Gå til innhold
Arkivverket

[#7122] Mor til Knut Olsen Morken, f. 1844 ,Heidal


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

I 1865 bor Knut Olsen (f. 1844) på Morken i Heidal sammen med faren Ole (f. 1821). Faren står oppført som ugift. Jeg har fått opplyst at moren til Knut hette Juliane Fredriksen. Noen som vet hvem dette kan være ? Det nærmeste jeg kommer er Juliane Fredriksen, f. i Bergen, 1818 som i 1865 var ugift og 'logerende dagarbeider' i Tolga. Denne Juliane har i tillegg en datter, Johanna Olsdatter, dvs. at faren må hete Ole/Ola. Men Johanna var født i Oslo i 1856, så det er iallefall tvilsomt om Ole Morken er faren hennes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest kai m kveum

FT, Sel, 1865, nr. 3023 Morken: Ole Hansen enkemann, 57 Husf.; Husmd med jord Hans Ols. d.ældre m ug. 23 hans søn Hans Ols. d.yngre m ug. 21 hans søn Er du sikker på at du skal lete i Heidal, Gudbrandsdalen? `FT 1865 for Heidal (Sel) har som du ser ingen Knut Olsen under Morken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kai, Du har sett på feil Morken. Plassen er oppført som 'Maarken' i F1865 for Vågå. På denne plassen bor Knut (Knudt), faren Ole, og bestemora Mari.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er jo veldig rart da, at ikke Knut sin mor er mer utførlig omtalt ved dåpen til sønnen. Jeg går ut ifra at opplysningen du har om Juliane er hentet derfra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud,Opplysningene jeg har er fra en håndskreven slektsoversikt nedskrevet av en avdød slektning. Oversikten er helt uten kildehenvisninger, og har også sparsommelig med årstall. De opplysningene jeg har vært i stand til å sjekke mot andre kilder har stort sett vist seg å være riktige, så det er grunn til å tro at person-navnene er riktige i dette tilfellet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Trond, jeg tvilte ikke på at personnavnene er riktige. Tanken bak spørsmålet mitt var om du hadde sjekket dåpen til Knut. I så fall er nedenforstående opplysninger ikke til større hjelp, men jeg nevner det allikevel.Knut ble konfirmert i Heidal kirke den 3. juli 1859, og står innført i konfirmasjonslista som Knud Olsen Bilben-eie f. 20.03.1844, døpt 30.03. samme år i Tingvold prestegjeld. Som foreldre står Ole Knudsen og Juliane Fredriksdatter. (Vågå ministerialbok 1856-72, folio 180, nr. 4.)En teori kan være at Juliane var født og oppvokst i Tingvold, og bodde der da hun fødte og døpte sønnen, men at hun døde før sønnen ble konfirmert. Det kan forklare både hvorfor hun ikke finnes i ft-1865, og hvorfor sønnen bodde hos faren under samme telling.Så hvis noen kan hjelpe deg med oppslag i kirkebøkene for Tingvold, på dåpen til Knut, kommer du kanskje et skritt videre.Lykke til! Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Trond,Kanskje du burde forfatte et nytt innlegg der Tingvoll er blant stikkordene, for i denne tråden blir Heidal missvisende ...Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch løser gåten igjen_: KNUD OLSEN Male Event(s): Birth: Christening: 31 MAR 1844 Tingvoll, More Og Romsdal, Norway Parents: Family Father: Ole Knudsen Mother: JULIANA FREDRIKSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud,Du skulle ikke tilfeldigvis sitte på opplysninger om foreldrene til Ole også ? I FT1865 bor han på Morken sammen med moren Mari Stenersdatter, f. 1797. Faren må nødvendigvis hatt navnet Knut.I FT1801 bor Mari Stenersdatter på Slette i Heidal sammen med moren Kari Andersdatter, f. 1781. Kari Andersdatter var i 1801 ugift, var inderst på Slette, og var 'besvangret'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kirkebøkene er veldig sparsomme med opplysninger omkring plassfolk på den tiden, så jeg har problemer med å hjemfeste foreldrene til Ole, men her er i hvert fall det som står innført ved dåpen hans:Ole f. 03.11.1821, døpt 02.12.1821 i Heidal kirke. Foreldre: ugifte Mari Stenersdatter Slette-eie og ungk. Knut Pedersen Steinfinsbø-eie. Begges 1. leiermål.Oles far Knut: Peder Lillesæters dåpsbarn døpt 30.06.1793 i Heidal kirke.Oles mor Mari: Kari Andersdatter med ungk. Stener Knutsen deres uekte dåpsbarn døpt 11.03.1798 i Heidal kirke. Begges 1. leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk igjen, Aud !Da antar jeg at Stener Knudsen; Mari sin far, er den Stener Knudsen som i FT1801 er oppført som ugift skomaker på Slette, sønn av Knud Knudsen (husmann under Slette) og Imbjør Stenersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Trond!Selv om det er over to år siden dette innlegget 'rørte på seg', dukket det opp hos meg i kveld via andre søk i Heidal. Jeg kan bekrefte at det du antar stemmer med papirer jeg sitter med, nedskrevet av en slektning av meg fra Heidal, som henviser til søk i kirkebøker. Mari Stenersdatter, døpt 11.03.1798, foreldre pige Kari Andersdatter og unkarl Stener Knutsen. Her oppgis også at Kari og Stener ble vigd 06.06.1802, og at vitner var P.Kiønik og Reinhardt (h.vis kapellan og prest i Vågå med Sel og Heidal anneks den gangen). I følge disse papirene var Marit eneste barnet deres som levde opp. Foreldrene til Stener var Knut Knutsen og Ingebjørg (Imbjør) Stenersdatter, nevnt som 'andre familie' under Slette, FT 1801. Stener Knutsen ble enkemann, og giftet seg så med Anne Olsdatter 27.10.1811. Vitner: Peder Christensen og Hans Breden. Barna deres har jeg også oversikt over.(Jeg stammer ned fra denne greina, Stener Knutsen var min tipp-tipp oldefar).Med vennlig hilsen Eva Strømman Røvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.