og Synneve Magnusdtr. sønnen Johan Hinrich (død etter 25 uker). I 1798 fikk Johannes Jensen Lind, matros og Synneve Magnusdtr. en ny Johan Henrich. I 1799 fikk Johanes Jensen, matros og Synneve Magnusdtr. en Hans Hinrich.Og så mener jeg å ha funnet dem i 23. rode 154 i Bergen i 1801:Johannes Jensen, Huusfader, 30, Begge i 1. ægteskab, Matroos paa reysenSynneve Magnusdtr, Hans kone, 42Hans Hendrick Johannesen, Fælleds søn, 2Marthe Gurina Johannesdtr., Foster datter, 9Men hvem er de, og hvor er de fra? Når dør foreldrene? Hva kan linken være til presteslekten, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant dem døde her på digitalarkivet. Bergen: Johannes Lind 67 år 12/7 1842, af de søfarendes fattighus, prestegj. AA. Synnev Lind 84 pr 7/6 1838, af de søfarendes fattighus, prestegj. AA. Jeg tror det finnes mange Lind. Det var stedet som Arendal som fikk meg til å tenke på prestene, og at mannen var prokurator. Jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit!Rart at de endte opp på fattighus når datteren giftet seg såpass godt i 1830... Eller var søfarendes fattighus kanskje et gamlehjem?Men så var det hvor de var fra... Jeg tror kanskje Synneve kom til Bergen som tjenestejente og "hadde seg" litt rundt omkring før hun ble gift med Johannes. I hvertfall er det tre uekte barn født med Synneve Magnusdtr. som mor i Bergen før 1790!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.