Gå til innhold
Arkivverket

[#7094] Sorenskriver Hans Gotfried Hansen, Gausdal + Sanbo


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

I boka "Slekter og Gaarder i Gausdal" er så vidt omtalt en "Sr. Hansen, nu soreskriver Hansen på Sanboe" som fikk et barn med "Jomfru Olive Erlandsen". Barnet, Anne Marie Hanssen f. 4.6.1771. Etter IGI omtales barnets far som Hans Gotfried Hansen, og moren som Olive Sophie Erlandsen.Etter det jeg forstår er Olive datter av kaptein Amund Erlandsen på nordre Olstad. Men hvem er mannen med det noe fremmedartede navnet "Hans Gotfried"? "Sr." - kan det bety seminarist? San(d)boe finnes flere steder, men et alternativ i Fron synes mest aktuelt for meg.Men er det noen "der ute" som kjenner til denne karen?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Sr. ser ut til å bli brukt som titel på verdslige personer av en viss rang. Det betyr i alle fall ikke seminarist, men er kanskje forkortelse for Seigneur. Om geistlige brukes Hr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Jeg viser til artikkel i Årbok for Gudbrandsdalen 1964 s. 75-79 "Diktaren og geniet Olav Duun var av Gausdalsætt" av Olav T. Forseth.Forseth skriver at John Olavsson Sønstehage var født i 1769 og døde 7. juni 1817, og han sier videre at John ble gift 9. oktober 1794 med Anne Marie "ei 'naturleg' dotter åt sorenskrivar Hans Gotfred Hansen på Sandbu i Fron og Olive, dotter åt kaptein Amund Erlandson frå Nordgard Aulstad og fruga hans, Anne Katrine f. Westerberg. Anne Marie var født 1771 og døydde 13. juni 1856, og ho og mannen fostra ein stor barneflokk, 4 gutar og 5 jenter".Det var den yngste av disse døtrene, Marthe Johnsdatter Sønstehage, som var farmor til Olav Duun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takker så mye for innspill!Så får jeg heller spekulere i hva det ligger i begrepet "naturleg" dotter. Foreldrene levde tydligvis ikke sammen ved folketellingen i 1801. Jeg har ikke sett i kirkeboka, men omtalen i Kraabøls bok gir meg assosiasjoner i retning av barn utenfor ekteskap.Jeg er selvfølgelig interessert i ytterligere opplysninger om sorenskriver Hans Godtfred Hansen.Jeg registrerer også at Olives mor omtales både som Ane Marie Westerberg og som Anne Katrine - men det er vel ikke så uvanlig med slike forvekslinger. Hennes far skal være kapt. Sven Westerberg som ble begravd i Lom, men som opprinnelig skal ha kommet fra Skåne. Noen som vet mer om ham eller familien?Ellers: Det med Olav Duun var ukjent for meg. Det er min kones ættelinje som går tilbake til Sønstehage. Johns sønn Ole (bror av Marthe) kjøpte Holmen i Øyer, og det er derfra jeg er "kommet til" Gausdal. Min kone har ellers en annen ane, Gullik Iversen fra Hippe i Nord-Aurdal, som en periode skal ha bodd i Gausdal (fikk barn i første ekteskap der på 1850-tallet), muligens på en gård "Berg" siden han en periode skal ha brukt dette navnet. Flyttet senere til Braastad i Ringebu, Smestad på Ringsaker, og til slutt Dyste på Toten. Men det er vel strengt tatt en annen historie...Mvh JN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

S.H. Ginne-Grønn: Norges prokuratorer, sakførere og advokater 1660-1905, 1926. 2 bind. Bd. II, s. 192. Her har jeg bare tatt med det viktigste. Hansen, Hans Gottfried 1749-1824. Dpt. 10/10 1749 Christiania - 5/3 1824 Vaage. Sønn av skomaker Herman Hansen og Anne Marie Coppi. Kjøpte Sandbu i Bredenbygden i Fron i 1790. Gården fremdeles i etterslektens eie (1929). 1. gm. Anna Dorothea Pløyen dpt. 7/9 1748 Christiansand - ca. 1799 Fron. Datter av auditør senere sorenskriver i nordre Gudbrandsdal Henrik Pløyen og Ottilie Mørch. 2. gm. Marthe Elisabeth Bull, dpt. 22/9 1775 Christiania - 19/1 1823 Vaage. Datter av overhofretsprokurator, senere overinspektør over Jarlsberg grevskap Henrik Bull og Louise Borch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.