Gå til innhold
Arkivverket

[#7121] Malene Hansdatter og Hans Christensen, g. 1794 i K


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I etterslekten for en av mine aner finner jeg Hans Christensen Daler/Strygen, f.1769. Han er identisk (mener jeg) med "Corporal og gjestgiver" Hans Christensen-Strygen på Hokksund i 1801. Kona heter Malene Hansdatter.Jeg har ikke funnet giftemål for disse to i Eiker, men IGI har en vielse 10.6.1794 i Kraakstad, Akershus for paret Hans Christensen og Malene Hansdatter.Kan noen med tilgang til kirkeboka for Kraakstad slå opp på vielser og se om det kan være de som bor på Hokksund i 1801? Hans Christensens far skal i tilfelle hete Christen Haagensen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift (Kråkstad) 10/6 1794 ungkarl Hans Christensen Stryken af Eger prgj. efter medbragt Attest fra Hr. Dr. og prost? Strøm av 3/6 og pigen Malene Hansdt. Drømtorp. Copulerede udi Schie Annex krk uden foregaaende trolovelse og Lysning av prædik.... efter Kongelig Allernaadigst Bevilling av 5/6 sidst.....Cautonister var Samuel ..ull.stad og Ola Rygg af Eger prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha!!! Tør jeg spørre om du kan se etter barn født 1794-1801 også? I 1801 hadde de barna Maren-Kirstine (5) og Christen (3).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Et annet spørsmål av mer generell karakter:Jeg ser av avskriften fra Schie Annex krk at de giftet seg "efter Kongelig Allernaadigst Bevilling ". Trengte de slik bevilling fordi han var militær eller var det andre grunner til at slik tillatelse var nødvendig?Jeg har tidligere også sett at par giftet seg "med Kongelig Bevilling".Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ang. det med kongelig bevilling: Det kan jo være at de var i slekt med hverandre, eksempelvis 3. menninger eller nærmere. Og i så fall måtte man ha løyve til å inngå ekteskap, i hvert fall da (altså før 1800).Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er klar over det med "nære" slektninger og spesiell tillatelse for giftemål, men jeg har støtt på dette med "Kongelig Bevilling" så ofte når det gjelder brudgommer med militær tilknytning at det synes å ha vært nødvendig for dem å få slik tillatelse også.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.