Gå til innhold
Arkivverket

[#7119] Jordmor Bodil Stjernholm/smed Halvor Larsen, Sande


Gjest Inger Bjelke
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjelke

Hei. Står fast i søken etter aner til dette ekteparet. Bodil Stjernholm var født i Danmark og var før ekteskapet husbestyrinne hos tollkasserer Thaulow i Sandefjord, død før 1865, ble 72 år gammel.Var jordmor i Sandefjord. Halvor Larsen (1794?-1868) kom fra Telemark men jeg vet ikke hvor. Blir omtalt i Sandefjords historie b.1 som "den dyktige ankersmed". Hadde bla. sønnen Ludvig Georg Sophus Larsen (Haugan). Jeg har prøvd å søke i folketellingene i Norge og Danmark uten å bli så mye klokere, da jeg ikke vet helt hvor de kom fra. Håper noen kan hjelpe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I FT-1865 for Sandefjord finnes en Halvor Larsen, 64, år, smed, født i Skien. Finner ingen andre i landsomfattende søk som kan passe med din Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Takk for det. Har nå i tillegg fått vite at Halvor hadde en søster med navn Maren som var gift med garver Andersen fra Follestad(Graten??) i Skien. De hadde en sønn ved navn Andreas Andersen. Han var sakfører i Sandefjord og gift med datter av skipsreder Grønn (Grøm).I folketellingen fra 1865 står Maren oppført med fødested Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Halvor og Boel giftet seg i Sandefjord i 1833, jfr. viede i Sandeherred på Vestfold-slekt. Hennes fødested er oppgitt til Christiania, alder 34 år og faren het Søren Sjernholm. Forlovere Peder Tolvsen og Jakob Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Halvor Larsen og Boel Marie Stjernholms' sønn Ludvig Larsen,skipper24 år (Georg Sofus) ble gift 1860 med Inger Sørensd. Hauan.(Haugan) år Han var i tiden rundt 1880 årene en stor skipsreder med mange båter. Du kan lese om dette i bind 3 - side 278-280 i Vilhelm Møllers "Sandar Gård og Grend med Tidsbilder fra Næringsliv og Kulturhistorie" Disse sidene omhandler Hauan i Sandar.Du må også ta en titt i LorensBergs "Sandeherred - En Bygdebok på sidene 380-382 og du vil nok trenge flere bygdebøker etter hvert. Jeg anbefaler også et besøk på sidene til Vestfold-Slekt og min enkle database - Ekteskap i Sandar 1709-1925. Der vil du blant annet se at Lege Harald Bjelke Røyken f. I Oslo ble gift 1872 med Inga Ludvikke Larsen Sandar f. I Sandefjord (Ikke viet i Sandar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Takk for responsen så langt. Harald og Inga er mine oldeforeldre. Etter min farfar arvet vi bygdebøker fra Vestfold og det var slik min interesse for slektsforskning startet. Fra Inger Sørensdatter har jeg fulgt slekten bakover i bøkene og funnet mye, bl.a. Bertel Børgesson død (1670/1671)fra store Gui på Neset g.m. Borild Bertelsdatter. Ved ham står det en henvisning til "Brunlanes" s.211. Skulle gjerne fått vite hva det sto videre men den boken har vi ikke (og jeg fikk en "404" melding da jeg prøvde å finne noen som hadde denne boken i databasen). Ellers takk for opplysningene på Vestfold-Slekt, kommer til å bruke den mye skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Inger,jeg synes jeg må henge meg på her for å fortelle at Bertel Børgesson og Borild Bertelsdatter er mine 8-tippoldeforeldre. Det skulle vært artig å vite om vi kanskje også har noen av deres etterkommere som felles aner? Selv er jeg etterkommer av Bertels og Borilds datter Borild og deretter Henrik Hansen Fjære, Jens Henriksen Lauve, Nils Jensen Lauve, Anne Nilsdatter Lauve, Helge Reirsen Gunnersrød os.v. Noe som ligner her? Isåfall kan det tenkes vi kan ha glede av å utveksle info? Min e-post-adresse er tophat@online.noVennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Inger! Jeg har i dag utført søk i Kirkebøker i tidsrommet 1832-1865 og samtidig sett etter navn som du har interesse av.- Boel Marie Larsen døde 14. Mai 1860 - gravlagt 21.Mai 1860- 61 ½ år. Dette passer godt med hennes 3 fødsler som jeg har registrert. 1. Ludvig Georg Sofus f. 19. April 1836, døpt 28 aug. 1836.- 2. Helene Marie f. 24. sept. 1838, døpt 25. nov.1838 - 3. Håkon Marius f. 5. nov. 1841, døpt 10. april 1842. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

