Gå til innhold
Arkivverket

[#7109] Tron Pedersen (Benkestok)? ca. 1700

Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Er det noen som kjenner til en Tron Pedersen og hans bror Gabriel (sønner av en Peder NN og Gjertrud Gabrielsdatter) i Trondhjem ca. 1700? Hvis det er samme mann, kan dette være den Tron Pedersen som er omtalt i Inderøy fogderis tingbøker (event. senere fogd i Strinda?), og som event. skrev seg til Mære i Sparbu 1701 etter å ha kjøpt gården Eli s.å? Kanskje var dette samme mann som bodde en tid (ca 1695) i sin gård i Søndre gate i Trondhjem, v.s.a Nicolai og Cornelia von Helm, og Mathias Krenkel? Jeg er interessert i Tron Pedersens opphav og event. familie, og mener det står noe om ham i Svein Tore Dahl's 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660', ca. s. 120-21. Er det noen som kan være så snill å slå opp der for meg?På forhånd takk, Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Christian Arentz

Denne debatten har fått ny aktualitet i forb. med letingen etter opphavet til prost Anders Jonassen Daae (f. 1680).Tron kan etter sigende ha vært en halvbror av Anders antatte stefar Jonas Edvardsens 2. hustru Kirsten Hansdatter (skifte etter henne i Trondheim 9. jan. 1686).Jeg har ikke funnet noe om han i STDs 'Embetsmenn..', og han har vel da neppe vært fogd i Strinda. Derimot kan det være samme mann som 27. mars 1695 bodde v.s.a Helms i Søndre gate.Kan han også ha vært den samme som bodde i Vor Frue sogn Trondheims 10. rode v.s.a. Anders Jonsen Finvedgaard, og bortenfor ham dennes halvbror Jon Kielsen (som var g.m. en Karen Pedersdatter) før brannen i 1681, og fortsatt brukte i 1686?Såvidt jeg kan se bodde sistnevnte også v.s.a. Jacob Omeyer, og 2 hus sør for Margrethe sal. Mathias Krenkel da Helm solgte til Jon Jonsen.Jeg går også ut fra at det er samme Tron Pedersen som holdt skifte i sitt eget hus 18. feb 1681 etter nordlandsskipper Ole Hansen Nysted som døde i Liland borgerleie i Lofoten 1679.Endelig er det min hypotese at den/de sistnevnte Tron'er er samme som 12. nov. 1689 møtte for svigerinnen Karen Andersdatter Tynn i skiftet etter hennes første mann Jon Steffensen Kiil. Denne Tron var g.m. Marite (Marta?) Andersdatter Tynn.I sakristiet i Wik kirke i Fosnes, Namdalen henger en gammel alterduk, kostelig baldyret i gult, hvitt og blått på rødt klede med innskrift: ANNO 1.6.8.2 TPS MAD. Dette er vel en tydelig gave fra ham (utliggerborger på stedet) og hans hustru.Kan disse sammenhengene verifiseres, spesielt de nevnte og andre relevante naboforhold i Trondheim? Håper på svar fra 'lokalkjente' på slutten av 1600-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 1687 (manntall) finner jeg i rode 10, Joen Steffenssen Kiel, 2 børen, 1 tiennestepige oc 1 arbedsdreng, og Joen Keelsen med sin hustru, 1 datter, 1 tiennestepige oc toe drenge, men ikke de andre du nevner i rode 10. Men jeg skal kikke i de andre rodene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tron Pedersen bor i 11. rode i 1687 'med hans quinde, 3 børren, 7 tiennestefolch. På den ene siden Jacob Omeier, på den andre Erich Homele. Gabriel Pedersen finner jeg ikke (men jeg har bare 'skumlest').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I handelsinndelingen i Trondheim av 3. mars 1686 havnet Tron Pedersen i 12. Classe og fikk lov å handle med 'Jern, Staal, Bly, Hagel, Staaltraad, oc andet grof Jern Kram alle slags' (alt er hentet fra 'Trondhjems borgerskap 1680-1730').