Gå til innhold
Arkivverket

[#7124] Søefarendes fattighuus


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Oops!Spørsmålet var som følger: Kan noen fortelle meg hva af søefarendes fattighuus i Bergen var? Er det så enkelt som et fattighus for de som hadde vært på sjøen og deres koner, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Heidi! Du har jo det store rødbrune murhuset rett over akvariet i Bergen.Sjøfarendes Aldershjem. Det tror jeg er veldig gammelt og het kanskje noe annet langt tilbake. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har både rett og feil, Allis-Elin. Men først må eg seie at Bergen byleksikon er ei særs god kjelde for det som gjeld Bergen, og der står det:"Sjøfarendes Aldershjem, Haugeveien 35 a, stiftelse opprettet 1571 som Det nye Sygehus eller Det almindelige Hospital, fra 1599 kalt De Søefarendes Fattighus, nåværende navn fra 1893. Det nye Sygehus var "en Stue med stadseligt Tømmer" som lå på tomten til senere Kong Oscars gate 25 (rett overfor Domkykrja). Stuen brant 1623; i 1639 var en ny reist ... det ble bygd enda to stuer ... den siste etter brannen i 1702.Nytt hus reist 1838-40 (i Kong Oscars gate - det var m.a. hit koleraen spreidde seg i 1848 og førde til massedød). Nåværende bygning (på Nordnes) ble tatt i bruk 1897."Dette var det grøvste. Resten kan lesast i byleksikonet for dei som har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg gløymde å ta med litt frå statuttene:"I følge statuttene fra 1715 kunne "gamle Søemænd og deris Enker" få fritt opphold der samt at minst fjerdeparten av klientene skulle være menn. I de nye vedtektene fra 1985 heter det at formålet er å stille til rådighet leiligheter fortrinnsvis for pensjonerte sjøfolk og deres ektefeller. Antallet "lemmer" har variert ... 1801: 50 kvinner, 19 menn. Etter 1814 var der totalt 33. Da østfløyen (på det nye) kom til i 1913, økte belegget til 197, derav 112 kvinner. I 1990-årene disponerer hjemmet 89 leiligheter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Kanskje denne historien kan interessere? Adrian Falkener (borgermester i Trondhjem) reiste i 1570 til Kjøbenhavn for å søke kongens hjelp i anledning av at sønnen Peter var drept. Det skjedde sommeren før på Bergenhus slott, i lensherrens nærvær. Peter hadde rost russerne og deres varer, men lagmannen i Stavanger, Christopher Nilssøn Grøn, var uenig og sa at russernes varer var et djevelens vark, liksom hollendernes varer. Peter sa at lagmannen for med løgn, truet ham og ville slå ham, hvoretter lagmannen stakk ham i hodet med en daggert slik at han døde få dager senere. Da lagmann Grøn var ridder, turde ikke Bergens borgermestre og råd å dømme i denne saken, men overlot det til riksrådet. Kong Fredrik II ga Adrian borgermester henvisning til lensherren på Bergenhus, Mads Skeel, som fikk pålegg å dømme i saken sammen med byens borgermestre og råd "og hjelpe Adrian Rockertsen derudinden saa meget som ret er". I 1571 inngikk lagmann Grøn forlik med Peter Adriansens arvinger; han skulle betale 800 rdlr i bot, hvorav halvdelen skulle gå til et almissehus for Bergen by. For disse 400 rdlr ble det oppført en liten bygning på broen ved domkirken. Denne bygningen ble den første begynnelsen til "De søfarendes Fattighus" i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei,Takk for klareringen! Men hvordan stemmer dette overens med at de aktuelle ble begravet i Årstad?Johannes Lind, 67, begr. 12.7.1842, af de søfarendes fattighus AA Synnev Lind, 84, begr. 6.6.1838, af de søfarendes fattighus AA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

For meg ser det ut til at det må være flere hus / institusjoner som har samme betegnelse. I 1865-tellingen finner jeg De Søefarendes Fattighus i Domkirken sogn 17.Rh.no 52. Dette set ut til å være i Lille Øvregate, og altså like i nærheten av Domkirken og slett ikke på Nordnes. Mvh Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, det er berre ein institusjon - i 17-52 (før 1897 - etter det på Nordnes), rett overfor Domkyrkja - i noverande Kong Oscars gate 25. Grunnen til at du finn vedkomande gravlagd under det du trur er Årstad (AA), er at Årstad på den tida høyrde under St. Jørgen. Og presten i St. Jørgen var samstundes prest for Tukthuset og stiftelsene. Seinare vart det ein eigen prest for stiftelsene og sjukehusa (SP). At gravlagde i sume tidsrom er merka AA i staden for SJ, er berre eit spørsmål om koding på SAB. Årstad kyrkje kom ikkje før på 1870-talet. Før den tid gjeld koda "AA" kyrkja St. Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Iversen

Sjøfarendes aldershjem har jeg hørt ble finansiert (delvis) fra en "tønneavgift" Dette er en skatt som båter betalte ved pasering av skoltegrunnskaien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.