Under Store-Gui i Brunlanes (Neset) står følgende under Brukere (sitat, s. 211):1528 oppføres i skattelisten to eller tre på Gui (Gard, Gunnar Torssøn, og muligens Ola Bo'søn). Det kan ikke sikkert sies, hvem av dem brukte Store-Gui. Men 1591 er Anders Gui med ved Tanum kirke og vælger utsendinger til hyldningsmøtet i Oslo. Han maa ha bodd paa Store-Gui. Nævnes ogsaa 1594. Fra omkr. 1604 til omkr. 1625 Børge (fotnote 1). Fra 1625 til 1665 Nils Børgessøn, visstnok søn av foregaaende. Nils var lensmann paa Neset to ganger, først 1634-37, anden gang 1650-54. Han levde endnu 1665 og var da 76 aar. Sønnen hadde da lenge været den egentlige bruker. (Sitat slutt.)Fotnote 1 (sitat): I 1630-aarene omtales en Bertel Gui som eide en part i Haslestad i Stokke. Det er sikkert den skipper Bertel Børgessøn som i 1664 bor paa Unnersbu i Hedrum og hadde 3 sønner: Bo Klaus og Børge. Av disse blev Klaus Bertelssøn en bekjendt borger i Larvik. (Sitat slutt.)Dette er hva som står om Bertel i Lorens Berg: Brunlanes - en bygdebok. Den er utgitt av Cappelens forlag i 1911.Jeg har også Bertel og Borild som en av mine barns aner. Den grenen går ut fra datteren Borild, og hennes datter Inger Hansdatter. Bertel og Borild er mine barns 9xtippoldeforeldre.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Storveis. Inger Hansdatter er min 5xtippoldeforelder og hennes sønn fra 2. ekteskap med Erik Larssen, Anun Eriksen Fjære er neste ledd, så Hans Iver Anondsen Fjære, hans datter Lina Marie (Lene)Hansdatter. Hennes datter var Inger Sørensen som ble gift med sønnen til det ekteparet jeg først søkte opplysninger om. Med stor takk, Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Inger! Nytt oppslag i Kirkebok for Sandar: Enkemann og smed Halvor Larsen døde av tæring i Sandefjord 24. Juni 1867. Han var født i Gjerpen. Hans far var Lars Halvorsen som ifølge tidligere nevnte bok var mestersmed ved Ulefoss Jernverk. I Digitalarkivet's 1801 telling for Gjerpen har jeg funnet en Lars Halvorsen 38 år gift med Ragnil Olesdtr. 32 år som muligvis kan være din slekt. Du kan se under Bratsberg Gjerpen - Gjerpen Aaltved. Av deres 5 barn finner du Maren 9 år og Halvor 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Takk Kjell for alle opplysningene. Etter å ha rotet rundt i diverse kilder har jeg kommet til at Maren og Halvor må være født etter 1800. Halvor står oppført som 30 år når han gifter seg i 1833 og Maren er oppført som 24+ når hun gifter seg i 1841 med Anders Andersen.(Deres sønn het Radinius Andersen og ikke Anders som jeg skrev før).Fant i 1801 tellingen for Skien en Lars Halvorsen (27år)Saugdræng gift med Gurie Torjersdtr (25) og en sønn Tollef på 1 år. Fant også fra gifte i Skien: Trol. Mai-1800. Cop. ? Laers Halvorsen, uk. og Pigen Guri Tørgersd. Caveringsmænd: Erland Erichsen (mpp), Halvor Gundersen (mpp). Mulig dette kan være opphavet. mvh. Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har sett litt på en transkripsjon av kirkeboken for Gjerpen og fant der en Halvor, døpt 29.11.1801, sønn av Lars Halvorsen Skjold ved Fossum Verk. Ved dette verket sysselsatte man bl.a. mange smeder, og om jeg husker rett, var det tette bånd mellom verkene på Fossum og på Ulefoss på denne tiden, så kanskje dette er den Lars Halvorsen du søker?En annen kandidat kan kanskje være Halvor, døpt 12.12.1802, sønn av Lars Halvorsen N. Falkum.En tredje fant jeg også: Halvor, døpt 17.06.1804, sønn av Lars Halvorsen Svartangen under Meen.Den Halvor Larsen som er sønn av Lars Halvorsen på Åltvedt, ble født allerede 1797, døpt 31.12., så han ville vel være for mange år over 30 ved vielsen i 1833?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Inger! Du har sikkert rett i at Halvor er født etter 1800. Jeg fikk ikke med at han døde 1867 - 65 ½ år. Han skulle således være født 1801-1802. Det ser ut for at du må gå den tunge veien til kilden - Kirkebøkene. Siden han er født i Gjerpen ville jeg begynne der med: MINI - 3 - 1796-1814. Det er dessuten et aktivt forsker miljø i Gjerpen og Skien som sikkert vil hjelpe deg. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kjells innlegg (fra kl. 20.58) synes jo å støtte den første av de kandidatene jeg fant i kirkebok for Gjerpen (se mitt forrige innlegg fra kl. 20.16). Om han døde i første halvdel av 1867, og var 65 1/2 år da, så passer det i så fall svært bra at han ble født sent på høsten 1801. Og farens tilknytning til Fossum Verk taler vel også for at dette er den rette Halvor Larsen?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.