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 1683 bor Troen Pederssen i Vor Frue Kiercke Sogn og betaler 7 rdr i skatt. Han ser ut til å bo et stykke fra de andre du nevner, som bor slik: Joen Kieldsen 5 rdr. Anders Jonssen Finvegaard 1 rdr. Hans Lauridtzen Jegt byger 2 rdr. Suend Olssen 2 rdr. Hans Jørgenssen Guldsmit 4 rdr. Joen Steffenssen Kiel 5 rdr. Steffen Steffensen 5 rdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Arnstein, tusen takk for gode tilleggsopplysninger!Når det gjelder Gabriel tror jeg neppe vi finner ham, men en vet jo aldri. Ser ellers ut til at T.P bodde først i rode 10 frem til 1686, og i rode 11 fra 1687, eller? Skattelisten fra 1683 viser kanskje intet rodenummer der T.P er oppført?Har ellers tidligere notert at Jacob Omeier (ant. etter 1687) solgte sitt hus til Nicolai og Cornelia von Helm, før de igjen solgte til en Jon Jonsen. Dette betyr vel at også Omeyer (som skal ha dødd før 27 mars 1695) på et gitt tidspunkt flyttet til 11. rode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Alle nevnt i innlegg 6 bor i 'Vor Frue Kiercke Sogn', mens f.eks. Jacob Omejer bor ved siden av Mathias Krenchels i Synder Gade. De betaler henholdsvis 6 og 8 rdr i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vi har :a) Trond Pedersen (f.1635-1645 ?), sønn av Gertrud og en Peder, og dermed (antakelig ?) halvbror av Kirsten Hansdatter, g.m. Jonas Edvardsen (1629-1688), handelsborger i Trondheimb) Trond Pedersen (Benkestok ?), omtalt fom. 2. linje i innlegg #1 over (kan dette også være flere ulike TP ?)c) Trond Pedersen Benkestok (f. ca.1650 ?), nordlandshandler, g.m. Marite (Martha) Andersdatter, mulig datter av 'NordlandzFahr' Anders Mortensen (Tynn). Far til Magdalene Trondsdatter Benkestok, trolovet 1. Jan 1725 i Nidarosdomen med skreddermester Alexander Hermansen Lind (1697-1757).Hvem (om noen) av disse kan vi si med (hvilken grad av) sikkerhet er samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 11:Ja, spørsmålet er jo hvem (om noen) av de nevnte TPBer kan sies å være samme person, men nordlandshandleren TBP var vel nepper far til Magdalene, om vi skal tro http://vestraat.net/iea-p/p441.htm#i34572 . Denne Magdalene f. ca. 1700 skal også iflg. Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok, s. 117 være g.m. Alexander Hermansen Lind, iflg samme lenke datter av Trond ANDERSEN Benkestokk, igjen sønn av Anders Christophersen Benkestokk, mens jeg tidligere har notert at hun var DATTER av denne Anders. Hva Wilhelmine Brandt hevder når det gjelder hvilken av de to, far og sønn (TAB), som var Magdalenes far, har jeg ikke notert eksplisitt, men uansett ser det ikke ut til at hun var datter av TBP.Hvem kan så ha vært 'vår' Trond Pedersen Benkestoks foreldre? En Peder g.m. en Gjertrud? Kan det ha vært den samme Peder som bodde i Vor Frue sogn Trondheims 10. rode, nær (3 hus syd for?) (sin sønn?) TBP og ikke langt fra Anders Jonsen Finvedgaard og dennes halvbror Jon Kielsen (som var g.m. en Karen Pedersdatter) før brannen i 1681, og fortsatt brukte huset i 1686?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kilden er: NST 16 (1958), s. 300, siste linje, fotnote 61:Der står: '9/1 1686, d. Kirsten Hansd., Jonas Evertsens. Hennes brødre Tron og Gabriel Pederssønner(61). 50 - 53.'61 Benkestok? Om det står 'Benkestok ?' i originalkilden, Trondheims 3. eldste skifteprotokoll (Skifteprotokoll nr. 3), eller bare i byrettsdommer Kjeld Bugges utdrag i NST (iflg. Bugge 'opprinnelig gjort til privat bruk'), vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.