Gå til innhold
Arkivverket

[#7105] Distad fra - Balestrand


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Ønsker om mulig info om mine aner her: Ole Iverson Distad f. 1767 Distad-Balestrand gm Guri Hansdatter Jordal f.1777 Jordal i Leikanger Eneste barn jeg vet om: Guri f.1801 d.1873 ( hun ble gift med Jens A. Njøs) Aner til Ole Distad er ønskelig og hadde Ole og Guri flere barn???MVH, Gurli H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane som du finner under nyttige lenker her på siden vil du finne endel om dette paret. Blant annet når de giftet seg og at de først fikk en gutt i 1798. På Distad ble det født en gutt Ole Iverson i 1772 av foreldre Iver og Turi. Spørs om dette ikke er rett Ole selv om det er noen år forskjell på hva som står som fødselsår i vigselspapirene. Alderen på Iver og Turi finner du i folketellingen for 1801 da de bor på Distad. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. "Balestrand-boka" var Ola Ivarson Distad f. 1772 og g. 1797 m. Guri Hansdtr. Jordal, d. 1800. Ola g2.Ingeborg Olsdtr. Supphellen. 2 barn m Guri: Ivar, bostatt Teigen og Gurid, g. Knut Lasseson Kringla under Våtevik. I andre ektesk.: Brita, g. Kristen Hamarsnes. Ola d. 1812. Foreldrene til Guri(d) var Hans Knutson også kallt Hans Sanden i 1770 når g. Brita Olsdtr. Hatlestad. Hans var trolig fra Vestreimssanden.Desverre kan jeg ikke hjelpe med Distad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Du har kanskje funne ut av det sjøl, men dette fann eg på databasane til Fylkesarkivet i S. og Fj.: Ole Iversen og Guri Hansdtr. fekk to barn: Iver Olss., f. 14.4.1798 Guri Olsdtr., f. 13.4.1800I folketellinga 1801 bur Ole Iversen i Jordal med barna og kona Ingeborg Olsdtr. Supphellen. Dei vart gift 11.1.1801. Guri Hansdtr. er truleg død etter 13.4.1800 (truleg på barselseng). Eg finn ikkje Guri Hansdtr. mellom dei gravlagde i leikanger prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Til Aase R. Sæther: Det er nok avgjort ingen lett oppgave å skrive bygdebok. Noe av det verste må være å holde styr på de enorme mengdene med dataljopplysninger som kan stamme fra svært forskjellige kilder inkludert muntlige. Hva er så sjekket, for ikke å si contrasjekket, og på hvilken måte? Før data-alderen måtte man holde styr på sine “skoesker”. I dag er det med institusjoner som Digitalarkivet (inkludert Digitalpensjonatet) fristende for nye generasjoner av bygdebokforfattere å “ta en spansk en” dersom det nærmer seg leveringsfrist og man “ikke har tid” til å sjekke originalene. Feil vil man alltid finne, men det er jo litt synd hvis man snør inne med dem, især i bokform.Hva angår Balestrand, har jeg et stort ønske til Aase eller andre som måtte være i stand til å supplere Urtegaard. Han skriver følgende i «Balestrand», bind II, s. 331:“I 1875 budde ho [Elisabeth] her [på Gandhaug] med pleiesonen Nils Andr. Johannesson [sic], f. 1868, frå Bergen, og Mari Hansdtr. Tuftedal. Dei hadde ein åker der dei sådde 1 tønne poteter og ein del grønsaker.”Personene det dreier seg om, er Elisabeth Benedicte Thee Danielsen (03.06.1834 — 11.01.1925) og Nils Andreas Johannesen, født i Bergen 07.11.1868. Sistnevnte er sønn av gullsmedmester Niels Andreas Johannesen (02.06.1829 — 08.06.1868), g.m. en yngre søster av Elisabeth. Som det framgår at datoene, ble Elisabeths pleiesønn født posthumt. Mari er jeg nok litt mindre interessert i — men kanskje hun skrev dagbok og denne finnes bevart? Jeg lurer også på om hun giftet seg inn i familien Bale. Hvem er i så fall Anfin A. Bale og Berta A. Bale?Mitt store ønske er å finne ut hvor det ble av gullsmedmesterens sønn. Sannsynligvis levde og døde Nils Andreas i Balestrand, men da må han vel finnes i et eller annet arkiv, eller kanskje i noens harddisk eller hardskolt?Jeg har lenge vært på jakt etter denne personen. Enhver ny opplysning om Nils Andreas Johannesens gjøren, laten og endelikt mottas derfor med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.